Dziś MasterCard Europe ogłosił swoje wyniki dla regionu Europy za pierwszy kwartał 2009. Pomimo trudnych warunków gospodarczych panujących pod koniec roku 2008, innowacyjność i jakość obsługi klientów pomogły uzyskać MasterCard Europe wzrost.
Javier Perez, prezes MasterCard Europe powiedział: „Wszystko wskazuje, na to że w 2009 roku świat będzie starał się określić i znaleźć sposób działania w trudnych i zmiennych warunkach finansowych. Pojawienie się „nowego europejskiego konsumenta” – dla którego programy kart płatniczych stają się ważnym narzędziem do zarządzania pieniędzmi, wymaga od uczestników systemu płatniczego i detalistów, skoncentrowania się na najważniejszej dewizie nowych konsumentów: „Bezpieczeństwo. Stabilność. Odpowiednia wartość za dobrą cenę”.
Nasze działania prowadzone w pierwszym kwartale były potwierdzeniem tego podejścia. Nadal najważniejsza są innowacje – w szczególności innowacje związane z technologią, takie jak płatności z telefonów komórkowych, płatności bezdotykowe i bezpieczne płatności on-line, a także dalsze wprowadzanie w regionie PayPass i płatności telefonów komórkowych.
W kwietniu osiągnęliśmy porozumienie z Komisją Europejską w sprawie opłaty interchange za opłaty transgraniczne w obszarze Europejskiej Strefy Ekonomicznej (EEA). Komisja Europejska potwierdziła legalność stosowania opłat interchange przez otwarte, czterostronne systemy płatnicze, co daje naszym klientom jasność, co do tego, dlaczego odwołujemy się od decyzji wydanej przez Komisję Europejską w sprawie tych opłat”.
Wyniki w Europie
Za pierwszy kwartał 2009 europejski region MasterCard zgłosił trwały wzrost wysokości obrotów brutto w euro (3.9%), wolumenu zakupów (4.2%), ilości transakcji w punktach sprzedaży (6.4%) oraz transakcji gotówkowych (4.3%), w porównaniu do pierwszego kwartału 2008. W ciągu pierwszych 3 miesięcy 2009 roku europejscy użytkownicy kart MasterCard dokonali ponad 1.5 miliarda transakcji, łącznie z e-commerce.
Według danych na dzień 31 marca 2009 roku instytucje finansowe współpracujące z MasterCard wydały w Europie 195 milionów kart MasterCard® (z wyłączeniem kart Maestro® i Cirrus® ), co stanowi wzrost o 7%. Europejscy użytkownicy mogli korzystać z kart Mastercard w 8.4 miliona punktów handlowo-usługowych w tym regionie.
Dodatkowo znak marki Maestro® pojawił się na 312 milionach kart, co stanowi wzrost o 4.4% w porównaniu do tego samego kwartału roku 2008. Konsumenci mogą obecnie płacić kartami Maestro w ponad 7.1 miliona punktów sprzedaży w całej Europie.
MasterCard Europe ogłosiła, że kwartał ten przyniósł też wiele znaczących paneuropejskich osiągnięć biznesowych, między innymi:
- W lutym MasterCrad Europe i Accor Services ogłosiły alians strategiczny, którego skutkiem było utworzenie nowej spółki, „PrePay Solutions”. W zawiązanym joint venture Accor Services będzie większościowym udziałowcem posiadającym 67 procent udziałów a MasterCard Europe pozostałe 33 procent. Ma ono na celu wykorzystanie wspólnego doświadczenia w zakresie płatności przepłaconych i elektronicznych organizacji i biznesowych uczestników rynku chcących wykorzystać możliwości, jakie stwarza szybko rosnący rynek usług przedpłaconych, którego wartość w Europie szacowana jest na 130 milionów Euro.
- W marcu 2009 Barclaycard i Orange ogłosiły partnerstwo strategiczne mające umożliwić klientom płacenie w punktach sprzedaży za towary i usługi przy pomocy telefonów komórkowych, za pomocą technologii bezdotykowej, po prostu poprzez przesunięcie telefonu przed czytnikiem. Z potencjalną bazą klientów obejmującą 28 milionów konsumentów z Wielkiej Brytanii, obydwie firmy będą chciały dalej rozszerzać swoje partnerstwo tak, by umożliwić korzystanie z usług bezdotykowych do zakupu biletów, w transporcie i w programach premiowych. MasterCard zapewni możliwość dokonywania płatności za te transakcje.
- W marcu 2009 ING Bank Śląski w Polsce ogłosił wprowadzenie MasterCard® PayPass™, dając polskim konsumentom możliwość korzystania z płatności Tap & Go, w kraju, który jako jeden z pierwszych w Europie wprowadził technologię płatności bezdotykowych. „Wspólnie z naszymi partnerami biznesowymi nieustannie pracujemy nad poszerzeniem sieci wydawców i akceptantów kart w technologii PayPass. Dzięki temu konsumenci mogą korzystać ze swoich kart PayPass wydanych przez BZ WBK i ING Bank Śląski i płacić za drobne zakupy w ponad 3 000 placówek handlowych w całej Polsce i ponad 141 000 na całym świecie. Wierzymy, że handel bezgotówkowy jest przyszłością dla rozwoju biznesu i mamy zamiar odegrać istotną rolę we wprowadzaniu tej zasady na rynku polskim” – powiedział Paweł Rychliński, dyrektor generalny Przedstawicielstwa MasterCard w Polsce.
- W tym samym czasie w Turcji, pierwszym kraju w Europie, który wprowadził płatności Tap & Go wystartował pierwszy wprowadzany tam projekt płatności bezdotykowych za usługi transportu publicznego. Najważniejsze wdrożenia w transporcie publicznym obejmują lokalne sieci autobusowe w sześciu miastach (Ayvalik, Balikesir, Canakkale, Eskisehir, Kahramanmaras oraz Samsun) oraz promy Istanbul Ferry Corporation i taksówki w Istambule.
Źródło: MasterCard