PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościInwestycjePrawie 2 mln złotych za japońską whisky

Prawie 2 mln złotych za japońską whisky

Inwestycje 31.08.2015 (11:31)

Prawie pół miliona złotych za butelkę japońskiej whisky i prawie dwa miliony za kolekcję dalekowschodnich trunków – to wynik ostatniej aukcji Bonhams w Hongkongu. Skąd się biorą astronomiczne ceny whisky z Kraju Kwitnącej Wiśni?

Mimo że Japonia większości Polaków nie kojarzy się z whisky, to jednak właśnie Kraj Kwitnącej Wiśni jest obecnie na celowniku miłośników bursztynowego trunku. Ich zainteresowanie przekłada się z kolei na astronomiczne ceny osiągane na aukcjach. Na ostatniej, organizowanej przez Bonhams padł nawet rekord. W piątek (28 sierpnia br.) w Hongkongu odbyła się aukcja rzadkich japońskich trunków, w trakcie której pod młotek trafiła jedna z 41 butelek 52-letniej whisky Karuziawa z 1960 r. Na rynku pojawiła się w 2013 r. i błyskawicznie z niego zniknęła. Od tej pory upolowanie butelki graniczy z cudem. W związku z tym znawców whisky nie zdziwił fakt, że gdy pojawiła się na aukcji zaczęła się ostra walka.

Już przed aukcją jej wartość szacowano na 400-500 tys. dolarów hongkońskich, co odpowiada ok. 194-243 tys. zł. Jednak ostatecznie osiągnięty wynik mógł mimo wszystko przyprawić o zawrót głowy, ponieważ butelka została sprzedana 919 tys. miejscowych dolarów, co odpowiada ok. 445 tys. zł. Butelka zdobyła tym samym tytuł najdroższej japońskiej whisky sprzedanej na aukcji.

Gra w japońskie karty

Jednak ostatnia aukcja Bonhams obfitowała w wiele spektakularnych transakcji. Jedną z nich była sprzedaż kolekcji butelek z tzw. card series za 3,8 mln dolarów hongkońskich, co odpowiada kwocie 1,8 mln zł. Kolekcja składała się z 54 butelek whisky z nieczynnej destylarni Hanyu, wypuszczonych na rynek w latach 2005-2014. Etykietę każdej z nich ozdobiono jedną kartą z talii do gry. Wiele wchodzących w skład zlicytowanej kolekcji butelek było prawdziwymi białymi krukami, a możliwość zakupienia ich razem jeszcze potęgowała zainteresowanie ze strony kolekcjonerów.

Opisywany zbiór to niewątpliwie prawdziwy unikat, który powstał dzięki niebywałej wytrwałości i pasji kolekcjonera, zbierającego poszczególne butelki przez ok. 10 lat. Jednak jego praca doczekała się w końcu nagrody. Początkowa cena butelek wahała się od 4,6 do 36 tys. japońskich jenów. Jeżeli kolekcjonerowi udało się zdobyć wszystkie pozycje wchodzące w skład kolekcji na początku drogi rynkowej, to na cały opisywany zbiór musiał przeznaczyć ok. 700,5 tys. jenów. Z kolei uzyskana podczas licytacji kwota to równowartość ok. 59,2 mln jenów. Tym samym kolekcja okazała się znakomitą inwestycją, która zakończyła się stopą zwrotu wysokości 8351 proc.

Miniaturowy rekord

Podczas wspomnianej aukcji sprzedano również miniaturową butelkę whisky Karuizawa 1964. W chwili jej wypuszczenia na rynek była to najstarsza whisky z tej destylarni i jedna z najstarszych japońskich whisky single malt. Zabutelkowano ją specjalnie dla klientów firmy Wealth Solutions, a do sprzedaży trafiły zaledwie 143 pełnowymiarowe (0,7 l.), numerowane butelki. Whisky ta rzadko występuje na aukcjach, w związku z tym nawet miniaturowa wersja Karuizawy 1964 cieszy się ogromnym zainteresowaniem kolekcjonerów. Nie powinno w związku z tym dziwić, że jeden z nich postanowił zapłacić za taką właśnie 50-militrową buteleczkę ok. 12 tys. zł.

– Japońskie trunki zaczęły podbijać serca miłośników whisky w pierwszych latach obecnego wieku. Okazało się, że Japończycy podobnie jak w przypadku motoryzacji, kopiując doprowadzili finalny produkt do perfekcji i prześcigając niejednokrotnie oryginał. Obecnie zainteresowanie japońskimi trunkami jest globalne, natomiast produkcja whisky w Kraju Kwitnącej Wiśni przez wiele lat była nieduża, nastawiona na lokalny rynek i sprzedaż w formie blendów. Ta sytuacja jest właśnie źródłem obecnego wzrostu cen japońskich whisky słodowych na rynku aukcyjnym. – mówi Paweł Morozowicz, Zarządzający Portfelem Alkoholi Inwestycyjnych  w Wealth Solutions.

Zjawisko to jest doskonale widoczne w danych z rynku aukcyjnego. Przygotowywany przez Rare Whisky 101 indeks japońskiej whisky Karuizawa w ciągu ostatnich dwóch lat wzrósł aż o 300 proc. Monitoruje on ceny butelek na rynku aukcyjnym  i od powstania wciąż pnie się do góry, bijąc na głowę wszystkie indeksy whisky szkockiej.

Jak whisky trafiła do Japonii?

Japończycy wraz z otwarciem się na świat w połowie wieku XIX, zaczęli przyswajać zachodnie zwyczaje i kopiować tamtejsze produkty. Naród ten stał się mistrzem w tym zadaniu i gdy zaczął produkować whisky, to robił to dokładnie tak jak wytwarza się ten napój w Szkocji. Takie bezkompromisowe podejście zaowocowało powstaniem jednych z najlepszych trunków na świecie.

Za ojca japońskiej whisky uważa się Masatakę Taketsuru, który w 1918 r. rozpoczął studia z zakresu chemii na Uniwersytecie w Glasgow, po czym podjął prace w szkockim przemyśle gorzelniczym. Uzbrojony w wiedzę i doświadczenie powrócił do kraju, gdzie brał udział w otwarciu pierwszej japońskiej destylarni. Wydarzenie to miało miejsce w 1923 r. Od tego czasu na rynek zaczęły trafiać butelki miejscowej whisky. Przez wiele lat raczej nie opuszczały one granic tego kraju i były sprzedawane w formie blandów.

Złote czasy dla japońskich trunków

Sytuacja ta trwała do początków obecnego stulecia, kiedy to grupa miłośników whisky odkryła podczas swoich podróży, że tutejsze trunki mają niebywałą jakość. Od tego czasu popyt na japońską whisky rósł z roku na rok, a poszczególne edycje potrafiły znikać z rynku dosłownie w ciągu sekundy. Głównym problem stało się zaspokojenie popytu. Braki magazynowe zaczęły doskwierać producentom, a ceny na rynku wtórnym poszybowały do góry.

Warto przy tym dodać, że nie wszystkie japońskie destylarnie dotrwały do tych złotych czasów. Tak było ze wspomnianą Karuizawą, po której pozostały już tylko ostatnie beczki, których z każdy rokiem ubywa. Kolekcjonerom chcącym zdobyć jedną z butelek pozostaje tylko zażarta walka na rynku aukcyjnym.  Złota era japońskiej whisky trwa w związku z tym w najlepsze i trzeba się przygotować na to, że w najbliższym czasie podobnych wieści jak te z Hongkongu może być więcej. Kwota blisko pół miliona złotych zapłacona za butelkę może przyprawiać o zawrót głowy. Jednak stare i unikatowe whisky japońskie idą tylko w ślady swoich szkockich odpowiedników. To właśnie one od dawna rozpalają zmysły kolekcjonerów, a rekord transakcyjny z 2010 r. nadal nie został pobity. Za butelkę 64-letniej whisky Macallan o pojemności 0,7l zapłacono wówczas 460 tys. dolarów. Czy następny rekord będzie zatem należał do whisky japońskiej? Czas pokaże.

Wealth Solutions

2015-08-31
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

Raporty PRNews.pl

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Większość banków może się pochwalić wzrostem poziomu…

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

W pierwszym kwartale 2022 r. liczba obsługiwanych…

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Pierwszy kwartał 2022 r. przyniósł spadek sprzedaży…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców