Bank BNP Paribas kontynuuje rozwój usług otwartej bankowości. Jako pierwszy bank w Polsce wprowadza rozbudowaną usługę API Premium – Personal Data Information Service (PDIS). Rozwiązanie to pozwala partnerom biznesowym banku na weryfikację i potwierdzenie danych ich Klientów lub kontrahentów, np. w celu podpisania umowy czy dokonania transakcji. Bank daje możliwość weryfikacji aż 35 atrybutów, czyli danych identyfikacyjnych, które są już w jego posiadaniu. Proces potwierdzenia informacji odbywa się w całkowicie bezpieczny sposób w oparciu o nowoczesne API – zgodnie z najwyższymi standardami ochrony danych Klientów i partnerów biznesowych.
Personal Data Information Service (PDIS) czyli cyfrowa usługa bankowa.
Otwarta bankowość, której rozwój został wsparty unijną dyrektywą PSD2 z 2019 r., stanowi kluczowy element strategii rozwoju Banku BNP Paribas. To w uproszczeniu cyfrowe usługi finansowe, których świadczenie możliwe jest dzięki udostępnieniu przez banki podmiotom trzecim (tzw. TPP – Third Party Provider) rozwiązania wspierającego ich procesy biznesowe. Usługi te są świadczone za pomocą specjalistycznego, bezpiecznego oprogramowania (API). Wprowadzenie Personal Data Information Service API (PDIS) jest kolejnym krokiem w dostarczaniu innowacyjnych rozwiązań dla Klientów oraz partnerów biznesowych banku. PDIS zapewnia dostęp do prostego i bezpiecznego mechanizmu potwierdzenia danych, umożliwiającego identyfikację Klienta na podstawie puli aż 35 cech zgodności przetwarzanych przez Bank BNP Paribas, dzięki czemu procesy KYC, rejestracji, automatycznego uzupełniania internetowych formularzy, aktywowania nowych usług, zmiany planów abonamentowych czy potwierdzania tożsamości stają się jeszcze prostsze. Rozwiązanie PDIS znacznie przyspiesza i usprawnia realizację procesów biznesowych partnerów banku.
– Wdrożenie Personal Data Information Service w Banku BNP Paribas, w ramach katalogu usług API Premium, jest szczególnie istotne dla rozwoju cyfrowych procesów zdalnych, wymagających weryfikacji danych oraz potwierdzenia tożsamości. Nasi partnerzy biznesowi, wykorzystujący usługę PDIS, zyskują możliwość weryfikacji istotnych danych o ich Kliencie lub kontrahencie, którymi dysponujemy. Są to np. imię, nazwisko lub nazwa, narodowość, kraj urodzenia czy potwierdzenie osiągnięcia pełnoletności czy numer rachunku bankowego. Właściwe wykorzystanie tych danych przekłada się na bardziej efektywne procesy naszych partnerów i wspomaga ich konkurencyjność na rynku. Naturalnie, dbamy o przestrzeganie standardów bezpieczeństwa danych, za które odpowiadamy, a każda weryfikacja wymaga wcześniejszej zgody naszego Klienta – mówi Jakub Banaś, Product Owner Produktu Platforma Open Banking w Banku BNP Paribas.
35 kluczowych atrybutów dla biznesu
Szeroka gama danych identyfikacyjnych możliwych do weryfikacji w ramach PDIS obejmuje między innymi imię, drugie imię, nazwisko, nazwisko panieńskie, PESEL, typ dokumentu tożsamości, datę wydania i ważności dokumentu tożsamości, sprawdzenie wieku, saldo na rachunku, numer NIP oraz obywatelstwo czy dane identyfikacyjne firmy w przypadku Klientów biznesowych. Partnerzy banku mają możliwość skorzystania z tych danych w zależności od potrzeb swojego procesu.
– Usługa PDIS ma swoje zastosowanie między innymi w automatycznym wypełnianiu formularzy i rejestracji w usługach online, weryfikacji Klientów podczas procesu zakupowego, zawieraniu umów handlowych, ulepszaniu modeli scoringowych, potwierdzania pełnoletniości przez dostawców usług i produktów skierowanych do osób dorosłych, weryfikacji danych kandydatów podczas rekrutacji, a także wielu innych procesach, które potrzebują dostępu do wiarygodnych danych identyfikacyjnych. Jest to nie tylko narzędzie efektywne, ale także kluczowe w budowaniu bezpiecznych i trwałych relacji z Klientami. Dzięki precyzyjnej i bezpiecznej weryfikacji z wykorzystaniem wiarygodnych informacji, nasi partnerzy zyskują zaufanie swoich Klientów – mówi Jakub Banaś.
Jak skorzystać z możliwości PDIS?
Usługa jest oferowana w formie API Premium. Dokumentację wraz odpowiedziami na najczęściej występujące pytania można znaleźć na Developer Portalu Banku BNP Paribas pod adresem https://gopsd2.bnpparibas.pl/pl/. Dzięki łatwej integracji można szybko usprawnić proces biznesowy, np. wypełniania formularza. Dostawca wymagający uzupełnienia danych Klienta na formularzu rejestracyjnym, może uprościć jego ścieżkę i zautomatyzować ją, np. dodając przycisk akcji „Wypełnij danymi bankowymi”. Umożliwi to automatyczne uzupełnienie formularza informacjami pochodzącymi bezpośrednio z Banku BNP Paribas. Przed transferem danych Klient zostanie poproszony o wyrażenie zgody na ich przekazanie. W efekcie formularz rejestracyjny zostanie automatycznie uzupełniony, wyręczając Klienta w żmudnym wprowadzaniu wielu informacji, a cały proces zajmie zaledwie kilka sekund.
Źródło: BNP Paribas