PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościAnalizyMedia i kryzys nie zmieniły stosunku Polaków do pieniędzy

Media i kryzys nie zmieniły stosunku Polaków do pieniędzy

Analizy 07.05.2010 (12:00)

Dom badawczy Maison wespół z Centrum im. Adama Smitha zaprezentował wyniki kolejnej edycji cyklicznego badania dotyczącego postaw Polaków wobec pieniędzy oraz instytucji i instrumentów finansowych. Badanie jest wspólnym przedsięwzięciem Centrum im. Adama Smitha, Domu Badawczego Maison oraz agencji MMT Management, zrealizowanym pod kierownictwem naukowym dr hab., prof. Uniwersytetu Warszawskiego Dominiki Maison.

Badanie zrealizowane w styczniu 2010 roku na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie, jest „fotografią” stosunku Polaków do pieniędzy. Celem i założeniem było rzetelne przedstawienie postaw finansowych rodaków, nie wspierając żadnej z góry przyjętej tezy, opinii, czy poglądu.

Bankowcy czytajcie!

Badanie obrazuje najważniejsze trendy w postawach finansowych Polaków oraz ich świadomość ekonomiczną. Jest znakomitym narzędziem dla sektora finansowego, gdyż jest niezależnym i obiektywnym przedstawieniem pokazującym postawy i motywacje, opisującym stan świadomości ekonomicznej Polaków. Pozwala bankom i instytucjom finansowym na skuteczne strategiczne planowanie rozwoju w zakresie produktów i instrumentów finansowych. Jest również narzędziem przydatnym osobom odpowiedzialnym za komunikację marketingową w sektorze finansowym, gdyż umożliwia dostosowanie komunikacji do stanu świadomości i postrzegania odbiorców oraz trafnie wskazuje potencjalne grupy docelowe dla różnych produktów finansowych.

Zaprenumeruj
„Kurier Finansowy”

Jak postrzegamy sytuację finansową?

W potocznej opinii Polacy są postrzegani jako malkontenci, tymczasem badanie wskazuje, że w subiektywnym poczuciu respondentów większość ocenia swą sytuację materialną jako średnią, co koreluje z obiektywnymi miernikami. Paradoksalnie najbardziej niezadowoleni pozostają ci, których zamożność jest nieco wyższa od tych, którzy oceniają stan swoich finansów jako średni. Dowodzi to, że czynnik mentalny ma znaczenie dla ocen i podejmowanych decyzji. Pamiętajmy o kontekście czasowym i sytuacyjnym badania – spowolnienie wzrostu gospodarczego i „propagandy klęski” w mediach statystyczny Kowalski okazał się odporny i nie zmienił zasadniczo postaw i ocen. Potwierdza to tylko wagę i wpływ czynnika mentalnego na nasze wybory. Ci, którzy stwierdzają, że ich sytuacja materialna jest średnia stanowią 47,4 proc. badanych. Ta grupa odnotowała wzrost – względem ubiegłorocznego badania o prawie sześć procent (5,9 proc.), podczas gdy liczba oceniających źle swoją kondycję finansową wynosi 16,3 proc. i zmniejszyła się o pięć procent. Chciałoby się wzorem kibiców po przegranym meczu powiedzieć – „panowie, nic się nie stało”. Tym więcej, że populacja pozytywnie oceniających stan swoich finansów to 36,3 proc. i zmniejszyła się o mniej niż jeden procent, czyli w granicy błędu pomiaru.

Co przyniesie przyszłość?

Na pytanie – o zmianę sytuacji ekonomicznej na przestrzeni najbliższych 12 miesięcy 72,5 proc. badanych deklaruje przekonanie, że ich własna sytuacja nie ulegnie zmianie. W tej grupie odnotowano znaczny, bo ośmioprocentowy wzrost, który dokonał się kosztem pesymistów – 13,8 proc. odpowiedzi tj. mniej o sześć procent w porównaniu do roku poprzedniego. Po raz kolejny zatem swą moc ujawnia czynnik mentalny, niezależny od przesłanek obiektywnych i obrazu, jaki kreują media.

Wejść w obrót bezgotówkowy

Jak potwierdzają badania Money Track wejście w obrót bezgotówkowy, obok czynników obiektywnych pozostaje w korelacji z kultem gotówki polegającym na traktowaniu tylko tej formy jako prawdziwego pieniądza. Osoby wykazujące silne natężenie takiej postawy mają trudności z akceptacją wirtualnych pieniędzy. Blisko trzecia część badanych deklaruje (26 proc.), że gdy ma pieniądze w banku, to czuje się jakby tych pieniędzy nie miała. 43 proc. respondentów woli otrzymywać pieniądze do ręki, tyle samo traktuje gotówkę jako jedynie prawdziwe pieniądze. Tak wyraźne „uzależnienie” od pieniędzy maleje w miarę wzrostu poziomu wykształcenia i dochodów. Miejsce zamieszkania różnicuje postawę wobec pieniędzy tylko w przypadku wsi. Kult gotówki pozostaje w ścisłym związku z korzystaniem z usług bankowych. Liczba kont systematycznie rośnie i osiągnęła poziom 80 proc. dorosłej populacji, lecz w tym przypadku mamy do czynienia z presją pracodawców, ZUS-u, etc. Z kart płatniczych korzysta już 59 proc. badanych, podczas gdy kartami kredytowymi posługuje się jedynie 16% badanych.

Jak oszczędzamy?

Proste oszczędzanie to świadome odkładanie pieniędzy wynikające z zapobiegliwości. Postawa ta wiąże się nie tylko z obiektywną sytuacją finansową, lecz także z subiektywną jej oceną i cechami osobowości. Rzecz jasna dla jednego oszczędności to 30 tys. na koncie, lub lokacie, podczas gdy ktoś inny ocenia jako posiadane oszczędności 100 złotych odłożone na komodzie. Oszczędzamy głównie na poziomie deklaracji, gdyż wzrost wynagrodzeń postępuje szybciej niż oszczędności. Nawet w przypadku, kiedy nie starcza do przysłowiowego pierwszego, to zmienił się koszyk wydatków uznanych za niezbędnie potrzebne. Zmienne demograficzne nie różnicują istotnie stosunku do oszczędzania, poza wiekiem badanych – młodzi żyją tu i teraz. Cechy osobowości sprawiają, że osoby postrzegające siebie jako szczęśliwe oszczędzają częściej. Od postaw do zachowań droga równie niedaleka, gdyż osoby nieradzące sobie w życiu miewają kłopoty finansowe. Niezależnie jednak od wskazanych czynników 46 proc. respondentów zadeklarowało posiadanie oszczędności. Ważna zmienna, to stosunek do oszczędzania. 85 proc. deklarujących pozytywne nastawienie do oszczędzania posiada oszczędności, podczas gdy w grupie o negatywnym nastawieniu jedynie 15 proc. Motywacje oszczędzających bywają zróżnicowane, gdyż w tej grupie znajdujemy przedstawicieli spełnionej elity, rozsądnych niematerialistów, uważających, że pieniądze są niezbędne do życia i rodzinnych przedsiębiorców, którzy nie dysponując wolną gotówką czują się szczęśliwi w codziennym życiu i często korzystają z kredytów.

Poza bankową rzeczywistością

Tradycyjne zainteresowanie banków ogranicza się tylko do 25 procent populacji, na którą to grupę składają się poza reprezentantami spełnionej elity, zarówno rozsądni nie materialiści, rodzinni przedsiębiorcy i sfrustrowani materialiści – do tej grupy zaliczono osoby, które pożądając pieniędzy boją się ich i postrzegają źle swój status materialny mimo obiektywnie dobrej sytuacji dochodowej. Przyszłość sektora stanowią jednak „dzieci wolnego rynku”, to młodzi ludzie o silnych postawach materialistycznych, pozytywnie nastawieni do obrotu bezgotówkowego i optymistycznie nastawieni do przyszłości Polski i swojej własnej. Poza bankowym obrotem pozostają wycofani tradycjonaliści, osoby starsze, nieposiadające kont, często kobiety. Grupę tę cechuje negatywna postawa wobec banków jako instytucji, oraz skryci marzyciele – w tej liczbie przeważają osoby pasywne, o niskim statusie materialnym i ograniczonych oczekiwaniach.

W obecnej dobie brak pomysłu i wyraźnych przesłanek pozwalających na dotarcie z ofertą do grup upatrujących spełnienia życiowego w innych niż kryteria materialne obszarach. Przykład operatorów telefonii komórkowej jasno dowodzi, że można zróżnicowaną ofertą dotrzeć do wszystkich bez mała grup Polaków.

Maciej Małek

Więcej w „Kurierze Finansowym”

Zaprenumeruj „Kurier Finansowy

Źródło: Kurier Finansowy

finanse osobiste 2010-05-07
Redakcja PRNews.pl
Tagi: finanse osobiste

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

Who is who

Michał Mierzejewski

Michał Mierzejewski

Michał Mierzejewski – Global Account Director CEE…

Agnieszka Światły

Agnieszka Światły

Agnieszka Światły CEO w ASEC S.A. (OTI…

Maja Lidke

Maja Lidke

Doradca Zarządu ds. PR, Europejski Fundusz Leasingowy…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców