Revolut, globalna aplikacja finansowa, z której korzysta ponad 50 milionów klientów na świecie i europejski bank, gdzie swoje konto ma ponad 4 miliony polskich klientów, opublikował dane dotyczące zeszłotygodniowych transakcji klientów podczas Black Friday/Black Week (25-29 listopada 2024). Czy faktyczne dane o transakcjach klientów różnią się znacząco od planów Polaków na Black Friday, które Revolut badał miesiąc temu?
Rekordowa liczba transakcji
Czarny Piątek okazał się rekordowy dla kupujących i firm w Polsce. Wewnętrzne dane Revolut wskazują na istotny wzrost liczby transakcji, których łączny wolumen wzrósł w 2024 roku o +39% w porównaniu z rokiem ubiegłym. Klienci Revolut wydali w tym roku średnio 300 zł na osobę w porównaniu do 343 zł w ubiegłym roku, co odzwierciedla większą powściągliwość jeśli chodzi o przedświąteczne zakupy. To dane, które współgrają z wynikami badania opinii Revolut Money Report z października, gdy 33% respondentów w Polsce przyznało, że wyda mniej w tym roku na zakupy przedświąteczne, a 30% planowało bardziej selektywne zakupy.
Najchętniej wybierane sklepy
Ulubionym sprzedawcą detalicznym online podczas tegorocznego Black Friday wśród kupujących w Polsce okazał się Amazon – to tam klienci Revolut zostawili największe kwoty (Amazon dominował w Europie, Temu wyprzedził go jedynie w Bułgarii, Węgrzech i Chorwacji, a Alza w Czechach i Słowacji). Wśród sprzedawców stacjonarnych w Polsce liderem okazał się Media Expert. Godne uwagi były także preferencje klientów Revolut co do zakupów online i offline – wydatki online stanowiły 60% całkowitej kwoty zakupów, a wydatki w sklepach stacjonarnych 40%. To wynik, który koresponduje z badaniem opinii, gdzie 29% zapytanych Polaków wskazało, że preferuje zakupy online, bo chcą mieć większy wybór, a 22% woli kupować online ponieważ nie lubi kolejek i tłumów.
Wzrósł udział zakupów w kraju
Tegoroczny Czarny Piątek upłynął znów pod znakiem wydatków zagranicznych, które stanowiły 61% całkowitej wartości zakupów, podczas gdy zakupy krajowe stanowiły 39% wydatków ogółem. Jest to podobny rozkład jak w 2023 roku, gdy 66% wydatków polskich klientów Revolut trafiło do sprzedawców zagranicznych, a 34% do krajowych, może jednak wskazywać na rosnące znaczenie sprzedawców krajowych wśród kupujących w Polsce.
Bezpieczniejsze zakupy
Revolut zwiększył działania na rzecz bezpieczeństwa transakcji klientów podczas Black Friday w Polsce, co pozwoliło zapobiec nieuczciwym transakcjom na łączną kwotę 1,7 miliona zł. Kluczowym czynnikiem zwiększającym bezpieczeństwo klientów było wykorzystanie podczas zakupów online kart jednorazowych ze zmiennym numerem. Były one wykorzystywane o 11% częściej niż w 2023 roku. Dzięki dodatkowej warstwie bezpieczeństwa, wszyscy klienci Revolut kupujący online mogli czerpać korzyści z bezpieczniejszych i wygodniejszych zakupów. W Czarny Piątek znaczny wzrost odnotowały także transakcje Revolut Pay. To rozwiązanie płatnicze, które umożliwia klientom szybkie, płynne i bezpieczne transakcje, Transakcje polskich klientów z pomocą Revolut Pay wzrosły w Black Friday o 222% w porównaniu z rokiem ubiegłym.
Źródło: Revolut.