Już za 3 dni Wielkanoc. Szal przedświątecznych zakupów właśnie trwa. Acxiom wziął pod lupę polskich konsumentów, którym w ankiecie internetowej zadał pytania o planowane wydatki na żywność i prezenty z okazji Wielkanocy. Poniżej prezentujemy najciekawsze informacje wynikające z analizy odpowiedzi ponad 34 tysięcy osób, które podzieliły się z Acxiom swoimi planami zakupowymi na Wielki Tydzień.
Największą grupę osób, aż 35%, które udzieliły odpowiedzi na pytania zawarte w kwestionariuszu internetowym Acxiom, stanowią osoby w wieku 18-24 lat. Średnie, tygodniowe wydatki na żywność tych młodych osób wynoszą 93 zł. Apetyty zakupowe tych osób są natomiast znacznie większe. Pytani o oczekiwany poziom tygodniowych wydatków na żywność w Wielkim Tygodniu, czyli właśnie teraz, podają kwotę o połowę większą, tj. 139 zł. Przy czym ta kwota wydatków na Wielkanocne zakupy znacznie rośnie wraz z wiekiem analizowanej grupy. Im starsze osoby tym więcej wydają. Pewnie też ma to związek z tym, że starsze osoby zapraszają bliskich na świąteczne śniadanie do swoich domów i muszą więcej wydać na przygotowania. Osoby powyżej 60 roku życia spodziewają się wydatków na żywność w okresie przed wielkanocnym w kwocie 253 zł na osobę.
Podobnie sytuacja wygląda jeśli spojrzymy na deklarację kupna prezentów wielkanocnych. Im osoby starsze, tym bardziej skłonne do „Wielkanocnego Zajączka”. Jedynie 33% osób w grupie 18-24 lata planuje obdarować bliskich prezentami z okazji Wielkanocy. Natomiast w grupie osób po 50tce jest to już prawie co druga osoba. Największe plany zakupu prezentów mają mieszkańcy miast powyżej 275 tysięcy mieszkańców, którzy to planują wydać na „Zająca” ok. 245 zł.
Jeśli spojrzymy na kupujących prezenty Wielkanocne z perspektywy gospodarstwa domowego, to aż 38% najliczniej w tej analizie reprezentowanej grupy gospodarstw trzyosobowych, planuje wydać na prezenty 235 zł na kupującego.
Nie dziwi też fakt, że wzrost dochodów przekłada się też na wzrost możliwości wydatkowania na prezenty. I tak w grupie gospodarstw domowych, mogących pochwalić się miesięcznym dochodem powyżej 7 tysięcy zł netto, aż 46% planuje obdarować bliskich prezentowym „Zającem”, przy czym oczekiwana kwota wydatków na ten cel wynosi aż 419 zł, co jest sporym budżetem, zwłaszcza w porównaniu do 190 zł u osób z budżetem gospodarstwa poniżej 1500 zł netto.
A jak zachowują się polscy konsumenci w Wielkim Tygodniu, w ujęciu ich pracy zawodowej?
38% analizowanej grupy pracuje zawodowo, pozostali uczą się, studiują, są na emeryturze i rencie. Te czynne zawodowo osoby średnio wydają tygodniowo 120 zł na żywność, przy czym wydatki te rosną do 172 zł na osobę w Wielkim Tygodniu. 38% osób pracujących zawodowo myśli o sprawieniu bliskim wielkanocnego prezentu, deklarując wydanie na ten cel ok. 260 zł.
Co ciekawe, przyglądając się grupie emerytów i rencistów, ich tygodniowe wydatki na żywność wynoszą 120 zł na osobę, przy czym przed samymi Świętami rosną do 184 zł, czyli o 12 zł więcej niż u osób czynnych zawodowo. Dodatkowo, aż co trzeci emeryta planuje kupić wielkanocne prezenty bliskim, deklarując również w tym przypadku wyższą kwotę, niż osoby pracujące – aż 265 zł na osobę. To na pewno nasze kochane babcie i dziadkowie, którzy kosztem swoich poświątecznie pustych portfeli, uszczęśliwią tysiące roześmianych wnucząt, kupując im figurki czekoladowych zajączków, baranków, jajek i innych świątecznych frykasów.
Wchodząc głębiej w strukturę zawodową analizowanej grupy można powiedzieć, że najwięcej na prezenty wielkanocne chcą wydać osoby na kierowniczych stanowiskach w firmach – 333 zł, a tuż za nimi reprezentanci takich grup zawodowych jak rolnicy, ogrodnicy, hodowcy czy rybacy – 308 zł. Najmniej w budżecie na cel prezentowy – 224 zł na osobę, mają pracownicy handlu, oni też może nie mają czasu na przedświąteczne buszowanie po sklepach w poszukiwaniu „Zajączka”.
Źródło: Acxiom Polska