Zakup BillBirda przez PolCard jest konsekwentną realizacją strategii korporacji GTECH rozwijania usług finansowych, oferujących klientom przetwarzanie transakcji kartami płatniczymi, opłacanie rachunków oraz sprzedaż doładowań do telefonów pre-paid. W efekcie akwizycji PolCard staje się niekwestionowanym liderem na rynku nowoczesnych usług finansowych dla klientów detalicznych w Polsce.
„Jesteśmy bardzo zadowoleni z zawartej transakcji – mówi Adam Parfiniewicz, Prezes Zarządu PolCard S.A. – GTECH, właściciel PolCardu, posiada zarówno kapitał, jak i międzynarodowe doświadczenie w zakresie usług finansowych dla rynku detalicznego. Infrastruktura, którą dysponuje PolCard oraz zaawansowane rozwiązania technologiczne, umożliwiają nam wychodzenie naprzeciw potrzebom klientów detalicznych i rozwijanie nowoczesnych usług finansowych dla tego rynku.”
PolCard w 2003 roku zaczął budować w Polsce sieć usług transakcji płatniczych pod marką VIA, oferowaną przez GTECH również na rynkach międzynarodowych. Obecnie sieć VIA to około 2.200 punktów, rozmieszczonych na terenie całej Polski w sklepach spożywczych, supermarketach, na stacjach paliwowych i innych placówkach handlowo-usługowych. Ponad 800 z nich oferuje klientom możliwość opłacenia rachunków.
„Sieć Moje Rachunki, obejmująca ponad 2.100 punktów, ulokowanych w supermarketach, sklepach spożywczych i stacjach benzynowych, znacząco powiększy udział PolCardu w rynku usług finansowych dla klientów detalicznych, istotnie zwiększy liczbę transakcji, a w efekcie również przychody firmy. BillBird ma podpisane umowy o współpracy z ponad 75% wystawców rachunków za gaz, energię elektryczną, telekomunikację czy telewizję kablową” – mówi Rafał Styczeń, Prezes BillBird S.A.
„BRE Bank jest znany na rynku jako Bank niechętny rutynie, jako instytucja, która poszukuje nowych, ciekawych rozwiązań – nie tylko produktowych, ale i technologicznych. Stąd nasza inwestycja w BillBird – mówi Krzysztof Kokot, Wiceprezes Zarządu BRE Banku. – BRE Bank od początku zaangażowania w tę spółkę był jej inwestorem finansowym. Obecnie uznaliśmy, że nadszedł dobry moment na zamknięcie tego etapu naszej współpracy. Spółka świetnie się rozwija i ma realne szanse na czerpanie dodatkowych benefitów ze współpracy z inwestorem branżowym, jakim jest PolCard. Nasza inwestycja w BillBird spowodowała rozszerzenie palety produktów oferowanych Klientom korporacyjnym Banku, z czego mamy nadzieję nadal korzystać. BRE Bank odniósł także wymierne korzyści finansowe z zaangażowania w BillBird. Inwestycja ta przyniosła nam wysoki zysk realizowany na sprzedaży, w wysokości 5,9 mln zł. Jestem przekonany, że nasza 2-letnia współpraca była modelowym przykładem dobrej inwestycji, przynoszącej korzyści zarówno Bankowi jako inwestorowi, jak i spółce BillBird, która wykreowała nową jakość na rynku nowoczesnych form płatności rachunków”.
Połączenie możliwości PolCardu i BillBirda jest milowym krokiem w realizacji strategii korporacji GTECH, zakładającej dynamiczny rozwój kompleksowej oferty usług komercyjnych dla klientów detalicznych. Pozwoli ona firmie GTECH zająć pozycję lidera na jednym z najważniejszych rynków Centralnej i Wschodniej Europy. W krótkim czasie PolCard dysponować będzie bazą ponad 5.000 punktów (docelowo 10.000) w Polsce umożliwiających opłacanie rachunków, doładowywanie telefonów komórkowych, a w przyszłości oferujących szereg innych detalicznych usług finansowych, takich jak zdalną bankowość, czy przekazy pieniężne. Dzięki skali i zasięgowi działania PolCard staje się jedną z największych detalicznych instytucji finansowych w Polsce. Profesjonalizm i nowoczesność oferowanych produktów czyni z niego poważnego partnera dla operatorów sieci komórkowych i dostawców innych usług.
„Sieć Moje Rachunki jest oparta na nowoczesnej technologii, obejmującej system przetwarzania transakcji, funkcjonalność zapewniającą wsparcie administracji oraz automatyczne raportowanie. To efektywne rozwiązanie z pewnością będzie mogło być wykorzystane w przyszłości również na innych, poza polskim, rynkach” – stwierdza Lavaz Watson, Wiceprezes GTECH.
***
PolCard S.A. jest największym na polskim rynku dostawcą usług związanych z wydawnictwem i obsługą kart płatniczych. Misją Spółki jest aktywne uczestnictwo zarówno w kreowaniu rynku transakcji elektronicznych, jak i we wdrażaniu nowych rozwiązań technologicznych.
PolCard działa na rynku polskim od 1991r. Jego klientami są punkty handlowo-usługowe akceptujące płatności kartowe oraz banki i instytucje niebankowe wydające karty. Jest on jedyną firmą działającą na rynku kart płatniczych, posiadającą w swojej ofercie wszystkie niezbędne produkty i usługi, zarówno dla wydawców kart, jak i dla ich akceptantów. Właścicielami Spółki są: GTECH, Innova Capital i Związek Banków Polskich.
Oferta dla punktów handlowo-usługowych pozwala PolCardowi każdego klienta w pełni przygotować i wyposażyć do właściwej obsługi jego klientów. Sieć sprzedaży korzystająca z usług PolCardu liczy ponad 70 tys. punktów handlowo-usługowych, z czego w ponad 38 tys. punktów funkcjonują urządzenia elektroniczne przyjmujące płatności kartą. Są to elektroniczne terminale POS (stacjonarne oraz przenośne GSM), kasy fiskalne, a także urządzenia bezzałogowe (biletomaty i dystrybutory paliw). Sieć PolCardu obsługuje również 632 punkty internetowe.
Udział Spółki w krajowym rynku płatności kartowych wynosi 50%. Szeroki wachlarz usług oferowanych kontrahentom, realizowanych w terminalu POS czyni zeń rodzaj supermarketu dla różnego rodzaju usług niekoniecznie związanych z tradycyjnym płaceniem kartą.
Punktom handlowo-usługowym PolCard umożliwia:
akceptację płatności kartami VISA, VISA Elektron, MasterCard, Maestro, Diners Club, JCB oraz POLCARD i POLCARD BIS obsługę kart niebankowych – karty prywatne wszystkich polskich wydawców – Cetelem, Finplus, GE Capital, Lukas
sprzedaż doładowań przedpłaconych telefonów GSM poprzez terminale POS w punktach handlowo-usługowych. Można ją zrealizować w ponad 2.000 terminali POS
program lojalnościowy, wykorzystujący technikę mikroprocesorową.
PolCard, kierowany przez Prezesa Zarządu – Adama Parfiniewicza, zatrudnia 314 osób
BillBird został założony przez IIF w 2000 roku. Początkowo rozwijał usługi elektronicznych płatności EBPP. W 2002 roku zmienił model biznesowy na obsługę płatności gotówkowych w sklepach detalicznych, a od 2003 roku wprowadził do sprzedaży doładowanie telefonów komórkowych. Od marca 2002 roku współinwestorem IIF-u w BillBird był BRE Bank. Spółka dynamicznie budowała rynek alternatywnych form płatności skutecznie zdobywając udział w rynku. Na dzień dzisiejszy BillBird może pochwalić się udziałem sięgającym 4% rynku płatności za rachunki. BillBird był pionierem usług finansowych w sklepach detalicznych w Polsce tworząc zupełnie nowe segmenty rynków finansowych.
BillBird stworzył sieć punktów Moje Rachunki, przyjmujących wpłaty za rachunki oraz sprzedających elektroniczne doładowania. BillBird jest prekursorem i liderem na rynku sieci płatności gotówkowych umożliwiających dokonywanie opłat w kasach sklepów, przy okazji zakupów. Platforma tworzona przez BillBird opiera się na partnerstwie z masowymi wystawcami rachunków, takimi jak spółki telekomunikacyjne, energetyczne, gazownicze, telewizje kablowe etc, oraz na współpracy z sieciami handlowymi. System obsługi płatności wspomaga nowoczesny system informatyczno-rozliczeniowy, gwarantujący pełne bezpieczeństwo transakcji i szybki przepływ środków finansowych.