PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościAnalizyNajstarsi wydadzą najwięcej na przygotowanie Wielkanocy

Najstarsi wydadzą najwięcej na przygotowanie Wielkanocy

Analizy 05.04.2012 (14:50)

Już za 3 dni Wielkanoc. Szal przedświątecznych zakupów właśnie trwa. Acxiom wziął pod lupę polskich konsumentów, którym w ankiecie internetowej zadał pytania o planowane wydatki na żywność i prezenty z okazji Wielkanocy. Poniżej prezentujemy najciekawsze informacje wynikające z analizy odpowiedzi ponad 34 tysięcy osób, które podzieliły się z Acxiom swoimi planami zakupowymi na Wielki Tydzień.

Największą grupę osób, aż 35%, które udzieliły odpowiedzi na pytania zawarte w kwestionariuszu internetowym Acxiom, stanowią osoby w wieku 18-24 lat. Średnie, tygodniowe wydatki na żywność tych młodych osób wynoszą 93 zł. Apetyty zakupowe tych osób są natomiast znacznie większe. Pytani o oczekiwany poziom tygodniowych wydatków na żywność w Wielkim Tygodniu, czyli właśnie teraz, podają kwotę o połowę większą, tj. 139 zł.  Przy czym ta kwota wydatków na Wielkanocne zakupy znacznie rośnie wraz z wiekiem analizowanej grupy.  Im starsze osoby tym więcej wydają. Pewnie też ma to związek z tym, że starsze osoby zapraszają bliskich na świąteczne śniadanie do swoich domów i muszą więcej wydać na przygotowania. Osoby powyżej 60 roku życia spodziewają się wydatków na żywność  w okresie przed wielkanocnym w kwocie 253 zł na osobę.

Podobnie sytuacja wygląda jeśli spojrzymy na deklarację kupna prezentów wielkanocnych. Im osoby starsze, tym bardziej skłonne do „Wielkanocnego Zajączka”.  Jedynie 33% osób w  grupie 18-24 lata planuje obdarować bliskich prezentami z okazji Wielkanocy. Natomiast w grupie osób po 50tce jest to już prawie co druga osoba. Największe plany zakupu prezentów mają mieszkańcy miast powyżej 275 tysięcy mieszkańców, którzy to planują wydać na „Zająca” ok. 245 zł.

Jeśli spojrzymy na kupujących prezenty Wielkanocne z perspektywy gospodarstwa domowego, to aż 38% najliczniej w tej analizie reprezentowanej grupy gospodarstw trzyosobowych, planuje wydać na prezenty 235 zł na kupującego.

Nie dziwi też fakt, że wzrost dochodów przekłada się też na wzrost możliwości wydatkowania na prezenty. I tak w grupie gospodarstw domowych, mogących pochwalić się miesięcznym dochodem powyżej 7 tysięcy zł netto, aż 46% planuje obdarować bliskich prezentowym „Zającem”, przy czym oczekiwana kwota wydatków na ten cel wynosi aż 419 zł, co jest sporym budżetem, zwłaszcza w porównaniu do 190 zł u osób z budżetem gospodarstwa poniżej 1500 zł netto.

A jak zachowują się polscy konsumenci w Wielkim Tygodniu, w ujęciu ich pracy zawodowej?

38% analizowanej grupy pracuje zawodowo, pozostali uczą się, studiują, są na emeryturze i rencie. Te czynne zawodowo osoby średnio wydają tygodniowo 120 zł na żywność, przy czym wydatki te rosną do 172 zł na osobę w Wielkim Tygodniu. 38% osób pracujących zawodowo myśli o sprawieniu bliskim wielkanocnego prezentu, deklarując wydanie na ten cel ok. 260 zł.

Co ciekawe, przyglądając się grupie emerytów i rencistów, ich tygodniowe wydatki na żywność wynoszą 120 zł na osobę,  przy czym przed samymi Świętami rosną do 184 zł, czyli o 12 zł więcej niż u osób czynnych zawodowo. Dodatkowo, aż co trzeci emeryta planuje kupić wielkanocne prezenty bliskim, deklarując również w tym przypadku wyższą kwotę, niż osoby pracujące – aż 265 zł na osobę. To na pewno nasze kochane babcie i dziadkowie, którzy kosztem swoich poświątecznie pustych portfeli, uszczęśliwią tysiące roześmianych wnucząt, kupując im figurki czekoladowych zajączków, baranków, jajek i innych świątecznych frykasów.

Wchodząc głębiej w strukturę zawodową analizowanej grupy można powiedzieć, że najwięcej na prezenty wielkanocne chcą wydać osoby na kierowniczych stanowiskach w firmach – 333 zł, a tuż za nimi reprezentanci takich grup zawodowych jak rolnicy, ogrodnicy, hodowcy czy rybacy – 308 zł.  Najmniej w budżecie na cel prezentowy – 224 zł na osobę,  mają pracownicy handlu, oni też może nie mają czasu na przedświąteczne buszowanie  po sklepach w poszukiwaniu „Zajączka”.

Źródło: Acxiom Polska

analizy święta Święta w finansach zakupy 2012-04-05
Redakcja PRNews.pl
Tagi: analizy święta Święta w finansach zakupy

Sprawdź także:

a 0 Coraz mniej czasu na zakup auta na starych zasadach
13.12.2025 (17:53) – informacja prasowa

Coraz mniej czasu na zakup auta na starych zasadach

11 tys. zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem tego roku korzystając z …

a 0 Branża bankowa w 2025 roku: rekordowe zyski, rozwój cyfryzacji i rosnąca presja cyberzagrożeń
13.12.2025 (17:46) – informacja prasowa

Branża bankowa w 2025 roku: rekordowe zyski, rozwój cyfryzacji i rosnąca presja cyberzagrożeń

PKO Bank Polski, Santander Bank Polska i Bank Pekao to trzy najsilniejsze medialnie marki sektora bankowego w …

a 0 Badanie: decyzje ubezpieczycieli często zapadają w silosach
13.12.2025 (17:02) – informacja prasowa

Badanie: decyzje ubezpieczycieli często zapadają w silosach

W zarządzaniu roszczeniami ponad 40% respondentów z branży ubezpieczeniowej twierdzi, że decyzje bazują bardziej na …

a 0 Zmiany w zarządzie ING Banku Śląskiego
13.12.2025 (17:00) – informacja prasowa

Zmiany w zarządzie ING Banku Śląskiego

12 grudnia 2025 roku, Rada Nadzorcza ING Banku Śląskiego powołała Wojciecha Sieńczyka na stanowisko Wiceprezesa …

a 0 Generali z ratingiem A+
13.12.2025 (16:58) – informacja prasowa

Generali z ratingiem A+

AM Best przyznał Generali Towarzystwo Ubezpieczeń S.A. rating siły finansowej (FSR) na poziomie A+ (Superior) ze …

a 0 Edukacyjna gra planszowa od banków spółdzielczych z Grupy BPS
13.12.2025 (16:57) – informacja prasowa

Edukacyjna gra planszowa od banków spółdzielczych z Grupy BPS

Banki Spółdzielcze z Grupy BPS przygotowały nowy materiał edukacyjny dla dzieci od 9. roku życia: grę planszową „Za …

PRNews.pl

Zobacz również

1,8 mln euro kary dla ZEN.COM. Fintechowi doradza Andrzej Duda

1,8 mln euro kary dla ZEN.COM. Fintechowi doradza Andrzej Duda

Bank Litwy ukarał fintech ZEN.COM grzywną 1,8…

Raport: Liczba placówek bankowych – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba placówek bankowych – III kwartał 2025 r.

Placówek bankowych w Polsce nadal ubywa, choć…

Spór o nagrody w PKO BP. Pracownicy z wypowiedzeniem mówią o „karze za odejście”

Spór o nagrody w PKO BP. Pracownicy z wypowiedzeniem mówią o „karze za odejście”

Po publikacji artykułu o nagrodach rocznych w…

Szybkie ładowanie, mocne szkło i pakiet monitorujący zdrowie, czyli Apple Watch SE 3 za transakcje kartą

Szybkie ładowanie, mocne szkło i pakiet monitorujący zdrowie, czyli Apple Watch SE 3 za transakcje kartą

Apple Watch SE 3 to jeden z…

Raport: Liczba użytkowników bankowości elektronicznej – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba użytkowników bankowości elektronicznej – III kwartał 2025 r.

Po trzecim kwartale 2025 r. wciąż widać…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

manhee:

Co za idiotyzm: betoniarka, chirurżka, cieślini, drukarka, majsterka, nianiek, rybaczka, szlifierka, tapicerka …

sob., 13 gru 2025 (15:59) • Neutralne nazwy stanowisk obowiązkowe od grudnia

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców