PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościUbezpieczeniaNieudany urlop trzeba zareklamować

Nieudany urlop trzeba zareklamować

Ubezpieczenia 18.06.2010 (08:17)

Co zrobić w sytuacji, gdy organizator wyjazdu turystycznego nie wywiązał się z umowy? Nie czekać, tylko zgłosić reklamację. Kto poniesie koszty ewentualnego postępowania sądowego? Rozwiązaniem może być wciąż dość mało popularne ubezpieczenie ochrony prawnej.

Hotel, który wygląda inaczej niż w reklamowym folderze, niesmaczne posiłki, brak zaplanowanych imprez – takiego rozczarowania co roku doznaje wielu klientów biur podróży. Turyści, choć często nieświadomi tego faktu, są chronieni przed nieuczciwymi praktykami touroperatorów. Często wystarczy jedynie odrobina determinacji, by wyegzekwować należne prawa. Niezadowolenie wielu kończy się jednak na narzekaniach, głównie ze względu na niewiedzę i obawę przed nadmiernymi kosztami dochodzenia swoich praw. W ramach cyklu „Podróż ubezpieczona z Bankier.pl” radzimy jak zawalczyć o swoje i nie popaść w finansową ruinę.

Co powinien organizator turystyki

Zbyt małe pokoje, zepsuta klimatyzacja, niesmaczne jedzenie, plaża na drugim końcu miasta, brak przyobiecanych rozrywek i wszechobecny brud – to tylko kilka najczęstszych przewinień, jakich dopuszczają się organizatorzy turystyki. Zasadniczo nie mają prawa nas niczym zaskoczyć – szczegóły dotyczące wykupionej wycieczki są przecież zapisane w umowie. Znajdować się tam powinny jasno sprecyzowane informacje na temat:
– ceny imprezy turystycznej lub usługi turystycznej albo sposobu jej ustalenia,
– miejsca pobytu lub trasy imprezy,
– rodzaju, klasy, kategorii lub charakterystyki środka transportu,
– położenia, rodzaju i kategorii obiektu zakwaterowania, według przepisów kraju pobytu,
– ilości i rodzaju posiłków,
– programu zwiedzania i atrakcji turystycznych,
– kwoty lub procentowego udziału zaliczki w cenie imprezy turystycznej lub usługi turystycznej oraz termin zapłaty całej ceny,
– terminu powiadomienia klienta na piśmie o ewentualnym odwołaniu imprezy turystycznej lub usługi turystycznej z powodu niewystarczającej liczby zgłoszeń, jeżeli realizacja usług jest uzależniona od liczby zgłoszeń,
– podstaw prawnych umowy i konsekwencji prawnych wynikających z umowy,
– ogólne informacje o obowiązujących przepisach paszportowych, wizowych i sanitarnych oraz o wymaganiach zdrowotnych dotyczących udziału w imprezie turystycznej.

Żadna z tych informacji nie może wprowadzać klienta w błąd, a obowiązkiem organizatora wycieczki jest spełnienie złożonych na piśmie obietnic. Za niewypełnienie lub wypełnienie w sposób nienależyty postanowień umowy organizator poniesie odpowiedzialność. Uwaga – nie będzie odpowiadał wtedy, gdy to wskutek naszego celowego działania czy zaniechania doszło do niewykonania umowy, albo gdy spowodowała je siła wyższa. Jednak nawet gdy organizator wyjazdu nie ponosi odpowiedzialności z wymienionych przed chwilą przyczyn, ma obowiązek udzielić pomocy swojemu klientowi w czasie trwania imprezy turystycznej.

Organizator turystyki ma co prawda prawo ograniczyć odpowiedzialność za niewykonanie lub nienależyte wykonanie usługi do dwukrotności ceny imprezy, jednak nie w przypadku szkód na osobie.

Nieudany urlop – co robić?

Każdemu turyście korzystającemu z oferty organizatora turystyki przysługuje prawo do złożenia reklamacji. Jeśli więc bulwersuje nas stan hotelu, jakość obsługi czy odległość od plaży, warto dochodzić swoich praw. Co należy zrobić? W pierwszej kolejności zgłosić operatorowi reklamację usługi turystycznej i zrobić to niezwłocznie. Jak to uczynić? Szczegółowy zapis na ten temat każdy operator powinien opisać w umowie. Co do zasady jednak każda reklamacja powinna zawierać:
– opis wszelkich uchybień i wad wycieczki,
– w miarę możliwości dowody (np. zdjęcia) potwierdzające przedstawiane przez nas zarzuty i określenie wysokości odszkodowania żądanego od organizatora turystyki.
Jeśli niemożliwe jest wydrukowanie zdjęć czy zgranie filmów dowodowych bezpośrednio przy zgłaszaniu reklamacji, należy je dostarczyć do organizatora jak najszybciej po zakończeniu wycieczki.

Reklamacja przedłożona organizatorowi wyjazdu powinna mieć charakter pisemny i być sporządzona w dwóch egzemplarzach, z których jeden zatrzymujemy dla siebie z potwierdzeniem przyjęcia reklamacji. Ustawa wskazuje, że touroperator ma obowiązek przyjęcia reklamacji, a w razie, gdy tego nie zrobi – udzielenia pisemnego wyjaśnienia w tej sprawie.

Po tym wszystkim pozostaje nam uzbroić się w cierpliwość i czekać. Jak długo? W większości przypadków rozpatrzenie reklamacji będzie trwało do 30 dni. Co ważne – jeżeli organizator turystyki nie ustosunkuje się do reklamacji na piśmie w terminie 30 dni od dnia zakończenia imprezy turystycznej, a w wypadku zgłoszenia tej reklamacji po zakończeniu imprezy turystycznej w terminie 30 dni od jej złożenia, uważa się, że uznał reklamację za uzasadnioną.

I jeszcze jedna uwaga – nawet jeśli nie zgłosimy reklamacji w czasie trwania wyjazdu, prawo dochodzenia roszczeń na drodze sądowej przysługiwać nam będzie jeszcze przez 10 lat.

Koszty może pokryć ubezpieczyciel

Zdarzyć się może, że mimo przejścia całej zapisanej wyżej procedury i dotrzymania terminów, ubezpieczyciel odmówi wypłaty odszkodowania. Nie oznacza to jeszcze zupełnej przegranej w walce o rekompensatę za zepsute wakacje. Klient może bowiem wstąpić na drogę sądową, choć powinien się liczyć z niemałymi kosztami takiego rozwiązania. Największy udział będą tu miały koszty pomocy prawników. Na rynku ubezpieczeń są już produkty ochronne na wypadek walki o odszkodowanie z organizatorem turystyki. Tzw. ubezpieczenie ochrony prawnej pokryje koszty usług prawnika, koszty postępowania sądowego i inne związane z toczącym się postępowaniem sądowym koszty administracyjne.

Taka polisa to dość ciekawe rozwiązanie, choć jak zawsze w pierwszej kolejności polecamy turystom zaopatrzenie się w wiedzę na temat własnych praw.

Malwina Wrotniak

Źródło: Bankier.pl

Malwina Wrotniak prawo turystyka ubezpieczenia 2010-06-18
Redakcja PRNews.pl
Tagi: Malwina Wrotniak prawo turystyka ubezpieczenia

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców