PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plNasz gośćPotrzeba nam lidera bankowej innowacyjności

Potrzeba nam lidera bankowej innowacyjności

Nasz gość 16.03.2012 (06:51)

W swoim najnowszym opracowaniu bank JP Morgan prognozuje wzrost naszego Produktu Krajowego Brutto (PKB) z 3,0% do 3,2%. Przez cały okres zawirowań w światowej gospodarce, tj. od 2007 r., dynamika polskiego PKB była dodatnia, co zostało sprytnie wykorzystane przez specjalistów od PR politycznego.

To im zawdzięczamy określenie Polski mianem ekonomicznej „zielonej wyspy”. Politycy oraz finansiści podkreślali na konferencjach prasowych stabilność polskiego sektora bankowego uzasadniając ją konserwatyzmem i sprawnie działającym nadzorem finansowym. Wedle nich, zielona wyspa mogła kwitnąć dzięki brakowi istotnych zależności pomiędzy bankami polskimi a światowymi. W tym samy czasie pojawiały się jednak i pesymistyczne głosy sprzeciwu sugerujące, że w Polsce nawet kryzys się nie udał, a brak powiązań naszych banków z bankami zagranicznymi wynika z głębokiego zacofania polskich instytucji. Jak to zatem jest z innowacyjnością polskiej bankowości?

Theodore Levitt definiuje innowacyjność jako tworzenie nowych rzeczy. Innowacyjne produkty i usługi bankowe są efektem kreatywności product managerów, a ich stosowanie zależy od nabywców lub użytkowników. Proces rozprzestrzeniania się innowacji przypomina nieco znany z fizyki proces dyfuzji będący konsekwencją chaotycznych zderzeń cząsteczek. Jednak w przypadku innowacyjności, obserwujemy zjawisko występowania oporu przed zmianami jakie niosą ze sobą nowe rozwiązania.

Z reguły zmiany te bywają nieuniknione, a zatrzymywanie innowacyjnych idei jest jedynie grą na czas. Firmy starają się dostosować swoją ofertę do nowych standardów lub pracują nad alternatywą do pionierskiego produktu oferowanego przez konkurencję. Na szczęcie dla Klientów, takie działania sprzyjają konkurencyjności sektora i zapewniając konsumentom większy wybór produktów.

Aby bankowa innowacyjność mogła się spokojnie rozprzestrzeniać, potrzebny jest nam branżowy lider, który będzie doskonalił swoją ofertę nie tylko pod kątem kosztowym, ale – co ważniejsze –  także potrafił wciąż oferować Klientom coraz to większy wybór nowych produktów i usług. Im więcej firm będzie starało się zyskać pozycję lidera innowacyjności, tym bardziej zwiększy się motywacja pozostałych graczy do rozwijania własnej oferty. W dalszej konsekwencji bankowe „wynalazki” spopularyzują się wśród odbiorców, a bankierzy będą mogli cieszyć się skutecznym działaniem zgodnie z maksymą wielkiego wizjonera branży nowych technologii, ś.p. Steve’a Jobbsa: „To nie praca konsumentów, żeby wiedzieli czego chcą.”

W Polsce obserwujemy zdecydowaną polaryzację związaną z produktami i usługami bankowymi. Z jednej strony widać gwałtowny wzrost liczny kart kredytowych – z ponad 600 tys. sztuk w 2001 roku do prawie 7 mln sztuk w 2011 r. Dekada dziesięciokrotnego wzrostu zainteresowania konsumentów produktem! Rosnąca chęć Klientów do posiadania karty kredytowej zaowocowała zmianą w strukturze emitowanych kart płatniczych. Jeszcze dwa lata temu było prawie tyle samo kart wyposażonych w pasek magnetyczny, ile kart z wbudowanym dodatkowo do paska magnetycznego mikroprocesorem. Rok później liczba kart z paskiem magnetycznym i mikroprocesorem była niemal trzykrotnie większa niż liczba kart „tylko” z paskiem. Podobne zmiany dotykają dzisiaj kolejnych produktów, np. kredytowych.

Z drugiej strony niemal niezauważalnie reaguje rynek na nowoczesne produkty i usługi oszczędnościowo-inwestycyjne. Wiąże się to niewątpliwe ze skłonnością Polaków (lub raczej jej brakiem) do oszczędzania. Według ostatniego badania TNS OBOP prawie połowa ankietowanych Polaków nie ma żadnych oszczędności! Duże oszczędności ma tylko 1 proc. badanych, a pozostali zadeklarowali oszczędności bardzo skromne (12 proc. badanych) i skromne (19 proc. badanych). Najwięcej osób trzyma swoje oszczędności na kontach bankowych: na ROR przechowuje środki prawie dwie trzecie badanych. Ponad połowa korzysta z lokaty bankowej, popularny jest też rachunek oszczędnościowy.
Indywidualną polisę na życie posiada 37% ankietowanych, natomiast tylko 14% osób korzysta z polisy na życie z funduszem inwestycyjnym. Mało popularne jest również angażowanie oszczędności na rynku kapitałowym – tylko co piąty badany korzysta z funduszy inwestycyjnych. Jeszcze mniej popularne są akcje i obligacje. Duża grupa osób, czyli jedna trzecia badanych, trzyma swoje oszczędności w domu. Jeśli takie są postawy Polaków, to faktycznie ten stan rzeczy nie wymusza kreatywności wśród bankowców ani tym bardziej konieczności tworzenia innowacyjnych produktów.

Powyższy wniosek potwierdzają nominację do nagrody „Złoty Bankier” w kategorii Innowacja Finansowa 2011. Jej istota polega na tym, iż o przyznaniu „Złotego Bankiera” decydują Internauci, którzy na co dzień korzystają z produktów finansowych i mogą ocenić je od praktycznej strony. Większość zgłoszonych przez instytucje finansowe produktów dotyczyła strony aktywnej bilansu banku lub wariacji na temat rachunków osobistych. Znikoma ilość zgłoszeń prezentowała produkty oszczędnościowo-inwestycyjne, czyli pasywną stronę bilansu. O ile płatności bezstykowe czy procesy udzielania kredytów on-line mają znaczący wpływ na usprawnienie dotychczasowych procedur, o tyle innowacyjność zgłoszonych produktów pasywnych jest wielce wątpliwa.

Podsumowując: jeżeli chodzi o innowacyjne podejście, polski sektor bankowy wykazuje olbrzymią polaryzację postaw. Podczas tworzenia produktów aktywnych z punktu widzenia bilansu, banki zdają się hołdować tezie Petera Druckera, który uważał, że najlepszym sposobem przewidywania przyszłości jest jej tworzenie. Natomiast jeśli chodzi o politykę kreowania produktów pasywnych, jak np. oszczędnościowo-inwestycyjne, zdecydowanie dominuje chęć zachowania status quo, a najczęściej zadawanym pytaniem jest „dlaczego?”. Zarówno dla konsumentów, jak i dla całego sektora lepiej by było, gdyby zaczęło dominować pytanie „dlaczego nie?”.

Źródło: Getin Noble Bank

getin noble bank nasz gość 2012-03-16
Redakcja PRNews.pl
Tagi: getin noble bank nasz gość

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

Raporty PRNews.pl

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Większość banków może się pochwalić wzrostem poziomu…

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

W pierwszym kwartale 2022 r. liczba obsługiwanych…

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Pierwszy kwartał 2022 r. przyniósł spadek sprzedaży…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców