W związku ze swoim zaangażowaniem w sponsorowanie piłki nożnej w końcu 2004 r. MasterCard zlecił przeprowadzenie badania popularności piłki nożnej w 24 krajach świata. Okazuje się, że piłka nożna to niekwestionowana królowa sportu. Została wymieniona jako sport numer jeden w większości krajów europejskich. Interesuje się nią dwie trzecie mieszkańców Europy. Najbardziej rozmiłowani w piłce nożnej są Hiszpanie, gdzie 68% badanych zalicza się do fanatyków futbolu, zainteresowanych stale lub zainteresowanych okazjonalnie. We Włoszech fanatyczne, duże lub umiarkowane zainteresowanie tą dyscypliną sportu deklaruje także aż 59% respondentów.
W Polsce, aż 54% badanych wskazało piłkę nożną jako swój ulubiony sport. Piłka nożna została wymieniona jako sport numer jeden nie tylko w Polsce, ale też w Turcji, Holandii, Grecji, Słowenii, Francji i Rosji. Gorzej wypadła tylko w alpejskich krajach: Austrii i Szwajcarii, ale i tam plasuje się odpowiednio na drugiej i trzeciej pozycji.
Respondenci wskazujący piłkę nożną jako swój ulubiony sport
Według raportu MasterCard, piłka nożna przestała być sportem robotników. Średnie dochody i wykształcenie osób zainteresowanych piłką nożną nie różnią się znacząco od dochodów i wykształcenia osób deklarujących brak takiego zainteresowania. Piłka nożna nie jest też sportem, którym interesują się głównie mężczyźni. Według danych MasterCard, kobiety coraz chętniej oglądają rozgrywki piłkarskie. Wprawdzie mężczyźni nadal dominują wśród fanatyków (77%) i stale zainteresowanych (58%), ale kobiety mają już większość
w grupie osób zainteresowanych okazjonalnie (58%), co przekłada się na większe zainteresowanie w ogóle.
Zainteresowanie futbolem pod względem płci
Poza sponsorowaniem mundialu organizowanego przez FIFA, organizacja MasterCard jest od 1992 roku oficjalnym sponsorem piłkarskich Mistrzostw Europy FIFA, a od 1994 roku – Ligi Mistrzów UEFA. MasterCard angażuje się także w sponsoring Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej Kobiet (FIFA Women’s World Cup), Copa America i Copa Libertadores.
Przyszłoroczny finał FIFA World Cup zbiegnie się w czasie z 40-leciem działalności MasterCard na świecie.
Z okazji Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej organizacja MasterCard przygotowuje z bankami członkowskimi wyjątkowy prezent dla fanów sportu – limitowaną serię kart kredytowych, nawiązujących szatą graficzną do Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej, MasterCard 2006 FIFA Word Cup. W tej chwili takie karty są już wydawane przez PKO Bank Polski.