Polbank udostępnił usługi akceptacji kart zbliżeniowych i wypłat gotówki (cashback) na swoich terminalach płatniczych. Terminale obsługują płatności zbliżeniowe zarówno w systemie Visa PayWave, jak i MasterCard PayPass.
Transakcje cashback są atrakcyjną funkcjonalnością dla właścicieli sklepów. Liczba wypłat gotówki przy okazji płacenia za zakupy rośnie w Polsce co kwartał średnio o 10 proc. W pierwszym kwartale tego roku ich wartość przekroczyła 40 mln zł.
Polbank wdrożył dwie nowe usługi dostępne na terminalach płatniczych: akceptację płatności zbliżeniowych i wypłatę gotówki (cashback). Są one dostępne dla przedsiębiorców korzystających z terminali Polbanku od sierpnia 2011 r. Według Katarzyny Zubrzyckiej, dyrektor obszaru usług rozliczeniowych w Polbanku, są to jedne z najatrakcyjniejszych usług dla właścicieli punktów handlowo-usługowych. – Polski rynek akceptacji kart staje się coraz bardziej konkurencyjny. Świadczą o tym dynamiczne zmiany w ostatnich latach. Proces wypierania gotówki przyspieszą płatności mobilne i zbliżeniowe, popularyzacja handlu elektronicznego i zwiększenie bezpieczeństwa transakcji – mówi Katarzyna Zubrzycka. – Chcemy wykorzystać te wyraźnie widoczne trendy, dlatego proponujemy naszym klientom nowoczesne i kompleksowe rozwiązania dotyczące płatności – dodaje.
Akceptacja płatności zbliżeniowych na terminalu to najważniejsza innowacja na rynku kart płatniczych w ostatnich latach. Szacuje się, że dotychczas w Polsce banki wydały 4,2 miliona kart zbliżeniowych, co plasuje rynek polski na drugim miejscu w Europie, tuż za Wielką Brytanią. Płatność ta jest najszybszą formą realizacji transakcji zakupu. Średni czas takiej płatności wynosi od 2 do 7 sekund, tymczasem płatność gotówką trwa wielokrotnie dłużej. Rachunek do 50 zł można uregulować zbliżeniowo bez składania podpisu i wprowadzania kodu PIN. Technicznie akceptacja płatności zbliżeniowej na terminalu odbywa się przez zbliżenie karty do czytnika, który za pośrednictwem łącza radiowego odczytuje dane zapisane na mikroprocesorze zatopionym w karcie. Rozwiązanie to doskonale sprawdza się w przypadku transakcji niskokwotowych, które muszą być dokonywane sprawnie i szybko.
Płatności zbliżeniowe są przy tym tak samo bezpieczne, jak tradycyjne transakcje przy użyciu tradycyjnych kart płatniczych. Akceptacja płatności zbliżeniowych jest w szczególności interesująca dla punktów handlowo-usługowych realizujących dużo transakcji o niskich kwotach – sieci szybkiej obsługi gastronomicznej, punktów prasowych, sieciowych sklepów spożywczych. Umożliwienie klientom zbliżeniowego regulowania płatności poprawia szybkość obsługi i wpływa na zmniejszenie się kolejek. W Polsce jest obecnie 20 tysięcy terminali przystosowanych do płatności zbliżeniowych. Liczba ta rośnie bardzo dynamicznie. Średnia wartość płatności zbliżeniowej w Polsce wynosi 16 zł. Terminale Polbanku pozwalają na akceptację płatności zbliżeniowych zarówno w systemie Visa PayWave, jak i MasterCard PayPass.
Cashback to z kolei usługa dodatkowa na terminalu, która umożliwia wypłatę gotówki przez klienta przy okazji płacenia za zakupy kartą debetową. Usługa jest szczególnie przydatna w lokalizacjach, gdzie nie ma bankomatów lub jest ich niewiele. Usługę cashback na polskim rynku pod koniec marca br. oferowało 25 tysięcy placówek handlowych, a w pierwszym kwartale br. dokonano około 366 tysięcy transakcji wypłaty gotówki, na łączną kwotę prawie 41 mln zł.
Średnia wartość transakcji dla tej usługi wyniosła 112 zł. Korzystanie z usługi cashback jest proste i wygodne – wystarczy, aby klient płacąc kartą za zakupy, poprosił o wypłacenie żądanej kwoty. Maksymalnie może być to 200 zł. Taka transakcja potwierdzana zostaje kodem PIN lub poprzez złożenie podpisu na wydruku z terminala. Na rachunku kwota wypłaty i zakupów będzie wykazana oddzielnie. Cashback jest dla klientów wygodnym sposobem dostępu do gotówki. Może też wpłynąć na wzrost obrotów w oferujących go punktach, bo warunkiem skorzystania z usługi jest dokonanie zakupu. Dzięki usłudze cashback klienci nie muszą też szukać bankomatu, gdy potrzebują niewielkiej kwoty w gotówce. W bezpośredniej konkurencji pomiędzy sklepami jest to również element wyróżniający dany punkt handlowo-usługowy.
Możliwość uruchomienia nowych usług na swoim terminalu mają nowi i obecni klienci Polbanku. Uruchomienie nowych usług nie wymaga zmiany terminala, a jedynie aktualizacji oprogramowania oraz podpisania aneksu do umowy. Polbank EFG jest jedyną instytucją finansową w Polsce świadczącą usługi bankowe i rozliczeniowe w jednym pakiecie. Połączenie to wpływa na optymalizację kosztów obsługi rachunków przedsiębiorcy i zwiększa płynność finansową.
Źródło: Polbank EFG