Wartość transakcji bezgotówkowych na debetowe i przedpłacone karty Visa (bez wypłat
z bankomatów) przekroczyła poziom 1,1 bilion USD. Ten 19% wzrost w stosunku do zeszłorocznego poziomu dobitnie świadczy o rosnącej popularności kart debetowych jako środka płatności wykorzystywanego przy codziennych zakupach.
Gaylon Howe, wiceprezes zarządzający Visa International ds. produktów konsumenckich powiedział: „Karty debetowe to istotny czynnik wzrostu obrotów na całym świecie. Konsumenci dostrzegają związane z nimi korzyści, takie jak wygoda i łatwość użycia a także możliwość elastycznego i natychmiastowego wykorzystania środków zgromadzonych na rachunkach osobistych. Karty debetowe pozwalają gospodarować tymi środkami racjonalnie, a zarazem bezpiecznie i wygodnie”.
Do niedawna karty debetowe były zazwyczaj używane przy zakupach artykułów spożywczych, benzyny, leków czy też do płatności w restauracjach. Ostatnio karty te są coraz częściej wykorzystywane również jako środek płatności w obszarach uprzednio zdominowanych przez obieg dokumentów papierowych, takich jak ubezpieczenia, rachunki mieszkaniowe czy rachunki za usługi telekomunikacyjne. Proces wypierania gotówki i czeków przez płatności elektroniczne znajduje odzwierciedlenie w rosnącym udziale płatności dokonywanych kartami Visa w ogólnym poziomie wydatków konsumpcyjnych ludności; udział ten w 2005 r. sięgnął 8,6%.
Całkowita wartość transakcji z użyciem kart debetowych i przedpłaconych Visa w 2005 r. osiągnęła na świecie 2,13 biliona USD, co oznacza wzrost o 20% w stosunku do poprzedniego roku, gdy odnotowano 1,78 biliona USD. Dwucyfrowe przyrosty osiągnięto przy tym we wszystkich regionach organizacji Visa:
• Visa w Azji i Rejonie Pacyfiku: 116 mld USD, wzrost o 49% w stosunku do 2004 r.
• Visa CEMEA (Europa Środkowa i Wschodnia, Bliski Wschód, Afryka): 170 mld USD, wzrost o 40%
• Visa Europe (do tego regionu należy Polska): 1 bilion USD, wzrost o 18%
• Visa LAC (Ameryka Łacińska i Karaiby): 236 mld USD, wzrost o 19%
• Visa USA: 601 mld USD, wzrost o 16%
Rosnącym obrotom z użyciem kart debetowych sprzyja dostępność całej gamy kart organizacji Visa – najszerszej spośród oferowanych na rynku. Umożliwia ona bankom-wydawcom kart elastyczne dostosowanie oferty do zróżnicowanych wymagań konsumentów, a także skuteczne zarządzanie ryzykiem oraz wykorzystanie nowych możliwości technologicznych. Nowatorskie rozwiązania w dziedzinie kart debetowych, przewidujące zwiększone rygory przy uwierzytelnianiu transakcji, pozwalają bankom na dotarcie do nowych grup klientów oraz na obsłużenie rosnącego poziomu zakupów opłacanych przy pomocy tych kart.
Najszybciej rozwijającym się – w tempie trzycyfrowym – segmentem wśród kart Visa są karty przedpłacone. Dostrzegając ich rosnące możliwości, instytucje członkowskie Visa realizują już w trzydziestu kilku krajach ponad 2 tys. projektów dotyczących wypłaty wynagrodzeń, przelewów pieniężnych, kart upominkowych, podróżnych czy zasiłkowych, kart dla młodzieży, kart ogólnego użytku, itp. Na całym świecie jednak ciągle jeszcze gotówka i czeki używane są w wartych prawie 5 bilionów USD płatnościach, jakie mogłyby zostać obsłużone przez karty przedpłacone.
Karty debetowe i przedpłacone służą również do zwiększenia przejrzystości i efektywności przekazów pieniężnych kierowanych do odbiorców na rynkach mniej rozwiniętych, jak również zwiększają dostęp to usług finansowych dla klientów dotychczas nie korzystających z usług bankowych, lub korzystających z nich w niskim stopniu.