PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościAnalizyBank versus klient 65+

Bank versus klient 65+

Analizy 03.08.2010 (07:52)

Były już eksperymentalne placówki bankowe dla studentów, w których obsługa nosiła nieformalne stroje i zwracała się do młodych klientów per ty. Trudno oczekiwać podobnych miejsc dedykowanych najstarszym wiekiem. Jednak znaczenie seniorów w finansach rośnie, dlatego bankowcy będą zmuszeni nauczyć się, jak z nimi postępować.

Przyjęło się mówić o bankach jako instytucjach zaufania publicznego. Wśród wszystkich klientów sektora finansowego są jednak tacy, których zaufanie zdobyć wyjątkowo trudno. Za to kiedy się już je pozyska, równie niełatwo je stracić. To powoduje, że lojalność seniorów – bo o nich mowa – trudno lekceważyć.

Ten typ tak ma

Domeną osób starszych jest utrzymywanie relacji „na lata” i silne przywiązanie do tego, co sprawdzone. Do zweryfikowania tego ostatniego droga jednak daleka, bowiem nawiązywanie relacji, w których jedna ze stron jest w sędziwym wieku nie trwa krótko. Czy to dlatego, że „ten typ tak ma”?

Trudno seniorów, jak i zresztą każdą inną grupę, mierzyć jedną miarą. Nie będzie jednak przesadą powiedzieć, że wielu z nich towarzyszą pewne objawy związane z dojrzałym wiekiem. Choć nie wszyscy i nie na wszystko, seniorzy często uskarżają się na pogorszenie sprawności psychofizycznej, na problemy ze wzrokiem, słuchem, pamięcią, na trudności w poruszaniu się. Czy powinno to interesować pracownika instytucji finansowej, który spędza w towarzystwie takiego klienta ledwie kilkadziesiąt minut raz na jakiś czas? Pewnie nie. Chyba że echo tych dolegliwości odbija się na przebiegu rozmowy.

Gerontolodzy podpowiadają, że poczucie nieporadności, bycia niepotrzebnym i bezwartościowym coraz częściej towarzyszy najstarszym osobom. Wielu z nich codziennie mierzy się z samotnością, społeczną izolacją i poczuciem beznadziei. Niektórych dopada depresja, inni są drażliwi, zaniepokojeni, nerwowi, pełni obaw o przyszłość. To, co tłumaczą dziś naukowcy, od lat podkreślali rodzice – starszym trzeba pomagać. W imię tej uniwersalnej prawdy, instytucje finansowe będą musiały dostosować swoje standardy obsługi do oczekiwań tej rosnącej w siłę grupy demograficznej.

Nauka czyni mistrza

Dziś obsługę starszych wiekiem klientów szlifują przede wszystkim instytucje dedykujące swoje produkty wyłącznie temu segmentowi. Przykładem niech będą oferenci odwróconego kredytu hipotecznego, który wkrótce ma szansę zagościć także w progach polskiej bankowości.

Czy łatwo przekonać 60-latka z trójką wchodzących w dorosłość wnucząt, by przekazał swój dom bankowi w zamian za wyższą emeryturę? Z całą pewnością nie. Czy łatwiej zrobić to w Stanach Zjednoczonych niż w Polsce? Dziś pewnie tak, lecz jeszcze kilka lat temu prawdopodobieństwo sukcesu było podobne. Teraz przewaga po tamtej stronie wynika m.in. z szeroko otwartych oczu i uszu.

Instrukcja obsługi klienta 65+

Oczy i uszy to dość wrażliwe receptory u seniora. Pracując nie bez zarzutu, prowadzą do sytuacji najpierw kłopotliwych, a w ostateczności nawet skutkujących konsekwencjami finansowymi. Bywa, że niezrozumienie jest źródłem sytuacji komicznych, znacznie częściej jednak prowadzi do frustracji. Bo co, jeśli rozmówcy źle się zrozumieją, nie dosłyszą opinii drugiej strony lub dokonają nadinterpretacji jej woli?

By tego uniknąć, zaleca się pracownikom instytucji finansowych obsługujących klientów-seniorów zwolnienie tempa, wyraźne artykułowanie komunikatów i dużo cierpliwości.

Obsługując klientów 65+ warto:

  • mówić wyraźnie, powoli, lecz bez wyolbrzymiania czy nienaturalnego akcentowania pojedynczych słów,
  • konstruować proste, niedługie i spójne zdania,
  • cierpliwie powtarzać informację, gdy zaistnieje taka konieczność,
  • swoją wypowiedź przerywać pauzami, by dać drugiej stronie czas do namysłu i zadawania pytań na bieżąco,
  • pamiętać, że osoby starsze lepiej odbierają niskie dźwięki niż wysokie,
  • rozmawiając z klientem, pozwolić mu czytać z ruchu warg,
  • szczególnie istotne informacje zapisywać na kartce,
  • przeczytać i dodatkowo wyjaśnić szczegóły oferty.

Jednocześnie nie wypada: podnosić głosu, denerwować się czy popędzać klienta, skłaniając go do szybkiej czy niedostatecznie w jego mniemaniu przemyślanej decyzji. Jeśli potrzebuje więcej czasu – należy mu go dać. Jeśli podjął decyzję, ale wyraził się nieprecyzyjnie – poprosić o powtórzenie niezrozumiałej kwestii. To wszak w pierwszej kolejności klient (dopiero w drugiej senior), nie ma więc miejsca na niedomówienia.

Zwłaszcza, że kwestia jest wrażliwa. Podejmowanie decyzji, a szczególnie wiążących, w tym o wymiarze finansowym wielu osobom przychodzi z trudem. Tam, gdzie młodsi wspomagają się nowinkami technologicznymi i uzupełniają wiedzę w internecie, seniorzy pozostają często skazani na „finansowego lekarza pierwszego kontaktu”, czyli pracownika placówki bankowej. Pierwsze spotkania okazują się kluczowe i albo przynoszą upragniony komfort, albo zaprzepaszczają szansę na dalsze budowanie zaufania.

Bank przyjazny, czyli jaki

Choć z całą pewnością kluczową rolę w budowaniu trwałych relacji z klientem-seniorem odegra postawa pracowników banku, nie bez znaczenia mogą okazać się inwestycje w infrastrukturę budynku. Jeśli pierwszych 30 sekund rozmowy rzutuje na dalsze postrzeganie drugiego człowieka, to architektura budynku czyni to samo z jego mieszkańcami. I dopóki jest uciążliwa i męczy, zawsze działa na niekorzyść.

Moloch, w którym trudno trafić do właściwego punktu obsługi, niewyraźne i zaplanowane bez rozmysłu oznakowanie, lokalizacja placówki na wyższych kondygnacjach z niedziałającymi windami i wysokimi schodami, do tego bez poręczy, brak miejsc do odpoczynku czy dystrybutorów wody skutecznie szufladkują bank jako nie uwzględniający potrzeb pewnych klientów. Zmęczony i zdezorientowany klient nigdy nie jest natomiast dobrym kandydatem do rozmowy.

Kultura bankowości – niższa czy wysoka – warto, by była dostosowana do klienta. Nie idzie o traktowanie drugiej strony jako obiektu specjalnej troski, ani nie o roztaczanie nad nią troskliwej opieki. W relacji klient-bank oba podmioty mają jasno określone interesy.

Zbudowanie partnerskiej relacji w przypadku niektórych grup wymaga jednak ponadprzeciętnych starań. Czy akurat seniorzy są tego warci bardziej niż inni? Klient młody czy stary, uczący się czy pracujący, bogaty czy z przeciętnym budżetem – wybór, choć nie bez znaczenia, wydaje się wciąż drugorzędny wobec reguły podstawowej – klient powinien być zadowolony.

Malwina Wrotniak

Źródło: Bankier.pl

banki Malwina Wrotniak obsługa klienta oferta dla seniorów seniorzy 2010-08-03
Redakcja PRNews.pl
Tagi: banki Malwina Wrotniak obsługa klienta oferta dla seniorów seniorzy

Sprawdź także:

a 0 Statystyki systemów rozliczeniowych KIR w listopadzie 2025 r.
06.12.2025 (20:07) – informacja prasowa

Statystyki systemów rozliczeniowych KIR w listopadzie 2025 r.

W listopadzie 2025 r. KIR przetworzył w systemie Elixir 175,24 mln transakcji o łącznej wartości 742,18 mld zł. W …

a 0 PIU: Blisko 40 mld zł wypłaconych odszkodowań i świadczeń po III kwartale 2025 r.
06.12.2025 (20:06) – informacja prasowa

PIU: Blisko 40 mld zł wypłaconych odszkodowań i świadczeń po III kwartale 2025 r.

To o 8,4 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2024 r. Systematycznie rośnie zarówno liczba ubezpieczonych, jak i …

a 0 KNF daje zielone światło VeloBankowi na przejęcie części detalicznej Citi Handlowego
06.12.2025 (20:04) – informacja prasowa

KNF daje zielone światło VeloBankowi na przejęcie części detalicznej Citi Handlowego

Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) jednogłośnie wyraziła zgodę na przejęcie części detalicznej Citi Handlowego przez …

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

PRNews.pl

Zobacz również

Pracownica oskarża PKO BP o dyskryminację matek. Bank odpowiada: Traktujemy wszystkich równo

Pracownica oskarża PKO BP o dyskryminację matek. Bank odpowiada: Traktujemy wszystkich równo

Do Bankier.pl napisała pracownica PKO BP, wskazując,…

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców