PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plInformacjeBlack Friday: przez 5 lat transakcje BLIKIEM wzrosły trzykrotnie
PKO BP

PKO BP

PKO Bank Polski jest bankiem uniwersalnym założonym w 1919 r. Od roku 2004 jest spółką akcyjną notowaną na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Największy bank uniwersalny w Polsce.

https://www.bankier.pl/smart/wizytowka/pko-bank-polski

Black Friday: przez 5 lat transakcje BLIKIEM wzrosły trzykrotnie

Informacje 27.11.2024 (17:25) informacja prasowa
Płatności mobilne PKO BP

Statystyki transakcji kartami i BLIKIEM pokazują, że moda na zakupy w Black Friday nie przemija. Taki jest główny wniosek z analizy transakcji, które zrobili tego dnia klienci PKO Banku Polskiego kartami debetowymi, kredytowymi oraz BLIKIEM w poprzednich 5 latach. Od 2019 do 2023 r. liczba transakcji kartami w Czarny Piątek wzrosła o 65 proc. – do ponad 3,3 mln, a BLIKIEM zwiększyła się prawie trzykrotnie – do 1,25 mln w 2023 r. W przedświątecznej gorączce zakupów warto jednak pamiętać o zasadach bezpieczeństwa – pilnować kart płatniczych, telefonu i numerów PIN, nie dać się nabrać na fałszywe sklepy internetowe i SMS-y od oszustów. 

Eksperci PKO Banku Polskiego przyjrzeli się dokładnie liczbie transakcji w Black Friday w największym banku w Polsce od 2019 do 2023 r. Pod uwagę wzięli płatności za zakupy w sklepach fizycznych i internetowych, w kraju i za granicą, kartami debetowymi, kredytowymi i BLIKIEM. Wydatki kartami uwzględniają płatności fizyczną kartą, a także jej cyfrową formą za pomocą portfeli takich jak: Apple Pay, Google Pay czy Garmin Pay. Transakcje BLIKIEM uwzględniają wykorzystanie kodu BLIK, internetowe płatności bez kodu oraz płatności zbliżeniowe.

Rosnące liczby w poszczególnych latach są dowodem, że konsumenci wciąż w te dni tłumnie odwiedzali sklepy, zarówno stacjonarne jak i internetowe.

Karty górą, ale BLIK mocno rośnie

Według danych PKO Banku Polskiego nadal wygrywają płatności kartami debetowymi i kredytowymi. Przykładowo – w Black Friday w roku 2019 klienci dokonali 2 mln 34 tys. takich transakcji, w ten sam dzień w roku 2021 było to już 2 mln 780 tys., a w 2023 r. – 3 mln 356 tys., czyli ich liczba wzrosła o 65 proc. w badanym okresie.

W przypadku płatności BLIKIEM w Black Friday liczby są mniejsze, ale dynamika wzrostu bardziej imponująca. W 2019 r. w Czarny Piątek było zaledwie 319 tys. takich transakcji. W 2021 r. – 746 tys., a w 2023 r. klienci banku wykonali ich 1 mln 250 tys., czyli nastąpił niemal trzykrotny wzrost (o 291 proc.). Widać jednak, że ta dynamika wzrostów hamuje, bo gdy porównać rok 2018 z 2022, to transakcje kartami zwiększyły się o ok. 100 proc., a płacenie BLIKIEM urosło aż siedmiokrotnie.

Zauważalny jest przy tym trend, że sieci detaliczne, jak również internetowe platformy handlowe starają się wydłużyć okresy sprzedaży po cenach promocyjnych, organizując całe „czarne weekendy”, czy nawet „czarne tygodnie”, zamiast pojedynczego dnia jak Black Friday czy Cyber Monday.

– Klienci PKO Banku Polskiego chętnie korzystają z cyfrowych płatności, zarówno kartami, jak i BLIKEM. Obserwujemy, że BLIK niezmiennie pozostaje faworytem naszych klientów przy płatnościach internetowych. Zwolenników płatności kartami wyposażyliśmy w tym roku w nowe narzędzie – kartę cyfrową, dzięki której płacenie w internecie jest wygodniejsze i bezpieczniejsze. Klient może w aplikacji IKO sprawdzić dane karty i pobrać zmienny kod bezpieczeństwa CVC/CVV. Zauważamy, że rosną także wyraźnie płatności BLIKEM zbliżeniowym w terminalach POS w kraju i na świecie. Jest to, obok naszej wielowalutowej karty do konta i prestiżowych kart kredytowych, świetne rozwiązanie podczas świąteczno-noworocznych i zimowych wyjazdów zagranicznych. Jednocześnie przypominamy naszym klientom, by pamiętali o zasadach bezpieczeństwa. Warto kupować rozważnie i poświęcić kilka minut na sprawdzenie sklepu, oferty i szczegółów transakcji, aby zakupy nie stały się z powodu działania oszustów przyczyną stresu i finansowych strat – podkreśla Edyta Tararuj, dyrektorka Biura Rozwoju Produktów w Departamencie Produktów Klienta Indywidualnego w PKO Banku Polskim.

Niemal tak samo jak w Black Friday rozwój płatności kartami wyglądał w Cyber Monday. W 2019 r. w ten dzień było 1 mln 909 tys. transakcji, a w 2023 r. – nieco ponad 3 mln. To oznacza wzrost o 58 proc. Podobnie w przypadku płacenia BLIKIEM – w 2019 r. w „Cyfrowy Poniedziałek” było 281 tys. płatności, w 2023 – prawie 1 mln 200 tys., czyli jest to ponad trzykrotny wzrost.

Bezpieczeństwo przede wszystkim

Najważniejsze zasady, o których warto pamiętać w czasie przedświątecznych zakupów to:

  • pilnować kart płatniczych i telefonu oraz numerów PIN,
  • nie dawać się nabrać na fałszywe sklepy internetowe i SMS-y od oszustów,
  • uważać na podejrzanie atrakcyjne oferty, „super promocje”, „ostatnie sztuki” itp.

Eksperci PKO Banku Polskiego zwracają uwagę, że bezpieczeństwo transakcji internetowych kartami zwiększa fakt, że karty debetowe i kredytowe PKO Banku Polskiego są już dostępne w wersji cyfrowej wraz ze zmiennym kodem bezpieczeństwa CVC/CVV. Ten kod jest ważny przez pewien czas i jest dostępny w aplikacji mobilnej IKO i serwisie internetowym iPKO. Można go też uzyskać za pomocą bankowej infolinii. W aplikacji IKO i serwisie iPKO klient może też sprawdzić pozostałe dane karty, które pozwalają na dokonanie płatności – jej numer oraz datę ważności.

Na nowo wydawanych kartach, również tych wznawianych, nie jest już drukowany na odwrocie kod bezpieczeństwa. Klient znajdzie tam podpowiedź gdzie go znaleźć: „CVC/CVV -> aplikacja mobilna IKO/serwis internetowy iPKO/infolinia”. Dzięki takiemu rozwiązaniu – jeśli karta wpadnie w niepowołane ręce nie będzie mogła zostać użyta do nieuprawnionych transakcji i kradzieży pieniędzy.

W przypadku zgubienia czy kradzieży karty, co może się zdarzyć w trakcie zakupowej gorączki, należy natychmiast ją zastrzec za pomocą aplikacji mobilnej IKO, serwisu internetowego iPKO albo na infolinii.  Kartę można też w aplikacji banku czasowo zablokować, a także zarządzać limitami (zmniejszać lub zwiększać je w razie potrzeby). Podobne zasady bezpieczeństwa należy zachować w przypadku utraty telefonu komórkowego, za pomocą którego można płacić BLIKIEM lub za pomocą Apple Pay czy Google Pay. Należy to niezwłocznie zgłosić w banku – najszybciej przez infolinię.

Kartę i telefon, trzeba trzymać w bezpiecznym miejscu, szczególnie w miejscach publicznych, jak galerie handlowe. Nie należy stosować tego samego PIN-u do wszystkich kart. Niebezpieczne jest przechowywanie zapisanego PIN-u w portfelu, a zwłaszcza przyklejonego albo zapisanego na samej karcie.

Jak rozpoznać fałszywy sklep internetowy?

Przy zakupach online trzeba uważać na dwa rodzaje oszustw „na sklep internetowy”. Pierwsze – to całkowicie fikcyjny sklep, a drugie – to podszycie się pod istniejącą markę. Warto pamiętać, że zaskakująco niska cena może oznaczać wysokie ryzyko oszustwa. Dlatego należy zbadać wiarygodność sklepu internetowego, np. korzystając z rejestru CEIDG czy KRS.

Jeśli wciąż są wątpliwości, warto sprawdzić, czy na stronie jest wskazany numer kontaktowy, czy są rozbudowane opcje popularnych metod płatności oraz czy wszystkie elementy na stronie działają prawidłowo (czy są „klikalne”). Oszuści często tworząc fałszywe witryny internetowe, koncentrują się na tym, by wykraść konkretne dane. Dlatego ich strona www może nie być dopracowana.

W przypadku podszycia się pod już istniejący sklep, kluczowe jest sprawdzanie adresu strony internetowej takiego sklepu oraz do kogo ta strona należy. To drugie można zweryfikować, klikając w kłódkę lub znak graficzny na pasku przeglądarki, aby odnaleźć informację, na kogo został wystawiony certyfikat SSL. Sam znak kłódki w adresie nie oznacza, że dana strona jest bezpieczna. Nigdy nie wolno instalować aplikacji, które pozwalają na zdalny dostęp do telefonu czy laptopa np. za namową „konsultanta” (de facto internetowego oszusta) z takiego niepewnego sklepu jakoby „pomagającego” przy „problemach” z transakcją. Fałszywe oferty mogą też promować podrobione produkty albo służyć do wyłudzenia poufnych danych.

Przestępcy często przy okazji przedświątecznych zakupów stosują też trik psychologiczny: „super promocja”, „ostatnie sztuki”, „limitowany czas oferty” – jeśli oferta wydaje się zbyt piękna (i tania), by była prawdziwa to zapewne prawdziwa nie jest. Nie należy też korzystać z linków do płatności wystawianych poza sklepem np. w popularnych komunikatorach lub e-mailach. Zazwyczaj samo kliknięcie w link nie jest niebezpieczne, ale to co konsument zrobi na fałszywej stronie www już może być – np. podanie danych karty płatniczej czy danych logowania do bankowości.

Trzeba też uważać na SMS-y z prośbą o dopłatę albo SMS-y, które zachęcają do podania poufnych danych na stronie internetowej przez link zawarty w wiadomości. Oszuści wykorzystują fakt, że wiele osób w przedświątecznym czasie kupuje online i oczekuje na te zakupy, dlatego masowo wysyłają fałszywe wiadomości z prośbą o dopłatę, przekierowanie lub odbiór przesyłki.

Zazwyczaj kwota, jaką należy wpłacić jest niewielka, co usypia czujność ofiary. W wiadomości SMS jest umieszczony fałszywy link, który przenosi na strony łudząco podobne do stron operatorów płatności lub banków. W ten sposób mogą zostać wyłudzone loginy i hasła do bankowości elektronicznej. W takiej sytuacji warto skontaktować się z daną firmą i sprawdzić, czy taka wiadomość rzeczywiście pochodzi od niej.

Źródło: PKO BP.

black friday pko bp 2024-11-27
Redakcja PRNews.pl
Tagi: black friday pko bp

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców