PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plInformacjeSztuczna inteligencja w handlu. Polscy konsumenci nie chcą już kupować „po staremu”. Wyniki badania

Sztuczna inteligencja w handlu. Polscy konsumenci nie chcą już kupować „po staremu”. Wyniki badania

Informacje 21.05.2025 (13:07)

Ponad jedna trzecia polskich konsumentów (37 proc.) korzysta z AI podczas zakupów — to aż 42-procentowy wzrost w porównaniu z rokiem 2024, wynika z najnowszego raportu Adyen Index: Retail Report 2025. Najczęściej po sztuczną inteligencję sięga pokolenie Z (64 proc.). Co istotne, ponad połowa użytkowników AI (52 proc.) deklaruje, że technologia ta stanowi dla nich źródło inspiracji, m.in. podczas zakupów odzieży i dodatków, a także produktów spożywczych. Tymczasem tylko 28 proc. przedsiębiorców planuje inwestycje w AI w najbliższych 12 miesiącach w celu wsparcia działań sprzedażowych i marketingowych.

fot. Shutterstock

Adyen, platforma technologii finansowych wybierana przez rynkowych liderów, prezentuje wyniki swojego corocznego badania Retail Raport, koncentrując się na roli sztucznej inteligencji (AI) w procesie zakupowym.

Okazuje się, że ponad jedna trzecia respondentów z Polski (37 proc.) korzysta z AI, aby ułatwić sobie zakupy. Opinie na ten temat są pozytywne – 52 proc. przyznaje, że technologia pomaga odnaleźć inspirację podczas zakupów odzieży i dodatków, produktów spożywczych, a także w innych sferach życia. Co dziesiąty Polak (11 proc.) po raz pierwszy skorzystał z AI, jako wsparcia w procesie zakupowym, w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Co ciekawe, 5 proc. badanych twierdzi, że to właśnie dzięki sztucznej inteligencji znajduje najlepsze pomysły.

Nieco ponad połowa respondentów (52 proc.) korzysta z AI, aby trafiać na mniej znane marki, co stwarza realną szansę dla firm na budowanie partnerstw i rozwijanie strategii cross-sellingowych. Ponadto, 49 proc. deklaruje otwartość na zakupy z wykorzystaniem AI w przyszłości, co podkreśla potencjał tej technologii nie tylko jako narzędzia wspierającego decyzje zakupowe, ale także jako kanału sprzedaży, który może kształtować nowe nawyki konsumenckie.

Pokolenie Z i millenialsi – liderzy w korzystaniu z AI

Zainteresowanie korzystaniem ze sztucznej inteligencji w procesie zakupowym widoczne jest we wszystkich grupach wiekowych. Wśród przedstawicieli pokolenia Z (16–27 lat) odsetek osób korzystających z rad AI podczas zakupów wynosi 64 proc., wśród millenialsów (28–43 lata) 49 proc., generacji X – 29 proc., a baby boomers – 13 proc.  Co ciekawe, aż 58 proc. polskich konsumentów jest świadomych tego, że firmy mogą wykorzystywać AI do rekomendowania produktów.

– Polscy konsumenci chętnie sięgają po narzędzia AI – nie tylko po to, aby przyspieszyć zakupy, ale przede wszystkim, aby uczynić je bardziej trafnymi i inspirującymi. Widzimy, że technologia ta przestaje być domeną tylko młodych użytkowników – sztuczna inteligencja trafia do szerokiego spektrum odbiorców. Niezależnie od wieku, klienci szukają dziś bardziej spersonalizowanego doświadczenia – chcą, aby technologia podpowiadała, odkrywała i rekomendowała – komentuje Matouš Michněvič, Country Manager CEE w Adyen.

Przedsiębiorcy w Polsce stawiają na AI – celem wzrost przychodów

Polscy przedsiębiorcy, zapytani o strategie zwiększania przychodów w 2025 roku, wskazali inwestycje w sztuczną inteligencję i nowe technologie. Ponad jedna czwarta (28 proc.) planuje inwestować w AI w celu wsparcia sprzedaży i marketingu, a 25 proc. w obszar innowacji produktowych.

– Sztuczna inteligencja przestała być traktowana jako wizja przyszłości. Coraz więcej firm wdraża zaawansowane technologie oparte na AI, które automatyzują procesy płatnicze, zwiększają konwersję i pomagają lepiej zarządzać ryzykiem. Takie rozwiązania nie tylko usprawniają finalizację zakupów, ale też podnoszą poziom bezpieczeństwa – wykrywając podejrzane transakcje w czasie rzeczywistym. Efekt? Klienci zyskują bardziej płynne i komfortowe doświadczenie zakupowe, a firmy – wymierne korzyści biznesowe. Nie dziwi więc, że sztuczna inteligencja była wskazywana jako główny czynnik wzrostu w 2025 roku – dodaje Matouš Michněvič, Country Manager CEE w Adyen.

Nie tylko AI – Unified Commerce również ma znaczenie

Choć inwestycje w nowe technologie rosną, jedynie 39 proc. firm w Polsce umożliwia klientom wygodne zakupy i płatności między kanałami offline i online. To jednak o 13 punktów procentowych więcej niż w ubiegłym roku. Kolejne 13 proc. planuje wdrożenie takiego rozwiązania w najbliższych 12 miesiącach. Zbliżony odsetek (16 proc.) zamierza rozwijać ofertę ekskluzywnych doświadczeń zakupowych w sklepach stacjonarnych.

Raport Adyen pokazuje, że technologie i doświadczenia online otwierają przed markami nowe możliwości kontaktu z klientami. Aż 40 proc. Polaków oczekuje, że będzie mogło dokonywać zakupów w wielu punktach styczności z marką, takich jak media społecznościowe, aplikacje mobilne czy sklepy internetowe. Co ciekawe, nieco ponad jedna trzecia (31%) deklaruje, że regularnie dokonuje zakupów bezpośrednio przez media społecznościowe, co potwierdza rosnącą rolę kanałów digital w ścieżce zakupowej.

Mimo postępującej cyfryzacji, sklepy stacjonarne pozostają ulubionym miejscem zakupów dla polskich konsumentów – wskazało tak 39 proc. badanych, wobec 24 proc., którzy preferują zakupy online. Główne powody to chęć zobaczenia i kontaktu z produktem przed zakupem (43 proc.), możliwość przymierzenia (42 proc.) oraz natychmiastowa dostępność (36 proc.).

O badaniu

Badanie Adyen Index: Retail Report 2025 przeprowadzono między 26.02.2025 a 12.03.2025 br. na grupie 41 tys. konsumentów i 14 tys. przedsiębiorstw handlowych. Ankietowani pochodzili m.in. z: Polski, Wielkiej Brytanii, USA, Kanady, Brazylii, Meksyku, Francji, Niemiec, Hiszpanii, Włoch, Portugalii, Holandii, Belgii, Danii, Norwegii, Szwecji, Estonii, Łotwy, Litwy, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Singapuru, Malezji, Hongkongu, Japonii i Australii, Indii oraz Chin. W Polsce badaniem objętych zostało 1001 konsumentów oraz 500 przedsiębiorstw.

Źródło: Adyen

analizy 2025-05-21
Redakcja PRNews.pl
Tagi: analizy

Sprawdź także:

a 0 PKO BP otworzył oddział w centrali. Sprzedaje produkty i prezentuje przy okazji dzieła sztuki
20.12.2025 (23:14) – informacja prasowa

PKO BP otworzył oddział w centrali. Sprzedaje produkty i prezentuje przy okazji dzieła sztuki

19 grudnia PKO Bank Polski otworzył oddział 26 w centrali banku przy ul. Świętokrzyskiej 36. W nowym oddziale …

a 0 PZU i Bank Pekao kontynuują prace nad reorganizacją Grupy PZU. "Musimy dać sobie więcej czasu"
20.12.2025 (23:08) – informacja prasowa

PZU i Bank Pekao kontynuują prace nad reorganizacją Grupy PZU. "Musimy dać sobie więcej czasu"

PZU SA i Bank Pekao SA uzgodniły zmiany w Term Sheet, czyli dokumencie ustalającym zasady współpracy obu spółek …

a 0 Vienna Life z cetyfikatem Friendly Workplace 2025
20.12.2025 (21:01) – informacja prasowa

Vienna Life z cetyfikatem Friendly Workplace 2025

Vienna Life otrzymała tytuł Friendly Worplace 2025. Kapituła doceniła sposób, w jaki młoda organizacja zbudowała …

a 0 Rzecznik Finansowy opublikował podsumowanie 2025 r. i przedstawił prognozy na 2026 r.
20.12.2025 (21:00) – informacja prasowa

Rzecznik Finansowy opublikował podsumowanie 2025 r. i przedstawił prognozy na 2026 r.

Biuro Rzecznika Finansowego przygotowuje się do kolejnego poszerzenia zakresu możliwości pomocy obywatelom. Po …

a 0 PKO Bank Polski otworzył przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie
20.12.2025 (20:57) – informacja prasowa

PKO Bank Polski otworzył przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie

PKO Bank Polski uruchomił przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie. Bank chce, aby w okresie realizacji strategii, …

a 0 World App dostaje czat i płatności w aplikacji. Twórcy zapowiadają też „mini-apki” i funkcję Earn
Wojciech BoczońWojciech Boczoń
19.12.2025 (12:15)

World App dostaje czat i płatności w aplikacji. Twórcy zapowiadają też „mini-apki” i funkcję Earn

World ogłosił zestaw zmian w World App, w tym czat z szyfrowaniem, możliwość wysyłania środków w rozmowach oraz …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

Who is who

Małgorzata Morańska

Małgorzata Morańska

Małgorzata Morańska Rzecznik Prasowy, Prezes Zarządu Fundacji…

Grzegorz Kondek

Grzegorz Kondek

Grzegorz Kondek Dyrektor ds. Marketingu i PR…

Barbara Pijanowska-Kuras

Barbara Pijanowska-Kuras

Dyrektor Zarządzający Zintegrowaną Komunikacją Marketingową i Korporacyjną,…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców