PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościMarketing i PRWierzyć, nie wierzyć – badać warto…

Wierzyć, nie wierzyć – badać warto…

Marketing i PR 16.08.2005 (09:30)

Nie bez kozery tekst o sondażach przedwyborczych warto zacząć od aforyzmu, który przypisuje się Markowi Twainowi – „są kłamstewka, wielkie kłamstwa i statystyka” – gdyż przykładów nierzetelnego bądź też tendencyjnego posługiwania się danymi statystycznymi, zwłaszcza przy okazji różnych kampanii medialnych, jest mnóstwo. Sensowna interpretacja wyników badań zależy, bowiem zawsze od znajomości metodologii badawczej, a wiedzy tej często brakuje politykom i ich publiczności, czyli audytorium czerpiącemu informacje przede wszystkim z massmediów. Przypomnijmy, więc w skrócie podstawowe informacje, które potrzebne są do właściwego odczytania badań sondażowych, a co za tym idzie, do zrozumienia ewentualnych prób manipulacji danymi.

Siła w metodzie!

Sondaż społeczny jest specyficznym rodzajem badania ilościowego, w którym określoną grupę osób prosi się o wyrażenie opinii w danej kwestii. Najpopularniejszą metodą sondażową są obecnie indywidualne wywiady kwestionariuszowe (tzw. survey), które realizują ankieterzy w terenie bądź za pomocą rozmów telefonicznych CATI (Computer Assisted Telephone Interviewing). Poprawność realizacji tego typu badań oraz wiarygodność zebranych informacji zależy od wielu czynników – począwszy od sposobów doboru próby, a skończywszy na rodzaju wskaźników empirycznych, które opisują (mierzą) dane zjawisko. Nie wnikając dalej w szczegóły, warto podkreślić, iż losowy sposób doboru respondentów do badania oraz reprezentacyjność próby stanowią konieczny warunek poprawnej estymacji preferencji danej populacji (w danym czasie). Na przykład, w sondażach przedwyborczych zakres realizowanej próby obejmować powinien populację potencjalnych wyborców, czyli wszystkie osoby mające ukończone 18 lat, z wyłączeniem osób pozbawionych czynnego prawa wyborczego. Informacje o charakterze próby oraz metodzie jej doboru mają kluczowe znaczenie dla trafności przewidywania oraz interpretacji wyników badań.

Niebezpieczna zmienność opinii

Jak zaznaczyliśmy, celem sondażu jest zebranie opinii na jakiś temat bądź zdobycie informacji o zachowaniach czy postawach jakiejś zbiorowości. Ludzie często zmieniają swoje opinie (i postawy), dlatego też analiza wyników, na przykład sondaży przedwyborczych, traktowanych jako metoda przewidywania wyników wyborów, musi uwzględniać także czynniki czasu oraz powtarzalności obserwacji. Logicznie rzecz biorąc, im bliżej wyborów przeprowadzamy badanie, tym jego wyniki są lepszym predykatorem decyzji, które podejmą wyborcy przy urnach. Powtarzalność badań – przy zachowaniu tych samych procedur zbierania danych – pozwala uchwycić tendencje w preferencjach, które mogą – i zazwyczaj tak się dzieje – przełożyć się na ostateczny rezultat głosowania.

Sondaże opinii publicznej, w tym różnego rodzaju sondaże przedwyborcze, wpisują się w kulturę dyskursu politycznego, w tworzeniu i propagowaniu, której szczególną rolę odgrywają obecnie massmedia. O wynikach sondaży mówi się zawsze w kontekście interesów podmiotów sceny politycznej, które biorą udział w danej grze wyborczej. Niezależnie od funkcji opisowych oraz wyjaśniających, sposób prezentacji wyników sondaży w tradycyjnych mediach, przede wszystkim w telewizji, może mieć także wpływ na zmiany preferencji politycznych obywateli. W tym sensie, „gra w sondaże”, prowadzona przez ekspertów, stanowi istotne ogniwo weryfikacji działań poszczególnych sztabów wyborczych. Innymi słowy, sprzężenie zwrotne pomiędzy prezentacją rankingów kandydatów a preferencjami wyborców określa propagandową funkcję sondaży przedwyborczych. Należy o tym pamiętać, analizując zarówno debaty medialne z udziałem ekspertów oraz zainteresowanych polityków, jak i przebieg całej kampanii wyborczej.

Istotny – oficjalny start kampanii!

Mając na uwadze li tylko funkcję predykcyjną, wyniki sondaży przedwyborczych powinno się analizować dopiero od mementu zamknięcia listy kandydatów, na przykład do mandatu posła na Sejm bądź urzędu Prezydenta. Wyborcy muszą mieć bowiem jasność, kto oraz dlaczego bierze udział w danej grze wyborczej. Przykład kandydatury Włodzimierza Cimoszewicza dobitnie pokazuje, iż sposób uzasadnienia oraz prezentacji decyzji o kandydowaniu także wpływa na przebieg kampanii medialnej. Zmieniając dwukrotnie zdanie, przy stanowczym stanowisku o kandydowaniu Marka Borowskiego, sztab wyborczy Cimoszewicza przyjął strategię prezentacji swojego kandydata, jako osoby niezależnej od układów obecnej sceny politycznej. W tym sensie, wizerunek Cimoszewicza tworzony jest w oparciu o swoisty eskapizm polityczny. W odpowiedzi na taką strategię, oponenci zarzucili Cimoszewiczowi próbę manipulacji opinią publiczną, podkreślając dobitnie jego dotychczasowe afiliacje partyjne. Biorąc pod uwagę dynamikę kampanii wyborczej, wyniki kolejnych sondaży stanowić będę podstawę weryfikacji tezy o stabilność bądź zmianie preferencji wyborczych.

Czekamy zatem, co w polskich sondażach drgnie w ciągu nadchodzących tygodni. Zapewniamy, iż w przeciwieństwie do polityków będziemy do tej kwestii przykładać naukową, profesjonalną i obiektywną miarę.

Maciej Dominik Kryszczuk

Maciej Dominik Kryszczuk jest pracownikiem naukowym Instytutu Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk, specjalistą w dziedzinie metod badań sondażowych

2005-08-16
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Finał jubileuszu 100-lecia Esbanku Banku Spółdzielczego
20.12.2025 (23:17) – informacja prasowa

Finał jubileuszu 100-lecia Esbanku Banku Spółdzielczego

Dobiega końca wyjątkowy dla ESBANKU Banku Spółdzielczego rok jubileuszu 100-lecia działalności. Świętowanie 100 lat …

a 0 PKO BP otworzył oddział w centrali. Sprzedaje produkty i prezentuje przy okazji dzieła sztuki
20.12.2025 (23:14) – informacja prasowa

PKO BP otworzył oddział w centrali. Sprzedaje produkty i prezentuje przy okazji dzieła sztuki

19 grudnia PKO Bank Polski otworzył oddział 26 w centrali banku przy ul. Świętokrzyskiej 36. W nowym oddziale …

a 0 PZU i Bank Pekao kontynuują prace nad reorganizacją Grupy PZU. "Musimy dać sobie więcej czasu"
20.12.2025 (23:08) – informacja prasowa

PZU i Bank Pekao kontynuują prace nad reorganizacją Grupy PZU. "Musimy dać sobie więcej czasu"

PZU SA i Bank Pekao SA uzgodniły zmiany w Term Sheet, czyli dokumencie ustalającym zasady współpracy obu spółek …

a 0 Vienna Life z cetyfikatem Friendly Workplace 2025
20.12.2025 (21:01) – informacja prasowa

Vienna Life z cetyfikatem Friendly Workplace 2025

Vienna Life otrzymała tytuł Friendly Worplace 2025. Kapituła doceniła sposób, w jaki młoda organizacja zbudowała …

a 0 Rzecznik Finansowy opublikował podsumowanie 2025 r. i przedstawił prognozy na 2026 r.
20.12.2025 (21:00) – informacja prasowa

Rzecznik Finansowy opublikował podsumowanie 2025 r. i przedstawił prognozy na 2026 r.

Biuro Rzecznika Finansowego przygotowuje się do kolejnego poszerzenia zakresu możliwości pomocy obywatelom. Po …

a 0 PKO Bank Polski otworzył przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie
20.12.2025 (20:57) – informacja prasowa

PKO Bank Polski otworzył przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie

PKO Bank Polski uruchomił przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie. Bank chce, aby w okresie realizacji strategii, …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

Raporty PRNews.pl

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Większość banków może się pochwalić wzrostem poziomu…

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

W pierwszym kwartale 2022 r. liczba obsługiwanych…

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Pierwszy kwartał 2022 r. przyniósł spadek sprzedaży…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców