PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościAktualnościUpadłość konsumencka z furtką dla oszustów

Upadłość konsumencka z furtką dla oszustów

Aktualności 31.03.2009 (08:46) artykuł nadesłany

Upadłość konsumencka – co do zasady – jest bardzo dobrym rozwiązaniem, zrównuje bowiem w prawach osoby prywatne z przedsiębiorstwami, które z takiej możliwości mogą korzystać. Pozwala też osobom, które zadłużyły się do poziomu uniemożliwiającego spłatę własnych zobowiązań, na swoiste „rozpoczęcie życia na nowo”.

Co ważne, w toku prac nad ustawą zmieniono pierwotne zapisy ograniczając możliwość ogłoszenia upadłości konsumenckiej wyłącznie do sytuacji, gdy niewypłacalność jest skutkiem wyjątkowych i niezależnych od konsumenta okoliczności. Tym sposobem słusznie wyeliminowano osoby, które w finansowe tarapaty popadły wskutek własnej lekkomyślności czy skłonności do hazardu.

Jest to zgodne z odczuciami społecznymi. Według badania OBOP-u przeprowadzonego na zlecenie Instytutu Globalizacji w kwietniu 2007 r., 98% Polaków opowiada się za tym, aby każdy człowiek brał odpowiedzialność za swoje czyny, w tym także spłacał swoje zobowiązania. 48% badanych było zdania, że konsumenci powinni mieć możliwość ogłoszenia upadłości, ale taka szansa powinna im być dana tylko w przypadku ciężkich sytuacji losowych, wpływających na ich sytuację materialną. Natomiast 84% było przekonanych, że część dłużników może nadużywać tej możliwości. Podobne wnioski płyną z badania Pentora przeprowadzonego na zlecenie Krajowego Rejestru Długów w listopadzie 2007 r. Według nich prawie połowa Polaków (49,7% ) jest zdania, że zobowiązania finansowe osób fizycznych należy w każdej sytuacji regulować, a kolejne 40,3% osób podziela opinię, że, choć niepłacenie długów przez osoby fizyczne jest naganne, czasem zdarzają się sytuacje, które mogą usprawiedliwić niespłacone zadłużenie. Wśród najczęściej wymienianych znalazły się: kłopoty finansowe (10,1%), utrata pracy (9,9%) oraz wypadek losowy (8,3%).

Wchodzące właśnie w życie regulacje dotyczące upadłości konsumenckiej są restrykcyjne i skorzystanie z nich powinno być ostatecznością – wtedy, gdy jest to jedyny sposób wyjścia na prostą np. przez osobę, która zaciągnęła wysokie zobowiązanie, a następnie wskutek np. wypadku utraciła zdolność do pracy. Upadły musi bowiem wydać cały swój majątek, w tym mieszkanie lub dom, w którym zamieszkuje (w tym przypadku po sprzedaży nieruchomości otrzymuje równowartość przeciętnego rocznego czynszu najmu lokalu mieszkalnego).

Wady

Ale już osoby, które nie mają trwałego majątku, albo go skutecznie ukryły, mogą traktować upadłość konsumencką jako sposób na wygodne pozbycie się raz na jakiś czas długów, „zresetowanie” swojej sytuacji finansowej. Nowe przepisy umożliwiają bowiem ogłaszanie upadłości raz na 10 lat, a nie raz w życiu, jak przewidywał wcześniejszy projekt, zgłoszony przez Platformę Obywatelską. To niewątpliwy mankament ustawy.

Kolejnym niedociągnięciem jest rezygnacja z publikacji danych osób, co do których sąd ogłosił upadłość, w biurach informacji gospodarczej, jak to przewidywał projekt poselski PO. Jeśli licytacja majątku upadłego nie zaspokoi wszystkich wierzycieli, sąd ustala plan spłaty przynajmniej części pozostałych zobowiązań, maksymalnie przez pięć lat. W tym czasie dłużnikowi nie wolno zaciągać kredytów, dokonywać zakupów na raty lub z odroczonym terminem płatności. Założenie jest słuszne – chodzi o uniemożliwienie upadłemu popadania w kolejne kłopoty finansowe i narażania w ten sposób nie tylko samego siebie, ale i kolejnych wierzycieli. Jak jednak np. bank lub firma pośrednictwa ratalnego mają zweryfikować, czy potencjalny kredytobiorca lub klient nie znajduje się w stanie upadłości? Brak takiej weryfikacji może sprawić, że nie tylko nie pomożemy takim osobom, ponosząc jako społeczeństwo koszty ogłoszonej przez nich upadłości, ale doprowadzimy do wzrostu liczby tzw. złych kredytów. Przecież taki dłużnik kolejnych zobowiązań i tak nie będzie w stanie regulować.

W myśl ustawy sąd o upadłości konsumenta informuje w obwieszczeniu „przez ogłoszenie w budynku sądowym oraz zamieszczenie w co najmniej jednym dzienniku o zasięgu ogólnopolskim”. Firmie zainteresowanej uniknięciem klientów, którzy mimo zakazu będą chcieli skorzystać z jej usług, nie pozostaje zatem nic innego niż zbierać wycinki prasowe z sądowymi obwieszczeniami i skrupulatnie sprawdzać klientów pod kątem obecności w nich swoich potencjalnych klientów.

Jak wiele osób może skorzystać z upadłości konsumenckiej?

Trudno oszacować w tej chwili, jaka może być skala zjawiska upadłości konsumenckiej w Polsce. Według różnych szacunków może to być od 600 tys. do 1,2 mln osób. Jednak nie należy się spodziewać zaraz po wprowadzeniu tak dużej fali upadłości konsumentów, gdyż po pierwsze świadczą o tym doświadczenia innych państw, gdzie liczba upadłości rosła stopniowo z roku na rok. Polacy muszą oswoić się z nowym prawem i nauczyć korzystania z niego.

Z III edycji Kompleksowego Raportu o Długach, przygotowanego przez Krajowy Rejestr Długów, wynika, że ponad połowa (50,4%) zaległych zobowiązań Polaków to zobowiązania w stosunku do banków. W IV kwartale kwota zagrożonych kredytów zaciągniętych przez osoby prywatne wzrosła o 1,256 mld zł i osiągnęła poziom 12,1 mld zł. Zalegamy także z podatkami i innymi należnościami zarówno w stosunku do fiskusa (32,4%), jak i gmin (13,9%), nie płacimy czynszów. W bazie Krajowego Rejestru Długów rekordzista w kategorii czynszów lokatorskich ma w stosunku do jednej ze spółdzielni mieszkaniowych zaległości czynszowe na kwotę 167.680,38 zł. W całym kraju zaległości czynszowe wynoszą już 1,85 mld zł.

Jeśli do tych danych dodać wyhamowywanie gospodarki, to należy się spodziewać, że w ciągu najbliższych 2 lat do sądów może wpłynąć kilkadziesiąt tysięcy wniosków o upadłość. Zapowiedzią wydarzeń jakie mogą nas czekać po wejściu w życie przepisów o upadłości konsumenckiej mogą być choćby doświadczenia niemieckie. U naszych sąsiadów upadłość konsumencka funkcjonuje już od 1999 r. Wtedy bankructwo ogłosiło zaledwie 2 450 osób. Jednak ta liczba rosła z każdym rokiem i w 2007 roku było to już ponad 105 tysięcy. Podobnie było w Wielkiej Brytanii, gdzie w 2007 r. ponad 53 tys. ludzi zwróciło się do sądów za uznanie ich za bankrutów wobec 52 tys. w 2006. 
 
Jak to wygląda w innych krajach europejskich?

Instytucja upadłości konsumenckiej ma szerokie zastosowanie w  państwach członkowskich UE. Funkcjonuje w Danii, Szwecji, Finlandii, Norwegii, Austrii, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Francji, Belgii, Luksemburgu, Holandii, Irlandii, Portugalii. Symptomatyczne jest, że są to kraje, które reprezentują dojrzałe i zamożne społeczeństwa kredytowe. Jednak zastosowane rozwiązania dotyczące oddłużenia są różne, gdyż prawo unijne nie reguluje krajowego prawa upadłości osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej. Nie wydaje się, ze względu na szereg istotnych różnic w występujących uregulowaniach, by formalny proces harmonizacji był w najbliższym czasie w ogóle możliwy. Wspólnym dla wszystkich uregulowań jest plan spłaty, który wszędzie jest obowiązkowy. Wynika on z specyfiki modelu europejskiego, nazywanego w odróżnieniu do modelu amerykańskiego:  „No Fresh Start”. Podkreśla się również, że obowiązujące w Europie prawo było tworzone z uwzględnieniem wspólnych wartości europejskich, takich jak osiągnięcie celu rehabilitacji, zasady dobrej wiary, zasady równości.

Ciekawostki

Wśród wszystkich dłużników-konsumentów notowanych w Krajowym Rejestrze Długów dominują mężczyźni (68%), ale już w poszczególnych kategoriach wiekowych te proporcje wyglądają różnie. Mężczyźni częściej zadłużają się do 35. roku życia, w przedziale między 36. a 45. rokiem zadłużonych kobiet i mężczyzn jest tyle samo, natomiast od 46. roku życia w gronie dłużników zaczynają dominować kobiety.

Dwóch najmłodszych dłużników to 15-latkowie. Obaj trafili do KRD z powodu niezapłaconych mandatów za jazdę bez biletu, przy czym Wielkopolanin uzbierał mandatów na 786 zł, a mieszkaniec lubelskiego – na 200 zł. W porównaniu z poprzednimi edycjami Kompleksowego Raportu o Długach zmieniła się struktura wierzycieli najmłodszych dłużników. O ile wcześniej dominowały przewoźnicy, to teraz gros stanowią firmy pożyczkowe.

Trzech najstarszych dłużników ma 98 lat i są zadłużeni w banku (Wielkopolska), firmie pożyczkowej (Mazowieckie) i u operatora telewizji satelitarnej (Śląsk). Są to jednak niewielkie kwoty, odpowiednio: 316 zł, 339 zł i 224 zł.

Najwięcej dłużników zamieszkuje tradycyjnie już na Górnym Śląsku (15,65%), Mazowszu (10,89%) i na Dolnym Śląsku (10,26%). Duży procentowy udział Dolnoślązaków w rejestrze to jedna z najbardziej widocznych objaw kryzysu. Tu zlokalizowanych jest dużo eksporterów oraz firm z branż wrażliwych na kryzys (przemysł samochodowy, elektroniczny i AGD).

Najmniej dłużników mieszka w województwach: podlaskim, świętokrzyskim, opolskim i podkarpackim (między 2 a 3%).

W ostatnim kwartale 2008 roku niespłacane kredyty w bankach wzrosło z 10,85 mld zł do 12,1 mld zł. Dominują w tej kategorii zagrożone kredyty gotówkowe, ratalne i samochodowe, które wzrosły z 5,25 mld zł do 5,89 mld zł. Zagrożone, czyli niespłacane od ponad 3 miesięcy, kredyty hipoteczne wzrosły z 1,54 mld zł do 1,92 mld zł. Jeśli dodać do tego 3,47 mld zł kredytów hipotecznych z opóźnieniem spłacie od 1 do 3 miesięcy, to należy uznać to za niepokojący trend.

Rośnie, choć wolniej, także kwota niespłacanych kredytów na kartach kredytowych (wzrost z 625 mln zł do 737 mln zł) oraz w rachunku oszczędnościowo-kredytowym (z 782 mln zł do 807 mln zł).
Źródło: Krajowy Rejestr Długów

długi upadłość konsumencka 2009-03-31
Redakcja PRNews.pl
Tagi: długi upadłość konsumencka

Sprawdź także:

a 0 Statystyki systemów rozliczeniowych KIR w listopadzie 2025 r.
06.12.2025 (20:07) – informacja prasowa

Statystyki systemów rozliczeniowych KIR w listopadzie 2025 r.

W listopadzie 2025 r. KIR przetworzył w systemie Elixir 175,24 mln transakcji o łącznej wartości 742,18 mld zł. W …

a 0 PIU: Blisko 40 mld zł wypłaconych odszkodowań i świadczeń po III kwartale 2025 r.
06.12.2025 (20:06) – informacja prasowa

PIU: Blisko 40 mld zł wypłaconych odszkodowań i świadczeń po III kwartale 2025 r.

To o 8,4 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2024 r. Systematycznie rośnie zarówno liczba ubezpieczonych, jak i …

a 0 KNF daje zielone światło VeloBankowi na przejęcie części detalicznej Citi Handlowego
06.12.2025 (20:04) – informacja prasowa

KNF daje zielone światło VeloBankowi na przejęcie części detalicznej Citi Handlowego

Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) jednogłośnie wyraziła zgodę na przejęcie części detalicznej Citi Handlowego przez …

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

PRNews.pl

Zobacz również

Pracownica oskarża PKO BP o dyskryminację matek. Bank odpowiada: Traktujemy wszystkich równo

Pracownica oskarża PKO BP o dyskryminację matek. Bank odpowiada: Traktujemy wszystkich równo

Do Bankier.pl napisała pracownica PKO BP, wskazując,…

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców