PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plInformacjeJak generatywna sztuczna inteligencja zmieni handel i usługi? Raport Mastercard Signals
Mastercard

Mastercard

Mastercard jest firmą technologiczną działającą w globalnym obszarze płatności.

Jak generatywna sztuczna inteligencja zmieni handel i usługi? Raport Mastercard Signals

Informacje 27.09.2023 (18:17) informacja prasowa
Mastercard

Globalnie 50% przedstawicieli firm potwierdziło, że korzysta ze sztucznej inteligencji w co najmniej jednej aplikacji biznesowej. Dla porównania w 2017 r. takiej odpowiedzi udzieliło tylko 20% przedsiębiorców[1],  wynika z danych przedstawionych w raporcie Mastercard Signals: Perspektywy handlu w czasach generatywnej sztucznej inteligencji, analizującym wpływ sztucznej inteligencji na przyszłość handlu i innych obszarów biznesowych[2]. 

Generatywna SI zmieni oblicze biznesu?

Scenariuszy i wizji przyszłości jest wiele i nikt nie ma pewności, w którą stronę zmierzamy. Wiemy natomiast, że wspólnym mianownikiem wszystkim zmian jest technologia, a dokładnie algorytmy generatywnej sztucznej inteligencji. Jak wskazują autorzy raportu Mastercard, w ciągu najbliższych lat generatywna SI umożliwi rozwój nowych funkcji w różnych obszarach, zarówno w biznesie, jak i obsłudze klientów indywidualnych. W przypadku konkretnych sektorów, takich jak np. ochrona zdrowia, usługi prawne i usługi finansowe, zostaną opracowane specjalne modele wykorzystujące SI, które zrewolucjonizują procesy i działalność firm. Możliwe jest to dlatego, że w przeciwieństwie do innych technologii, okresowo zdobywających wielką popularność, generatywna SI wykorzystywana jest w dobrze zdefiniowanych obszarach i pozwala tworzyć stabilne rozwiązania, a także charakteryzuje się szybkim tempem rozwoju. Zdaniem autorów raportu będą pojawiać się nowe możliwości wykorzystania tej technologii, a co ważniejsze, generatywna sztuczna inteligencja niesie ze sobą potencjał transformacji praktycznie każdej branży.

Już w 2021 r. globalny rynek sztucznej inteligencji (SI) wart był 60 miliardów dolarów. Do 2028 r. jego wartość ma przekroczyć 420 miliardów dolarów[3]. Co więcej, na przestrzeni ostatniej dekady inwestycje korporacyjne w sztuczną inteligencję wzrosły 13-krotnie, osiągając poziom 190 miliardów dolarów w 2022 r.[4] Co stoi za tak dużym sukcesem SI i napędza popyt na szerokie wykorzystanie jej w biznesie?

–  Możliwości sztucznej inteligencji są niemal nieskończone. To duża szansa dla firm, ale zarazem duże wyzwanie – przedsiębiorcy już teraz zastanawiają się, jak włączyć  tę szybko rozwijającą się technologię w swój biznes, aby zwiększyć konkurencyjność i efektywność swoich firm. W Mastercard myślimy o sztucznej inteligencji jak o elektryczności: napędza nasze społeczeństwo i stymuluje postęp. Dlatego używamy jej wszędzie, gdzie możemy. Inwestujemy zarówno w ludzi, jak i technologię, aby wspierać rozwój sztucznej inteligencji – mówi Marta Życińska, dyrektorka generalna polskiego oddziału Mastercard Europe.

Tu Mat, twój wirtualny asystent ds. zakupów

W jaki sposób firmy wykorzystują potencjał SI do rozwoju i wzrostu biznesu w branży handlowej? Możliwości handlu i e-commerce zdają się być nieograniczone – wachlarz dostępnych produktów oraz narzędzi ułatwiających zakupy jest ogromny. Rozwija się stale i dynamicznie, poprawiając doświadczenia zakupowe konsumentów. Jednak mnogość sklepów oraz towarów często przytłacza klientów, co sprawia, że nie są oni w stanie znaleźć odpowiedniego produktu w określonym czasie. Wyobraźmy więc sobie scenariusz, w którym wirtualny ekspert ds. zakupów ułatwia nam to zadanie – skanuje oferty sklepów, wybiera produkty spełniające nasze potrzeby, eliminuje te ze złymi recenzjami lub ze zbyt wysoką ceną, poszukuje dla nas rozmiaru i na koniec wskazuje najbardziej opłacalne opcje, spełniające wszystkie wskazane przez nas kryteria. W ten sposób znalezienie idealnego produktu i zrobienie satysfakcjonujących zakupów może zająć kilka minut. Co więcej, sprzedawcy mogą wykorzystywać tę technologię do optymalizacji opisów produktów i platform e-commerce oraz zaoferować swoim konsumentom hiper-spersonalizowaną witrynę sklepową. Dzięki sztucznej inteligencji zakupy w e-commerce zmienią się z czasochłonnego przeszukiwania zasobów internetu w inteligentne, przyjemne i spersonalizowane doświadczenie.

Finanse w dobie SI

Dzisiejszy ekosystem finansowy cechuje się dużą złożonością, co oznacza często konieczność kontaktu z wieloma instytucjami. Ale wykorzystanie funkcji generatywnej SI, w połączeniu z protokołami świadomej zgody na przetwarzanie danych, mogą uprościć i zoptymalizować rządzące nim procesy. Generatywna sztuczna inteligencja może płynnie integrować rachunki bankowe, portfele inwestycyjne i rachunki małych firm, a nawet wchodzić w interakcje z np. urzędami skarbowymi za pośrednictwem otwartej bankowości. Może ona również zwiększyć wiedzę finansową i zapewnić wgląd w najlepsze praktyki, służąc jako biuro zarządzania majątkiem rodzinnym, włącznie z opcjami pomocy w formułowaniu planów oszczędnościowych.

Bezpieczne i łatwe przekraczanie granic

Organizacja podróży często przypomina układanie puzzli z wielu kawałków, gdy podróżujący muszą skoordynować mnóstwo elementów w wielu strefach czasowych, z uwzględnieniem różnych walut. Automatyzacja oparta na SI może uprościć ten proces, np. wykorzystując interfejs głosowy na platformie typu Expedia: zamiast niezliczonych opcji do wyboru, podróżujący otrzymuje szczegółowe plany wyjazdu z potwierdzonym zakwaterowaniem, rezerwacją środków transportu i restauracji dopasowanych do osobistych preferencji.

SI w służbie dużych i małych przedsiębiorstw

Potencjał płynący z rozwiązań opartych na SI dostrzegają przedsiębiorstwa z różnych branż, ale także różnej wielkości. Dzięki zastosowaniu algorytmów uczenia maszynowego i przy wykorzystaniu botów, większe przedsiębiorstwa mogą np. w szybki sposób poprawić elastyczność współpracy, komunikację w zespole, przekazując informacje w czasie rzeczywistym, operatywność i optymalizację procesów oraz zaoferować pracownikom większe możliwości rozwoju. Staje się to możliwe dzięki przejęciu przez maszyny automatycznych i powtarzalnych zadań.

Mniejsze firmy natomiast mają szansę na dynamiczny rozwój cyfrowy i merytoryczny, co dla wielu z nich dotąd było nieosiągalne ze względu na koszty tego typu procesów. Wraz ze wzrostem cyfryzacji i upowszechnieniem generatywnej SI, możliwe jest wprowadzenie do jednoosobowych firm, np. cyfrowego dyrektora finansowego zapewniającego zarządzanie finansami albo cyfrowego dyrektora marketingu organizującego kampanie dla produktów i usług.

W 2021 r. na całym świecie zgłoszono ponad 140 000 patentów związanych ze sztuczną inteligencją, co stanowi 14-krotny wzrost w porównaniu z około 10 000 w 2017 r.[5]  Wyniki badań pokazują, że aż 94% liderów biznesu wskazało sztuczną inteligencję za klucz do sukcesu w biznesie. 82% z nich przyznało również, że sztuczna inteligencja zwiększa satysfakcję z pracy i poprawia wydajność[6].

SI w świetle prawa

Rozwój generatywnej SI stanowi również wyzwanie dla ustawodawców i organów regulacyjnych, którzy podobnie, jak wszyscy inni interesariusze powinni stosować sprawdzone praktyki oraz kierować się wspólnymi wartościami podczas korzystania z tej zaawansowanej technologii, zarządzania jej elementami i nadzorowania realizowanych procesów. Obejmuje to takie kwestie, jak zachowanie odpowiedzialności, przeciwdziałanie wykluczeniu, uczciwość, zastosowanie najlepszych dostępnych mechanizmów zabezpieczeń i ochrony prywatności, a także nacisk na innowacyjność rozwiązań oraz ich pozytywny wpływ na społeczeństwo.

Pełną treść raportu można znaleźć na:

https://view.ceros.com/mastercard-labs/signals-commerce-in-the-age-of-generative-ai-8-1/p/1

[1] McKinsey, The state of AI in 2022—and a half decade in review: https://www.mckinsey.com/~/media/mckinsey/business%20functions/quantumblack/our%20insights/the%20state%20of%20ai%20in%202022%20and%20a%20half%20decade%20in%20review/the-state-of-ai-in-2022-and-a-half-decade-in-review.pdf

[2] Mastercard, Commerce in the age of generative AI, https://view.ceros.com/mastercard-labs/signals-commerce-in-the-age-of-generative-ai-8-1/p/1

[3] Zion Market Research: https://www.bloomberg.com/press-releases/2022-06-27/-422-37-billion-global-artificial-intelligence-ai-market-size-likely-to-grow-at-39-4-cagr-during-2022-2028-industry

[4] Stanford University, Artificial Intelligence Index Report 2023, https://aiindex.stanford.edu/wp-content/uploads/2023/04/HAI_AI-Index-Report_2023.pdf

[5] Stanford University, Artificial Intelligence Index Report 2023, https://aiindex.stanford.edu/wp-content/uploads/2023/04/HAI_AI-Index-Report_2023.pdf

[6] Deloitte, https://www2.deloitte.com/us/en/pages/about-deloitte/articles/press-releases/deloitte-state-of-ai-fifth-edition-report.html

Źródło: Mastercard

2023-09-27
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

Who is who

Michał Tabor

Michał Tabor

Michał Tabor, Partner i Członek Zarządu Obserwatorium.biz…

Wioletta Sawicka

Wioletta Sawicka

PR Manager, Deutsche Bank Polska Wioletta Sawicka…

Maja Lidke

Maja Lidke

Doradca Zarządu ds. PR, Europejski Fundusz Leasingowy…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców