PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plNasz gośćKaszubski: Świat może się od nas uczyć bankowości

Kaszubski: Świat może się od nas uczyć bankowości

Nasz gość 30.09.2011 (07:21)
Bezpieczeństwo

Bank nowoczesny będzie partnerem klienta. To będzie bank przyjazny, który będzie szanował klienta. Bank nastawiony na jakość i indywidualizm tego klienta. A do tego jest potrzebna edukacja, najpierw pracowników banku, którzy później będą edukować klientów. – mówi prof. Remigiusz Kaszubski ze Związku Banków Polskich.

Tomasz Jaroszek, Bankier.pl: Teoretycznie bankom ufamy coraz bardziej, ale jednak kult gotówki jeszcze przemawia do Polaków. Jak Pan myśli, dlaczego uważamy, że pieniądz w portfelu jest bezpieczniejszy?

Prof. Remigiusz Kaszubski, Związek Banków Polskich: Jest coraz lepiej. 78 proc. polskich gospodarstw domowych posiada rachunek bankowy i coraz częściej z niego korzysta. Jeżeli spojrzymy na efektywność wykorzystania np. bankowości internetowej to w tej chwili mamy prawie 17 mln kont z dostępem przez Internet, natomiast ponad 10 mln to klienci aktywni, czyli tacy, którzy wykonują w ramach bankowości internetowej co najmniej cztery transakcje w miesiącu. Ufamy więc coraz bardziej. Nauczyliśmy się korzystać z tych narzędzi, bo bankowość internetowa oszczędza czas, pieniądze, no i jeżeli się rozsądnie z niej korzysta, jest to bezpieczne.

Zastanawiam czy nie jest to niebezpieczne zestawienie: klienci coraz bardziej bankom ufają, ale czy za tym aby na pewno idzie wiedza o bankach. Dobrze podrobiony mail, pshishing, przy braku wiedzy, a jednak zaufaniu do banku, może skończyć się tragicznie dla klienta.

Od razu wyjaśnię: nie ma ataku phishingowego na bank, jest phishing na klienta banku. Dobrze wyedukowany klient to nie jest taki, który wie wszystko o zabezpieczeniach. To jest taki, który trzyma się pewnych zasad. Opublikowaliśmy na stronach Związku Banków Polskich kilkanaście zasad bezpieczeństwa, są bardzo łatwo dostępne. Jeżeli ktoś się z nimi zapozna i będzie stosował się do nich, to ma pewność, że będzie bezpieczny. Najważniejsza jest pierwsza zasada. Bank nigdy nie wysyła do klienta maila z prośbą o to żeby się zalogował, podał jakieś kody dostępu, kody do weryfikowania transakcji, informację na temat urządzeń bezpieczeństwa, z których korzysta, albo podał numery tanów, które są na karcie. To w ogóle nie wchodzi w rachubę.

A zatem nie atak na klienta, a na sam bank. Przy tym poziomie zabezpieczeń włamano się do jakiegoś systemu bankowego?

Według naszych analiz wynika, że żaden atak internetowy na bank się nie powiódł. Zakładam, że jest to możliwe, ale nie w ten sposób, że włamiemy się do systemów. Możemy co najwyżej na chwilę wyłączyć pewne rozwiązania, które bank udostępnia swoim klientom. Wyobrażam tez sobie możliwość zablokowania strony internetowej banku.

A same banki wystarczająco edukują? Jestem klientem kilkudziesięciu instytucji, ale bardzo rzadko spotykam się z tym żeby ktoś w punkcie obsługi informował mnie o bezpiecznym korzystania z tego produktu, który nabyłem.

To jest bardzo ważne pytanie i odpowiedź jest niezwykle trudna. Spotykam się z ludźmi, którzy zajmują się bezpieczeństwem na co dzień. Wciąż mówią o tym, że niezbędne jest edukowanie klienta w kontekście bezpieczeństwa. Natomiast są pracownicy banku, którzy uważają, że to klient już wie. Być może tacy pracownicy nie zwracają na zagadnienia dotyczące bezpieczeństwa klientom. Podkreślam jednak, że klient ma prawo pytać, a pracownik banku ma obowiązek odpowiadać.

Można też odwrotnie, najpierw wyedukować, później namówić by stał się klientem.

Co do zasady to robimy, świadczy o tym chociażby ta rozmowa i tysiące naszych akcji edukacyjnych. Prowadzimy także akcje na uczelniach wyższych, ale także staramy się przekonywać decydentów do zmiany programów nauczania. Ja jednak uważam, że bankowość może się dalej dynamicznie rozwijać w Polsce, tylko w jeden sposób. Musimy sięgnąć po tych klientów, którzy nie umieją, którzy się boją, i którzy się denerwują. Jednak żeby pozyskać takiego klienta, trzeba mu poświęcić trochę czasu. Trzeba go posadzić przy stole, zaproponować mu testowanie takiego systemu. Kiedy zaczyna korzystać z karty płatniczej, podejść do niego, do terminala do dokonywania transakcji bezgotówkowej czy bankomatu i pokazać mu, co ma zrobić żeby było bezpiecznie.

Jest też druga strona – klienci wyedukowani, idący za nowinkami technologicznymi, korzystający z bankowości nawet przez telefon. Zastanawiam się czy za rozwojem technologii idzie rozwój bezpieczeństwa? Bankowość mobilna ma wiele form, za aplikacje płacimy podając numery kart kredytowych. Nie ma jednolitych standardów.

Różnorodność jest dobra. Gdybyśmy mieli jeden system to wszystkie ataki byłyby na jeden system. Załóżmy, że mamy określoną grupę przestępców, którzy starają się rozgryźć x systemów. Jest ich bardzo dużo. Gdyby wszyscy skoncentrowali się na jednym, zagrożenie byłoby istotnie większe. Natomiast patrzę na to z zupełnie innej perspektywy. Dla mnie istotą rozwiązań, które mamy dzisiaj jest właśnie to, że wdrażamy innowację do innowacyjnych produktów, w szczególności płatniczych. A odpowiadając wprost, tak, za rozwojem technologii idzie rozwój bezpieczeństwa, ale należy pamiętać, że wysoki technologiczny poziom bezpieczeństwa nie może wyeliminować wygody korzystania z produktów bankowych.

Innowacji u nas nie brakuje, tylko żeby klienci za nowinkami nadążyli.

Jesteśmy absolutnym liderem, jeżeli chodzi o nowoczesną bankowość, zarówno internetową jak i z wykorzystaniem telefonów. Nawet nasi partnerzy z zagranicy uczą się od nas tego a my nie wykorzystujemy tego w pełni, właśnie dlatego, że klient banku nie nadąża za rozwiązaniami, które są mu proponowane. I znowu wracamy do edukacji.

Zauważyliśmy, prowadząc różne badania, jedną bardzo istotną zależność: im wyższy poziom bezpieczeństwa, tym mniejsza wygoda korzystania z bankowości. Musimy to równoważyć i proponować rozwiązania, które będą przede wszystkim przyjazne i bezpieczne. Klient zawsze powie, że bezpieczeństwo jest najważniejsze, bo to jego pieniądze. Okaże się jednak, że jeżeli mu zaproponujemy bardzo bezpieczne rozwiązanie to on się szybko zniechęci i powie nie, bo jednak trudno się z tego korzysta. Szukamy zatem tej równowagi.

Najprostszym przykładem jest chyba token. Bezpieczne rozwiązanie, ale nie każdy klient banku chyba chce do swojego konta mieć token, jeśli mógłby mieć np. kod sms.

Jest wiele bezpiecznych rozwiązań, ale zaznaczam: wszystkie te rozwiązania są konstruowane przez człowieka, więc człowiek może każde takie zabezpieczenie w jakiś sposób zdyskredytować. Nie szukałbym prostych rozwiązań, że np. token jest super albo, że sms jest super. Za każdym razem trzeba się zastanowić, że takie rozwiązanie może zostać skompromitowane. Idziemy w kierunku rozwiązań, które są trudne do podrobienia. Tutaj pojawia się biometria, która w Polsce, jako w pierwszym kraju Unii Europejskiej, została przyjęta do rozwiązań bankowych. Zakładam, że to rozwiązanie będzie się fantastycznie rozwijać w momencie, kiedy przeniesiemy system płatności biometrycznych już na POSy, czyli nie tylko wypłata pieniędzy z bankomatu, ale także dokonanie płatności z wykorzystaniem biometrii naczyń krwionośnych. W tej chwili trudno jest sobie wyobrazić, żeby ta technologia została skompromitowana, ale kto wie, co będzie w przyszłości.

Klienci korporacyjni są zachwyceni zwiększeniem bezpieczeństwa, fantastyczną technologią. Jednak czy wprowadzenie biometrii na skalę masową jest realne? Miliony Polaków mają przecież dostęp do bankowości elektronicznej, a nadal z niej nie korzysta.

To jest absolutnie realne. To już się dzieje, więc warto o tym wspominać, co ciekawe, biometria została dedykowana do osób nieubankowionych.

Bankomat z biometrią łatwiejszy niż konto?

To jest usługa z myślą o tych, którzy nie mają konta, nie chcą karty, nie chcą bankowości internetowej, chcą za to wygodnie korzystać z możliwości pobierania pieniędzy z urządzeń. Bankomat wieloaplikacyjny to jest doskonałe urządzenie do testowania tego typu rzeczy. Ludzie, którzy mają naprawdę niski poziom wykształcenia i nie są przygotowani do korzystania z bankowości w żaden sposób, po bardzo krótkim kursie przeprowadzonym przez pracownika banku doskonale sobie radzą z tym rozwiązaniem. Tutaj nie trzeba nic pamiętać, trzeba przyłożyć tylko palec do czytnika i wybrać kwotę do wypłaty.

To może pójdziemy dalej, autoryzacja przelewów. Realne?

Ja z czasem wyobrażam sobie taki mały czytnik – taki sam jaki jest na bankomacie na terminalu POS – nawet w postaci przedłużenia związanego z myszką. Wystarczy czytnik, gdzie będę przykładał palec, potwierdzał transakcję przy założeniu, że zapłacę kwotę, którą mam zapłacić, i jest po transakcji. Wystarczy kilkanaście sekund, system jest niezwykle sprawny. Może to być na on-linie, może być na off-linie, w zależności od tego jak sobie to skonstruujemy. Jeżeli chcemy mieć pełną autoryzację, możemy zablokować to np. do wysokości kwoty. Biometria jest fantastycznym rozwiązaniem, niezwykle przyjaznym dla człowieka.

Mamy rozwiązania, których wiele krajów może nam pozazdrościć i może się od nas uczyć. Wypadałoby jednak uzupełnić tą lukę między wiedzą klienta, a poziomem technologicznym. Czy to jest główne wyznanie dla banków?

Po przeprowadzonych badaniach i analizach mogę powiedzieć, będąc całkowicie przekonany, że technologię mamy wspaniałą – wręcz jedną z najlepszych na świecie. Rozwiązania, które wdrażamy są absolutnie rozwiązaniami lidera. Przyjeżdżają się do nas uczyć koledzy z innych krajów. Natomiast edukacja, pomimo tego, że niektórzy o tym nie mówią, kuleje. Trzeba powiedzieć wprost, że my sami w środowisku bankowym, musimy przeznaczyć więcej środków i możliwości żeby wyedukować klienta. Bank nowoczesny będzie partnerem klienta. To będzie bank przyjazny, który będzie szanował klienta. Bank nastawiony na jakość i indywidualizm tego klienta. A do tego jest potrzebna edukacja – najpierw pracowników banku, którzy później będą edukować klientów.

Dziękuję za rozmowę.

Dziękuję.

Źródło: Przegląd Finansowy Bankier.pl

edukacja finansowa innowacje przestępczość tomasz jaroszek 2011-09-30
Redakcja PRNews.pl
Tagi: edukacja finansowa innowacje przestępczość tomasz jaroszek

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców