Firma |
Wartość udzielonych kredytów I – III kw. 2005 r. (mln zł) |
Expander |
1130 |
Open Finance |
583 |
Powszechny Dom Kredytowy |
278 |
Dom Kredytowy Notus |
263 |
Goldenegg |
38 |
źródło: Rzeczpospolita (18.10.2005 r.)
– W trzech pierwszych kwartałach 2005 roku nasze przychody ze sprzedaży (głównie kredytów mieszkaniowych i produktów inwestycyjno-oszczędnościowych) wzrosły o blisko 120% w porównaniu do analogicznego okresu w roku ubiegłym. Były również o 15% wyższe od zaplanowanych. Jednocześnie, w wyniku przeprowadzonej restrukturyzacji, koszty spółki zwiększyły się tylko o 6%. W rezultacie, wskaźnik rentowności sprzedaży netto wyniósł w tym roku ok. 20%. Te fakty są potwierdzeniem trwałego wzrostu zyskowności firmy, który w tej branży jest możliwy jedynie przy dużych wolumenach sprzedaży i racjonalnej polityce kosztowej – mówi Konrad Grabowski, Dyrektor Finansowy w Expanderze.
Andrzej Powierża, doradca inwestycyjny, analityk BDM PKO BP:
Kredyty mieszkaniowe cały czas są najdynamiczniej rosnącym segmentem rynku kredytowego. Około 15% kredytów mieszkaniowych sprzedawanych jest przez doradców finansowych (brokerów kredytowych) i należy oczekiwać, że ich udział w sprzedaży będzie się dalej zwiększał. Co prawda banki rozwijają sprzedaż przez własne placówki (uniwersalne i wyspecjalizowane w kredytach hipotecznych), a także starają się upraszczać ofertę, czyniąc ja bardziej porównywalną, ale przy zaciąganiu kredytu mieszkaniowego wielu klientów chce zasięgnąć porady doradcy. Powody są zrozumiałe. Jest to zwykle największa transakcja finansowa w życiu, a poza tym umowy kredytów hipotecznych, zwłaszcza walutowych, mają ciągle wiele „haczyków”.