Marta Życińska, dyrektorka generalna polskiego oddziału Mastercard Europe, zajęła pierwsze miejsce w plebiscycie „Kobieta Biznesu 2023”, organizowanego przez redakcję „Pulsu Biznesu”.
Do plebiscytu „Kobieta Biznesu” nominowane są kobiety zarządzające firmami w Polsce lub ich właścicielki, wybrane spośród zgłoszeń oraz wskazań redakcji „Pulsu Biznesu”. O tym, która zostanie laureatką, decydują czytelnicy oraz internauci w głosowaniu. W tym roku, w gronie 10 przedsiębiorczych kobiet nominowanych w plebiscycie znalazły się m.in. menadżerki dużych globalnych firm oraz polskich rodzinnych przedsiębiorstw, założycielki start-upów, przedstawicielki przemysłu i sektora usług. Wśród nich znalazła się również Marta Życińska, dyrektorka generalna polskiego oddziału Mastercard, która zdobyła najwięcej głosów publiczności, a tym samym została zwyciężczynią plebiscytu.
Marta Życińska z firmą Mastercard związana jest od 7 lat. Początkowo kierowała działem marketingu w Polsce, a następnie awansowała na stanowisko wiceprezeski ds. marketingu i komunikacji na Europę Środkowo-Wschodnią, z sukcesem łącząc rozwój biznesu z działaniami marketingowymi na 20 rynkach. W 2022 roku objęła stanowisko wiceprezeski ds. globalnego marketingu produktowego i B2B, odpowiadając w szczególności za obszar współpracy Mastercard z fintechami, a także usług przedpłaconych. Od maja 2023 r. zajmuje najwyższe stanowisko zarządzające w firmie Mastercard w Polsce. Marta jest liderką biznesu, doradza start-upom i zajmuje się mentoringiem w zakresie różnorodności i równych praw w miejscu pracy. Karierę zawodową łączy z wychowywaniem trzech synów.
„Plebiscyt „Kobieta Biznesu” to przede wszystkim uznanie osiągnięć przedsiębiorczych kobiet, które stoją za sukcesem wielu firm i każdego dnia udowadniają, że w biznesie i na rynku pracy płeć nie ma znaczenia. Mimo to, dysproporcje na najwyższych stanowiskach są nadal zauważalne, a potencjał biznesowy kobiet nie jest w pełni wykorzystywany. W 2022 r. w zarządach polskich firm zasiadało 194 tysiące kobiet w porównaniu do 586 tysięcy mężczyzn. Dane 30% Club pokazały, że na 140 największych spółek giełdowych w Polsce, w zaledwie trzech z nich pracami zarządu kierowała kobieta. Zatem nie tylko luka płacowa, ale również powszechnie występujące dysproporcje na najwyższych stanowiskach w firmach są obszarami wymagającymi poprawy. Plebiscyt „Pulsu Biznesu” jest świetną okazją, by o tych obszarach głośno rozmawiać i inspirować firmy do zmian. Dziękuję tym, którzy oddali na mnie swój głos i gratuluję wszystkim nominowanym. To właśnie dzięki Waszej pracy w biznesie i w społeczeństwie dokonują się tak przełomowe zmiany” – komentuje Marta Życińska, dyrektorka generalna polskiego oddziału Mastercard Europe.
Mastercard aktywnie angażuje się w działania na rzecz wyrównywania szans kobiet w biznesie. W firmie nie występuje luka płacowa między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn na tych samych stanowiskach. Istotnym aspektem kultury organizacji Mastercard jest także rekrutacja z uwzględnieniem różnorodności – co oznacza, że wśród kandydatów na każde stanowisko musi znaleźć się przynajmniej jedna kobieta. Globalnie, 33% stanowisk dyrektorskich w Mastercard zajmują kobiety, a w polskim biurze stanowią one połowę wszystkich pracowników.
Mastercard działania na rzecz inkluzywności prowadzi nie tylko wewnątrz organizacji, ale także stara się zmieniać rzeczywistość biznesową. W 2022 r. Mastercard wraz z Fundacją Impact
uruchomił w Polsce program pomocy dla kobiet z Ukrainy, które chcą otworzyć w Polsce swój własny biznes. Globalny program Mastercard Women Leadership Network ma na celu wspieranie rozwoju kobiet na stanowiskach menedżerskich i zachęcanie ich do przejmowania roli liderek. Za dotychczasowe działania i wysiłki na rzecz wspierania różnorodności i równości w biznesie, organizacja Diversity Inc. uplasowała Mastercard na pierwszym miejscu w rankingu 50 najlepszych firm pod względem różnorodności.
Źródło: Mastercard