PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościUbezpieczeniaDirect, dlaczego nie w Polsce?

Direct, dlaczego nie w Polsce?

Ubezpieczenia 19.05.2009 (06:54) artykuł nadesłany

Ubezpieczenia sprzedawane metodą direct, a więc przez telefon lub Internet, stają się coraz bardziej popularne. W Polsce w 2005 roku stanowiły zaledwie 0,82 proc., a w 2007 roku było to już 2 proc. wszystkich sprzedanych polis. Jednakże na przykład w Hiszpanii, gdzie polisy przez telefon pojawiły się na rynku już 10 lat temu, dziś ich udział wynosi ok. 20 proc., z kolei w Wielkiej Brytanii to ok. 40 proc. rynku. Jakie zatem przeszkody stoją na drodze ekspansji ubezpieczeń direct na polskim rynku? 

Direct – co to znaczy?

Do tej pory jedyną możliwością nabycia polisy była wizyta w oddziale lub odwiedziny agenta ubezpieczeniowego. Potencjalny klient był zmuszony znaleźć czas lub wziąć wolne w pracy, pojechać, czekać, załatwiać. Direct zmienia tą sytuację diametralnie, zapewniając klientowi bezpośredni dostęp do produktów i prosty sposób obsługi. W tym celu wykorzystywane są ogólnodostępne drogi komunikacji, czyli telefon i Internet. 

Pierwsze produkty sprzedawane tą metodą w Polsce pojawiły się w 2001 i były to ubezpieczenia komunikacyjne. W miarę upływu czasu na rynku pojawili się nowi, wyspecjalizowani sprzedawcy, a wachlarz usług poszerzył się. Przełomowy okazał się rok 2007, gdy na rynek polski wkroczyło kilku graczy z europejskim doświadczeniem. Powstały również internetowe portale branżowe, porównujące oferty poszczególnych ubezpieczycieli. Obecnie na rynku dostępne są ubezpieczenia mienia, podróży oraz proste ubezpieczenia na życie. Sam segment polis sprzedawanych w Polsce drogą direct wart jest ok. 350 mln zł. 

Małe wyniki wielkich firm

Choć rozpoznawalność towarzystw ubezpieczeniowych specjalizujących się w sprzedaży direct jest niewiele mniejsza od towarzystw tradycyjnych, to ich udział w rynkach ubezpieczeniowych jest nieproporcjonalnie mały. Na rynku polis OC tylko 3 proc. udziału należy do ubezpieczycieli direct. Nawet w przypadku ubezpieczeń komunikacyjnych polisy sprzedawane tą metodą stanowią 4 procentową mniejszość.

Tymczasem w Europie rynek usług direct przeżywa prawdziwy rozkwit. Na rynku brytyjskim w 2008 roku 41 proc. ubezpieczeń komunikacyjnych osób prywatnych zostało sprzedanych przez telefon lub Internet. Tak samo zakupiono 25 proc. ubezpieczeń mieszkań. Z czego zatem wynikają te różnice między Polską a resztą Europy?

– Rozumiemy zmieniające się potrzeby w zakresie ubezpieczeń tych Klientów, którzy korzystają z Internetu, dlatego na kilku portalach oferujących ubezpieczenia Towarzystw, m.in. ubezpieczeniaonline.pl można zakupić polisy Grupy Concordia. Dodatkowo chcemy umożliwić sprzedaż naszych polis w miejscach, gdzie nie ma naszych przedstawicieli – komentuje Marek Mozer, Dyrektor Biura Sprzedaży Kompleksowej. – Ubezpieczenia postrzegane są nadal jako produkt skomplikowany, do którego trzeba zebrać dużo informacji i jeszcze więcej dokumentów. Dlatego potencjalni nabywcy wolą, aby wszystko wytłumaczył im agent ubezpieczeniowy w osobistym kontakcie.

Kto kupuje direct?

Około 70 proc. klientów twierdzi, że czynnikiem decydującym o wyborze ubezpieczyciela jest atrakcyjna cena, z kolei tylko 20 proc. deklaruje, że możliwość zawarcia umowy przez telefon lub Internet jest dla nich ważnym czynnikiem. Tak niski wynik jest tym bardziej zaskakujący, że to właśnie ubezpieczenia direct mają wyraźnie konkurencyjną cenę, m.in. poprzez brak rozbudowanych sieci oddziałów i agentów, którzy generują koszty w przypadku standardowych systemów sprzedaży. Dzięki temu polisy sprzedawane przez telefon czy Internet są tańsze średnio o 15 proc., a w niektórych przypadkach nawet o 30 proc.  

– Na umowy ubezpieczenia zawierane przez telefon lub Internet decydują się w większości osoby młode, między 35 a 50 rokiem życia. Są to mieszkańcy średnich i dużych miast, korzystający również z bankowości internetowej – komentuje Mozer.

Zwrot w sprzedaży

To właśnie wyobrażenie klientów o firmie stało się decydującym czynnikiem dla polskiego rynku direct. Bo jak powierzyć pieniądze ubezpieczycielowi, którego „nie ma”. To znaczy jest, ale w świecie wirtualnym, który wydaje się tak nieuchwytny i niepewny. To również powód, dlaczego coraz częściej ubezpieczyciele, którzy do tej pory specjalizowali się w sprzedaży przez telefon lub Internet, przechodzą na „rzeczywisty” i standardowy rynek, z zatłoczonymi oddziałami. Wydaje się, w oczach polskiego klienta zwiększa się wówczas ich wiarygodność i poziom zaufania.

Jest to przykład metody, znanej jako multichannel, która ma umożliwić jak najszerszy kontakt z towarzystwem. Jednak tak naprawdę chodzi o dotarcie do nowej grupy klientów, którzy nie są przekonani do Internetu i umów przez telefon, ale chcieliby skorzystać z bardziej przecież atrakcyjnej oferty ubezpieczycieli direct. W tym celu powstają w miastach punkty obsługi klienta lub konsultacji z agentem. Powstaje zatem pytanie jaka przyszłość czeka ubezpieczenia oferowane przez telefon i Internet w Polsce?

Jak w banku

– Najprawdopodobniej rozwój sektora ubezpieczeń direct będzie podobny do rozwoju bankowości elektronicznej i banków specjalizujących się w tego typie usług – prognozuje Mozer. – To co dziś jest powszechnie przyjętą normą, czyli przelewy internetowe, zakładanie i likwidacja kont w sieci, a nawet zawieranie umów kredytowych, jeszcze dziesięć lat temu było przecież nie do pomyślenia.

Obecnie mało kto wyobraża sobie płacenie rachunku inaczej niż przelewem, a karty płatnicze, kredytowe wypierają tradycyjny pieniądz. Taki sam los może spotkać rynek ubezpieczeń w 2020 roku. Ma on bowiem w sobie ogromny potencjał. Komisja Nadzoru Finansowego odnotowała przypis składki z umów ubezpieczeń majątkowych w 2006 roku na poziomie 16,4 mld zł, z czego 185,3 mln zł stanowiły składki umów zawartych przez telefon lub Internet. Biorąc pod uwagę fakt, że znaczna część Polaków ubezpieczonych drogą direct poleca swoim znajomym ten sposób dokonania zakupu polisy, można przypuszczać, że system direct będzie rozwijać się w Polsce systematycznie i w sposób ekspansywny.
Źródło: Grupa Concordia

concordia ubezpieczenia 2009-05-19
Redakcja PRNews.pl
Tagi: concordia ubezpieczenia

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

Who is who

Arkadiusz Bruliński

Arkadiusz Bruliński

Kierownik Zespołu PR i Nowych Mediów w…

Wioletta Sawicka

Wioletta Sawicka

PR Manager, Deutsche Bank Polska Wioletta Sawicka…

Grzegorz Kondek

Grzegorz Kondek

Grzegorz Kondek Dyrektor ds. Marketingu i PR…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców