PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plInformacjeMłodzi celują w rozwój, nie w awans

Młodzi celują w rozwój, nie w awans

Informacje 03.07.2025 (09:15)

Przez dekady sukces zawodowy mierzyło się liczbą szczebli pokonanych na korporacyjnej drabinie. Awans był marzeniem i celem. Tymczasem wyniki najnowszego badania „Deloitte Global Gen Z and Millennial Survey 2025” pokazują, że młodzi chcą się rozwijać, ale niekoniecznie widzą swoją przyszłość w roli liderów czy menedżerów. Tylko 6 proc. respondentów z tej grupy jako główny cel zawodowy wskazało osiągnięcie stanowiska kierowniczego. Tradycyjne modele kariery, oparte na pionowym wspinaniu się po szczeblach hierarchii, coraz częściej zawodzą – zarówno młodych pracowników, jak i same organizacje.

Młode pokolenie redefiniuje pojęcie sukcesu zawodowego. Dla przedstawicieli generacji Z rozwój oznacza dziś coś więcej niż awans – to możliwość pogłębiania kompetencji, działania w interdyscyplinarnych zespołach i tworzenia rzeczywistej wartości dzięki wiedzy specjalistycznej.

Rozwój według młodych

Aż 70 proc. przedstawicieli pokolenia Z i 59 proc. millenialsów deklaruje, że rozwija umiejętności przynajmniej raz w tygodniu. 67 proc. „Zetek” przyznaje, że robi to także poza godzinami pracy i w dni wolne.

– To jasny sygnał, że mamy do czynienia z pokoleniem, które chce się rozwijać – ale na własnych warunkach. Ich ambicje koncentrują się na pogłębianiu kompetencji, nie na zdobywaniu stanowisk w strukturze. Jeśli firmy chcą zatrzymać młode talenty, muszą zadbać o stworzenie im warunków do rozwoju, jakiego oczekują, a nie kusić „tradycyjnie” awansem – komentuje Wojciech Parteka, Dyrektor ds. Klientów Strategicznych w GFKM, menedżer i trener z wieloletnim doświadczeniem biznesowym.

86 proc. respondentów Deloitte z pokolenia Z i 84 proc. millenialsów deklaruje potrzebę korzystania z mentoringu. Znaczenie nauki w miejscu pracy i doświadczenia praktycznego w procesie rozwoju umiejętności podkreśliło odpowiednio 88 i 89 proc. w tych grupach. Badani doceniają, gdy czas przeznaczony na naukę nie zakłóca ich obowiązków. Wysoko cenią też rekompensaty finansowe za korzystanie z zewnętrznych form nauki.

Z badania Deloitte wynika też, że dla pokolenia Z i millenialsów najważniejsze w procesie rozwoju są kompetencje miękkie, takie jak komunikacja, przywództwo, empatia i nawiązywanie kontaktów. Zaraz za nimi plasuje się umiejętność zarządzania czasem i wiedza związana bezpośrednio z branżą, w której pracują.

Co zamiast „pionowego” awansu?

Firmy coraz częściej odchodzą od hierarchicznych struktur organizacyjnych na rzecz bardziej elastycznych rozwiązań – struktur macierzowych i zwinnych (agile). Tego typu podejście zwiększa zdolność firm do szybszego reagowania na zmiany, decentralizuje procesy decyzyjne i sprzyja powstawaniu innowacji.

W takim środowisku zmienia się nie tylko rola lidera, ale przede wszystkim rola specjalisty. W nowoczesnej organizacji specjalista nie działa wyłącznie w ramach swojego działu czy pod opieką menedżera. Wchodzi w bezpośrednie relacje z innymi ekspertami z różnych obszarów, pracując projektowo, zadaniowo. Jego efektywność zależy nie tylko od głębokiej wiedzy merytorycznej, ale także od umiejętności komunikowania się, współpracy, szybkiego uczenia się i dostarczania wyników w realnym kontekście biznesowym.

– To zdecydowanie może być atrakcyjna ścieżka rozwoju zawodowego dla młodych, których nie interesuje tytuł kierownika czy dyrektora, ale którzy chcą rozwijać się ekspercko – zauważa Wojciech Parteka z GFKM.

Firmy, chcąc nadążyć za tą zmianą, próbują tworzyć alternatywne ścieżki kariery – np. dla menedżerów, specjalistów i kierowników projektów. W praktyce jednak specjalistyczne ścieżki rozwoju bywają płytkie i nieadekwatne. Zbyt często sprowadzają się do przyznawania tytułów na podstawie stażu pracy lub w sytuacji, gdy firma próbuje zatrzymać pracownika.

Specjaliści stają się dziś zasobem deficytowym. Ich lojalność, zaangażowanie i rozwój wymagają równie przemyślanego podejścia, co w przypadku przyszłych liderów.

– Firmy, które chcą zatrzymać młode talenty, muszą oferować im jasne i elastyczne możliwości rozwoju, obejmujące nie tylko szkolenia, ale też realne możliwości wpływu, mobilność poziomą, role eksperckie w zespołach oraz adekwatne wynagradzanie. Nie wystarczy dostosować modele kompetencyjne i ścieżki kariery – trzeba zbudować kulturę organizacyjną, w której eksperckość jest równie ceniona, co zdolności przywódcze. Jeśli chcemy, by pokolenie Z pozostało zaangażowane i zmotywowane do pracy w naszych firmach, musimy wyjść poza utarte schematy. Specjaliści nie są „gorszymi” menedżerami – są odrębną grupą profesjonalistów, którzy wymagają uwagi, rozwoju i przestrzeni do działania – podsumowuje Wojciech Parteka z GFKM.

Źródło: GFKM

praca 2025-07-03
Redakcja PRNews.pl
Tagi: praca

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców