PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościAktualnościProces kredytowy z punktu widzenia banku

Proces kredytowy z punktu widzenia banku

Aktualności 18.09.2012 (13:04)
Kredyty

Długie oczekiwanie, przedłużające się formalności, konieczność donoszenia coraz to nowych dokumentów  – tak niestety wygląda rzeczywistość znacznej części polskich kredytobiorców. A jak to wygląda ze strony banku? Przyspieszenie obsługi wniosków może wiązać się ze zwiększeniem ryzyka instytucji. Dlatego banki decydują się na wdrożenie nowych rozwiązań, procedur oraz systemów informatycznych.

Długi czas oczekiwania na decyzję to największa bolączka klientów banków, którzy starają się o kredyt. Dlatego klienci wybierają często nie ten bank, który oferuje najlepsze warunki kredytowe, ale ten, w którym decyzja zapadnie szybko – najczęściej jako pierwsza. Decyduje obawa, że wymarzona oferta przepadnie, jeśli poczynione kroki nie będą wystarczająco szybkie. Nieprawdopodobne? Potwierdzają to badania przeprowadzone na zlecenie Banku Zachodniego WBK, które wskazują, że jednym z głównych wyznaczników atrakcyjności oferty danego banku dla 83 proc. respondentów jest czas podjęcia decyzji o przyznaniu kredytu.

Jest to związane z obecnym stylem życia znacznej części Polaków. Tempo jest bardzo szybkie, a liczba podejmowanych dziennie decyzji zbyt wysoka, dlatego nawet te poważne podejmowane są pod presją czasu, szybko i bez rozważenia wszystkich ich aspektów. W takiej sytuacji ogólne warunki umowy kredytowej schodzą na dalszy plan, ważniejszy jest czas otrzymania kredytu. Często bój o klienta wygrywa bank, który podejmuje decyzję kredytową najszybciej, a nie ten, który oferuje najlepszą ofertę pod względem wysokości oprocentowania czy kosztów własnych produktu.

Wymagania konsumentów względem jakości (czyli m.in. tempa) obsługi klienta rosną. Banki, w których decyzja kredytowa (pojmowana jako czas od złożenia pierwszego wniosku do decyzji kredytowej) trwa dłużej niż 10 dni roboczych (czyli więcej niż 2 tygodnie) muszą liczyć się z ewentualną stratą potencjalnych klientów. Przekłada się to na liczbę klientów korzystających z oferty kredytowej banku. Wiąże się jednak również z budowaniem negatywnych emocji w odniesieniu do marki banku (przedłużający się brak decyzji, stres związany z oczekiwaniem na decyzję kredytową), co może znaleźć odzwierciedlenie w obniżeniu poziomu zakupów także innych produktów bankowych przez tych klientów. W dobie bardzo rozwiniętej konkurencji międzybankowej na polskim rynku, żadna instytucja finansowa nie może pozwolić sobie na tak daleką ignorancję potrzeb i oczekiwań swoich klientów. Zwłaszcza, że z wydłużonym czasem podejmowania decyzji kredytowej borykają się przede wszystkim duże banki.

Jednak procesy kredytowe, które z zewnątrz, dla klienta banku wydają się proste i nie wiadomo dlaczego tak długo trwają, są wieloetapowe i złożone. Proces podejmowania decyzji kredytowej w każdym banku można podzielić na 5 bardzo rozbudowanych etapów:

1. Wstępna oferta oraz pierwsza ocena zdolności kredytowej

    Składa się na nią wstępna weryfikacja zdolności kredytowej klienta a także jego zobowiązań wobec banku oraz innych podmiotów. Weryfikacji tej dokonuje się w odniesieniu do konkretnego produktu kredytowego, który klient chce „kupić”. Kolejnym krokiem jest zaproponowanie ceny produktu kredytowego i wstępna symulacja spłat rat kredytu. Jeśli klient wstępnie akceptuje warunki umowy to powinien otrzymać informacje na temat dokumentów, które musi dostarczyć, w celu złożenia kompletnego wniosku kredytowego.  

    2. Analiza wniosku kredytowego

      Kompletny wniosek kredytowy, związany z konkretną transakcją kredytową, wprowadzany jest do systemu bankowego. Sprawdzeniu i analizie podlegają przede wszystkim sprawozdania finansowe klienta (na podstawie danych archiwalnych i bieżących), a także opracowywane są prognozy finansowe pozwalające ocenić wysokość ryzyka kredytowego banku w kolejnych okresach obowiązywania transakcji kredytowej. Oceniane są także proponowane zabezpieczenia kredytu (np. hipoteka, poręczenia) pod kątem ich wartości rynkowej, podstawy szacunku wartości, informacje na temat osoby poręczającej.  

      3. Ocena ryzyka i zdolności kredytowej klienta oraz transakcji

        Na podstawie wprowadzonych danych przeprowadzana jest ocena formalno-prawna oraz analiza jakościowa i ilościowa kredytobiorcy. Dodatkowo dokonywana jest analiza ryzyka związanego z udzieleniem kredytu. Oceniana jest sezonowość wpływów, sprawdzane są zaległości wobec Urzędu Skarbowego oraz ZUS, a także zobowiązania kredytowe klienta wobec banku. Ocenie podlega również ryzyko oraz trend w branży, w której działa klient. Analityk weryfikuje dokumenty finansowe, ocenia bilans i rachunek zysków i strat.

        Na podstawie wszystkich wprowadzonych dokumentów, prognoz i analiz system wylicza wskaźniki ilościowe (m.in. rentowności, płynności, sprawności działania i zadłużenia) natomiast analityk bankowy dokonuje subiektywnej oceny jakościowej (m.in. oceny otoczenia zewnętrznego, w przypadku firm – ocenę sposobu zarządzania), które pozwalają na ocenę ratingową/scoringową klienta.

        Kolejnym etapem jest analiza transakcji, która jest przeprowadzana w oparciu o określoną politykę kredytową zgodną z wybranym na etapie rejestracji rodzajem wniosku kredytowego (produktem kredytowym). W ramach analizy dokonywane są oceny zabezpieczeń oraz wyznaczany jest rating transakcji. System identyfikuje również ryzyka towarzyszące transakcji.  

        4. Analiza łączna i opiniowanie

          Analiza łączna jest wykonywana po zaakceptowaniu analizy klienta i transakcji. Sekcja analizy łącznej obejmuje m.in. ocenę terminowości spłat zadłużenia, określenie poziomu rezerw celowych, klasy ratingu klienta i transakcji oraz proponowanych warunków transakcji. Po wykonaniu analizy łącznej wniosek kredytowy ze wszystkimi dokumentami trafia do radcy prawnego. Radca ocenia warunki transakcji, głównie zabezpieczenie oraz warunki zawieranej umowy kredytowej wraz z załącznikami.  

          5. Raport kredytowy i decyzja kredytowa

            Po zakończeniu analizy klienta, transakcji, łącznej i zaproponowaniu warunków transakcji analityk posiada możliwość wygenerowania pełnego raportu kredytowego. Raport kredytowy zawiera wszystkie niezbędne informacje zgromadzone w trakcie pełnej analizy sprawy kredytowej. Dopiero efektem tych wszystkich działań jest przekazywana przez bank do klienta decyzja kredytowa.

             

            Znaczna część polskich banków, w celu podwyższenia poziomu sprawności wystawiania decyzji kredytowej, wdraża systemy informatyczne, które mają na celu optymalizację procesu kredytowania. Krótki czas decyzji możliwy jest tylko dzięki sprawnemu działaniu infrastruktury informatycznej oraz skróconym procedurom kredytowym. Zmniejszenie formalności kredytowych wiąże się jednak z możliwością zwiększenia się ryzyka kredytowego. „Banki stoją przed trudnym zadaniem optymalizacji procesu kredytowania, poprzez automatyzację zadań, procesów co wpływa na znaczne skrócenie  czasu obsługi przy jednoczesnym zachowaniu odpowiedniego poziomu zabezpieczeń, a tym samym ma wpływ na zwiększenie liczby udzielanych kredytów” – mówi Justyna Jastrząb – Dyrektor Sprzedaży w firmie VSoft, która brała udział w realizacji systemów kredytowych m.in. dla BOŚ Bank, PKO BP. I dodaje „Zapewniają to systemy informatyczne wspierające procesy kredytowe i ocenę ryzyka. Rozwiązania te automatyzują procesy oraz zwiększają efektywność procesów wewnątrzbankowych, a także znacząco podnoszą bezpieczeństwo transakcji oraz jakość obsługi klienta.”  

            Systemy informatyczne pozwalają ponadto na zwiększenie liczby obiektywnych wskaźników pozwalających na precyzyjną ocenę kredytową, a także w dużym stopniu wyeliminowanie czynnika ludzkiego w procesie podejmowania decyzji. W banku PKO BP czas decyzji kredytowej dla firm został znacznie skrócony (w licznych przypadkach poniżej 1 dnia). Było to możliwe jedynie dzięki wdrożeniu kilku systemów (kredytowego, scoringowego/ratingowego) jednocześnie.

            Korzyści wdrożenia efektywnego systemu informatycznego wspierającego procesy kredytowe odczuwają zarówno pracownicy banku jak i jego klienci. Dla klientów najbardziej odczuwalne będzie skrócenie czasu oczekiwania na decyzję kredytową, zwiększenie elastyczności w negocjacjach między nimi a bankiem (co znajduje odzwierciedlenie w ścisłym dopasowaniu oferty do potrzeb klienta), a także standaryzacja procesu udzielania kredytu (co procentuje kompletnymi i spójnymi informacjami na temat kredytu niezależnie od placówki banku). Pracownicy banku docenią system informatyczny jako narzędzie wsparcia ich codziennej pracy, które usprawnia ją i automatyzuje procesy, które dotychczas wykonywane były odręcznie. Korzyści dla banku to wzrost dynamiki i efektywności sprzedaży, zmniejszenie ryzyka operacyjnego, automatyzacja i standaryzacja procesów wewnętrznych (m.in. wyznaczania ratingu i klasy ryzyka). Bank, poprzez wdrożenie efektywnego systemu informatycznego, zyskuje jednak przede wszystkim zadowolenie klientów oraz pracowników, a także wsparcie swojego pozytywnego wizerunku.

            Autor: Beata Mosór, VSoft SA

            finanse osobiste kredyty 2012-09-18
            Redakcja PRNews.pl
            Tagi: finanse osobiste kredyty

            Sprawdź także:

            a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
            05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

            Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

            Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

            a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
            05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

            XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

            Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

            a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
            05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

            Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

            Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

            a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
            05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

            ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

            Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

            a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
            05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

            Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

            Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

            a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
            05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

            ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

            Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

            PRNews.pl

            Zobacz również

            Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

            Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

            Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

            mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

            mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

            Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

            Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

            Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

            Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

            Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

            Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

            Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

            Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

            Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

            Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

            O tym mówią bankowcy

            Ostatnie komentarze

            avatar komentującego

            Avo Men:

            Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

            wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

            avatar komentującego

            Avo Men:

            Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

            niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

            avatar komentującego

            Maciej Kusznierewicz:

            Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

            czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

            avatar komentującego

            PRNews_pl:

            Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

            pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

            avatar komentującego

            Bart Ikswe:

            No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

            pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

            • SMART Bankier
            • Kredyt konsolidacyjny
            • Pożyczki na raty
            • Konto firmowe
            • Kurs inwestowania
            • Kalkulator brutto netto
            • Kalkulator kredytu gotówkowego
            • Kalkulator zdolności kredytowej
            • Rozlicz najem w PIT-28
            • pit 37 online na pit.pl
            • Rozliczenie pit
            • Program pit
            • Pit 11
            • Promocje bankowe
            • Promocje Pekao S.A.
            • Promocje BNP Paribas
            • Promocje Citi Handlowy
            • Promocje Alior Bank
            • Promocje Santander Bank
            • Promocje PKO BP
            • Promocje Millenium
            • Promocje ING Bank Śląski
            • Promocje mBank
            • Promocje Velobank
            • Promocje Nest Bank
            • O nas
            • Kontakt
            • Reklama
            • Newsletter
            • Prześlij informację
            • RSS
            • zgarnijpremie.pl
            Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
            © 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

            Bezpłatny newsletter PRNews.pl

            • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
            • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
            • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
            • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
            Zapisz się na newsletter:

            Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców