„25 milionów małych i średnich przedsiębiorstw w 25 krajach Unii Europejskiej to kluczowy czynnik wzrostu gospodarczego. Stanowią one 95% wszystkich przedsiębiorstw i zapewniają 69% zatrudnienia.” – tłumaczy Jorn Lambert, szef działu Corporate Payment Solutions w MasterCard Europe. „W odróżnieniu od dużych firm, przedsiębiorstwa z sektora MŚP często nie mają takich zasobów finansowych, jakich potrzebują, by skutecznie konkurować na rynku. Nasza firma współpracuje z małymi i średnimi firmami w całej Europie i dlatego możemy zaoferować ich właścicielom kilka cennych wskazówek” – dodaje Lambert.
1. Przy sprzedaży domagaj się przedpłaty.
Szczególnie warto postępować tak w przypadku nowych klientów. To powszechna praktyka w biznesie.
2. Dziel fakturowane koszty i wystawiaj faktury zaraz po zakończeniu kolejnych etapów pracy.
Rozważ opcję podziału kosztów na trzy części, pierwsza część płatna jako przedpłata, druga – w czasie prac, a reszta po zakończeniu projektu. Jeżeli usługi lub sprzedaż trwają dłużej niż miesiąc, wyślij fakturę zawierającą koszty poniesione do końca danego miesiąca oraz wyliczenie tego, co jeszcze pozostało do zrobienia. Jak tylko zadanie zostanie wykonane, wyślij fakturę za pozostałą część. Nie czekaj do końca miesiąca.
3. Oferuj upusty za wczesną płatność.
Lepiej jest mieć pieniądze na koncie jak najwcześniej, nawet jeżeli musisz za to dać klientowi zniżkę.
4. O ile jest to tylko możliwe, pracuj w systemie stałego zryczałtowanego wynagrodzenia.
Być może Twój zysk będzie nieco niższy, ale będziesz miał regularne przychody.
5. Skorzystaj z pomocy w oddzielaniu wydatków biznesowych od prywatnych.
Biznesowe karty płatnicze dają Ci jasny obraz Twoich wydatków i sytuacji finansowej Twojej firmy, a jednocześnie ułatwiają administrowanie. Dzięki nim możesz płacić wiele rachunków i wybierać dogodną opcję spłaty. Możliwość zapłaty kartą daje oszczędność czasu i środków finansowych, a dodatkowo eliminuje potrzebę kredytowania zakupów innymi formami kredytu.
6. Sprawdzaj wiarygodność swoich klientów i nie wahaj się prosić o referencje.
Zanim podpiszesz z klientem duży kontrakt, poproś go o referencje. Zadzwoń pod każdy podany numer telefonu i zapytaj, od jakiego czasu dana firma współpracuje z Twoim potencjalnym klientem oraz o wszystko to, co pomoże Ci sprawdzić jego rzetelność.
7. Wzmocnij kontrolę wydatków.
Biznesowe karty płatnicze ułatwiają kontrolę wydatków własnych i wydatków pracowników, jednocześnie usprawniając rozliczanie tych wydatków. Karty dają możliwość ustalenia limitu wydatków dla każdego indywidualnego użytkownika, dlatego, dzięki nim, możesz monitorować ponoszone wydatki i ograniczyć nadużycia. Używanie kart ułatwia także kontrolę typu wydatków. Umożliwia to roczny raport z analizy wydatków. Ponadto, otrzymywane co miesiąc zestawienia transakcji dokonanych firmowymi kartami płatniczymi pozwalają przygotowywać analizy wydatków i ułatwiają proces budżetowania w Twojej firmie.
8. Usprawnij płynność finansową swojej firmy.
Karty biznesowe mogą także poprawić płynność finansową firmy. Płatność za swoje usługi możesz otrzymać przed terminem spłaty zadłużenia karty. Z kolei karta daje Ci dłuższy okres kredytowania niż inne narzędzia, których możesz użyć do regulowania zobowiązań względem Twoich podwykonawców. Płacąc kartą, odraczasz finansowanie wydatków firmowych oraz eliminujesz potrzebę brania drobnych pożyczek, zaliczek oraz posiadania podręcznej gotówki.
9. Jeśli prowadzisz punkt handlowo-usługowy – zainstaluj terminal.
Akceptując karty płatnicze, wyeliminujesz koszty związane z transakcjami gotówkowymi i zwiększysz obroty, a przez to także dochody. Systemy płatnicze umożliwiają przedsiębiorstwom przeprowadzanie bezpiecznych i szybkich transakcji na całym świecie, przy zastosowaniu prostych procedur akceptacyjnych.
10. Akceptuj karty płatnicze systemu MasterCard.
Obecnie transakcje kartami płatniczymi przeprowadzane są elektronicznie. Płatności bezgotówkowe oszczędzają Twój czas i koszty, zmniejszając obrót gotówką oraz potencjalne niezgodności w rozliczeniach. Daje Ci to więcej czasu na inne, ważniejsze sprawy, takie jak zarządzanie i dbanie o rozwój firmy. Koniec z liczeniem drobnych.