PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plNasz gośćProf. Joanna Pietrzak: Liczy się klient a nie jego portfel

Prof. Joanna Pietrzak: Liczy się klient a nie jego portfel

Nasz gość 03.03.2010 (07:49) artykuł nadesłany

Klient zamożny to niezupełnie klient private banking, jakiego widzimy w standardach zachodnich. Stąd bierze się nieporozumienie. Takich klientów, którzy oczekują usługi na najwyższym poziomie i będą tego szukać na rynku jest w Polsce ok. 15-17 tys. – mówi prof. Joanna Pietrzak z Qualifact Market Research & Analysis.

Widząc standardy z USA, Szwajcarii, Niemiec, czy można w ogóle powiedzieć, ze w Polsce mamy private banking?

Jest to faktycznie określenie trochę na wyrost, ale trzeba mówić o private banking, żeby ta kategoria zakorzeniła się w Polsce. Naturalnie, przenosimy wzorce zagraniczne i próbujemy wyznaczyć polski standard. Na naszym rynku private banking oferują bardzo różne podmioty. Niektóre robią to na wysokim poziomie, inne dopiero próbują, raczkują. Nazwa jest taka sama, lecz usługa często nie odzwierciedla tego, co tam powinno być. Trudno ocenić polski private banking, bo jego rodzajów jest tyle, ile instytucji. W Szwajcarii wiemy, czego się spodziewać i oczekiwania dostosowujemy do standardu, jaki tam obowiązuje. W Polsce możemy mówić o kilku standardach. Ten klasyczny jest reprezentowany przez przedstawicielstwa zagranicznych banków prywatnych, ale one nie prowadzą tu działalności operacyjnej. Prowadzą jedynie rozeznanie rynku, a klientów kierują na rynek, z którego pochodzą. Polski standard tworzą de facto banki detaliczne i uniwersalne i robią to na takim poziomie, na jaki stać te instytucje. W wielu bankach jest to już poziom solidny, ale przed niektórymi jest jeszcze wiele pracy.

Zupełnie inne standardy, ale i inni klienci. Jaki jest ten modelowy polski klient zamożny?

Klient zamożny to niezupełnie klient private banking, jakiego widzimy w standardach zachodnich. Stąd bierze się nieporozumienie. Takich klientów, którzy oczekują usługi na najwyższym poziomie i będą tego szukać na rynku jest w Polsce ok.15 – 17 tys. Fakt, że więcej osób przekroczyło próg aktywów rzędu jednego miliona złotych lub miliona dolarów, wcale nie oznacza, że wszyscy są zainteresowani tego typu usługą. Polski klient jeszcze nie odczuwa potrzeby korzystania z private banking. Nie ma takich oczekiwań, bo jeszcze nie przekroczył etapu akumulacji kapitału. Jego styl życia to nastawienie na pomnażanie majątku, zdobywanie pozycji, edukacji. Nie ma jeszcze mentalności klienta private banking. To przyjdzie z czasem, więc rynek rośnie razem z klientem.

Wiele pracy czeka polskie instytucje finansowe?

Przede wszystkim trzeba być obecnym na tym rynku i towarzyszyć klientowi w kolejnych etapach jego cyklu życia. Instytucja musi znaleźć się na krótkiej liście w zbiorze pamięciowym klienta. W momencie wyboru w tym zbiorze będzie już kilka instytucji, dostawców usługi. Pytanie brzmi czy będą to banki zagraniczne, czy może wiodący bank detaliczny z dobrze rozwiniętym pionem private banking, a może nawet mała spółka, gdzie po prostu klient poznał doradcę. Możliwości jest wiele, jest to fascynujący rynek i zainteresowanie banków zagranicznych jest całkiem zrozumiałe. Wszystko jest jeszcze możliwe, pozycje na rynku nie są zajęte, a tort nie został jeszcze podzielony. Dynamizm rynku sprawia, że jest on bardzo atrakcyjny.

Mamy zatem dużą perspektywę rozwoju na rynku?

Oczywiście. Będzie się jeszcze bardzo dużo działo. Rynek jest dynamiczny, cały czas rośnie. Nie jest przy tym zagrożony, tak jak Grecja czy Hiszpania, poważnymi turbulencjami finansowymi. Zobaczymy wzmożoną rywalizację między bankami zagranicznymi.

Pojawienie się wiodącej marki na rynku, to sygnał dla pozostałych graczy, że trzeba tam wejść. Pojedyncze instytucje same tego nie robią, z reguły czekają na pierwszy ruch ze strony liderów. Skoro zdecydował się Credit Suisse i UBS, to znaczy, że są tam szanse i warto spróbować.

Z drugiej strony, będzie się wykształcał standard polskiego, rodzimego private banking. Już widać pierwsze silne banki z ugruntowaną pozycją. Niektóre próbują wydzielić „submarkę”, żeby usługa nie utonęła w ogólnej strukturze, np. BRE Wealth Management. Klient powinien wiedzieć, że jego przynależność jest uprofilowana i jest to usługa stworzona specjalnie dla niego.

Takich prób powinno być więcej. Chodzi o zasygnalizowanie, że jest wydzielona specjalna struktura, która będzie tych wyjątkowych klientów obsługiwać inaczej niż w całym pionie detalicznym. Ważne żeby nie był to tylko odrębny szyld, ale i inne procedury. Może być to inny software, inna komunikacja internetowa, inne zabezpieczenia, wydzielone z dostępu masowego. Dopracowanie procesów i procedur w tym obszarze będzie czynnikiem przyciągającym.

Co poradziłaby Pani polskim instytucjom?

Przede wszystkim nie wypuścić wartościowego klienta, jeśli mamy go już w swojej bazie. Nie pozwolić żeby wymknął się nam do konkurencji. Banki detaliczne mają ułatwione zadanie poprzez wgląd do bazy informacyjnej klientów. Nie zawsze potrafią to jednak wykorzystać i zdarzają się sytuacje, że klient utrzymuje najprostszy rachunek w banku macierzystym, a po osiągnięciu atrakcyjnych aktywów, przenosi je do innej jednostki, w nadziei, że tam lepiej o niego zadbają. Nie zawsze klienci uciekają ze wszystkim. Nie zamykają od razu rachunku, ale migrują. Przenoszą najlepsze kąski do innej instytucji, a pozostawiają jedynie rachunki standardowe. Banki muszą dbać o swoich klientów, doceniać ich i stawiać na lojalność. Muszą coś zaproponować, wyjść z inicjatywą. Należy także zmienić sposób oceny opiekunów klienta zamożnego. Główne pytanie powinno brzmieć „czy dobrze opiekujesz się klientem”, a nie „ile na tym kliencie zarobiłeś”. Trzeba odejść od zasady, że na zamożnych klientach trzeba zarobić szybko i dużo. Banki szwajcarskie, które pobierają duże opłaty za prowadzenie rachunku, takiej presji sprzedażowej na swoich menedżerów nie wywierają.

Czym zachęcić zatem klienta do przejścia do private banking?

Wysokim standardem i indywidualną reakcją na jego oczekiwania. Przy wyróżniającej jakości obsługi cena za prowadzenie rachunku też może być wysoka, ale bank musi udowodnić, że nie są to stracone pieniądze. Klient oczekuje, żeby się nim zająć. Nie chce, żeby mu sprzedawać coraz bardziej skomplikowane produkty i proponować je na siłę. Chce po prostu indywidualnej obsługi i profesjonalnego doradztwa. A więc klient a nie jego portfel! Dajmy mu obsługę i doradztwo a nie tylko produkty.

Źródło: Bankier.pl

nasz gość private banking 2010-03-03
Redakcja PRNews.pl
Tagi: nasz gość private banking

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców