PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościInwestycjeProdukty strukturyzowane – rzeczywiste zyski czy jedynie marketing?

Produkty strukturyzowane – rzeczywiste zyski czy jedynie marketing?

Inwestycje 13.08.2008 (07:54)

W odpowiedzi na tak dużą popularność i zainteresowanie tematem produktów strukturyzowanych, postanowiliśmy sprawdzić rzeczywiste wyniki tych, których okres zapadalności upłynął w okresie ostatnich 12 miesięcy. Analizie poddanych zostało w sumie 19 produktów strukturyzowanych, przy czym zestawienie nie obejmuje tych, których wyniki nie zostały nam podane ze względu na zamknięty charakter produktu.

Wśród ocenionych znalazły się produkty o bardzo różnych strategiach. Znalazły się wśród nich fundusze inwestycyjne, których wynik uzależniono od zachowania pojedynczego indeksu (KB Kapitał Plus II FIZ oferowany przez KBC TFI, trzy produkty BZ WBK: Amer Index kwiecień 2008, Amer Index październik 2007 oraz Euro Index październik 2007, Lokata Europejski Rynek Nieruchomości – Bank BPH), koszyka indeksów (KB Kapitał Plus FIZ oraz KB Kapitał Plus III FIZ – KBC TFI, Lokata Inwestycyjna BGŻ – Bank BGŻ, WARTA Zysk Azjatycki – Warta TUnŻ, ILT – World Basket – ING Bank Śląski, Arka Global Index 2007 FIZ – BZ WBK), koszyka akcji zagranicznych (Fortis L Fix Equity 5 – Fortis Investments, „Mundial 2006” – BRE Bank), czy w końcu fundusze których zysk zależał od relacji kursu USD względem PLN (KBC Złoty Dolar FIZ – KBC TFI oraz Lokaty inwestycyjne oferowane przez BRE Bank).

Z uwagi na zróżnicowane czasy trwania poszczególnych produktów, porównania ich wyników dokonaliśmy na danych annualizowanych, czyli po sprowadzeniu wyników do wspólnego mianownika w postaci rocznej stopy zwrotu. Po przeanalizowaniu zgromadzonych danych okazuje się, że dla średniego czasu trwania inwestycji wynoszącego 27 miesięcy, przeciętny roczny wynik dla 19 produktów strukturyzowanych, zapadłych w okresie ostatnich 12 miesięcy, wynosi +3,9%. Spośród wszystkich analizowanych produktów aż 6 nie wypracowało dla posiadaczy dodatkowej stopy zwrotu.

Najlepiej ze wszystkich produktów, z wynikiem +11,9%, prezentuje się fundusz o charakterze strukturyzowanym oferowany przez BZ WBK TFI pod nazwą Arka Global Index 2007 FIZ, związany z trzema indeksami: DJ EuroStoxx 50, S&P 500 oraz Nikkei 225. Inwestorzy otrzymali 100% średniej stopy wzrostu z koszyka wymienionych indeksów, przy czym wartość ta wyliczona została jako średnia z 48 stóp zwrotu z koszyka na koniec każdego miesiąca. Osoby fizyczne, które nabyły certyfikaty przed 1 stycznia 2004 roku dodatkowo nie zapłaciły podatku od zysków kapitałowych. Poza inwestowaniem na rynku opcji, w celu zagwarantowania 100% ochrony kapitału, fundusz lokował w dwa rodzaje polskich papierów skarbowych: obligacje zerokupnowe oraz obligacje o stałym oprocentowaniu. Czas trwania produktu wyniósł 4 lata, minimalna kwota pozwalająca na inwestycję to 5 tys. zł. Fundusz można było nabyć w ofercie pierwotnej podczas subskrypcji, która trwała od października do listopada 2003 roku, jak i później na rynku wtórnym na GPW.

Warto zaznaczyć iż, Amer Index październik 2007 oraz Euro Index październik 2007 – produkty o identycznym czasie trwania co najlepsza Arka Global Index 2007 FIZ, przyniosły swoim posiadaczom niemal trzykrotnie niższe roczne stopy zwrotu. Zysk pierwszego z produktów zależał od wzrostu indeksu S&P 500, drugiego zaś od DJ EuroStoxx 50.

Drugi najlepszy wynik, na poziomie +8,3%, stał się udziałem produktu WARTA Zysk Azjatycki, który był ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym inwestującym 100% aktywów w luksemburski Fund Partners Warta Asia 1 z ochroną kapitału. Jego stopa zwrotu zależała od wzrostu koszyka pięciu azjatyckich indeksów giełdowych: 20% Hang Seng Index, 20% Nikkei 225, 20% Hang Seng China Enterprises, 20% MSCI Taiwan i 20% MSCI Singapore Cash. Czas trwania inwestycji wynosił 30 miesięcy, a minimalny próg wejścia 1 tys. złotych. Jego subskrypcja trwała od października do listopada 2005 roku.

Mniej szczęścia mieli inwestorzy, którzy nabyli takie produkty jak: KBC Złoty Dolar FIZ, Mundial 2006, Lokata inwestycyjna powiązana z kursem EUR/PLN (2 edycje), Lokata inwestycyjna powiązana z kursem USD/PLN oraz Lokata Europejski Rynek Nieruchomości. W przypadku tych rozwiązań inwestycyjnych inwestorzy wycofali jedynie wpłacony kapitał.

KBC Złoty Dolar FIZ był funduszem z ochroną kapitału, którego aktywa inwestowano w luksemburski subfundusz Fund Partners Kredyt Bank USD/PLN1. Część lokat mająca na celu osiągnięcie zysku uzależniona została od zmiany relacji cenowej USD względem PLN. Inwestycja, która w efekcie nie dała żadnego zysku wymagała niemal 3-letniego zaangażowania środków.

Mundial 2006 to z kolei produkt, który możliwość zarobku wiązał ze zmianą procentową kursu akcji 16 spółek światowego biznesu i wymagał wpłaty środków na okres 2 lat. W skład I-go koszyka wchodzili oficjalni sponsorzy Mistrzostw Świata FIFA 2006, w skład II-go ich konkurenci, spółki z tych samych branż, ale nie sponsorujące mistrzostw. Oprocentowanie lokaty uzależnione zostało od różnicy stóp zwrotu spółek z I-go i II-go koszyka na koniec pierwszego i drugiego roku trwania lokaty. Maksymalny zapowiadany zysk za 2-letni okres lokaty mógł wynieść 45%, skończyło się jednak na zwrocie zainwestowanych środków.

3-miesięczna Lokata inwestycyjna powiązana z kursem EUR/PLN (subskrypcja od października 2007 – stycznia 2008), która zakończyła działanie z wynikiem równym 0%, umożliwiała w wariancie optymistycznym osiągnięcie z góry znanej stopy zwrotu w wysokości 8% p.a. (dla wpłat w EUR) lub 9% p.a. (dla wpłat w PLN), w przypadku stabilizacji kursu EUR/PLN w przedziale 3,60-3,70 w chwili zakończenia lokaty.

Gdyby podzielić czas trwania produktów na inwestycje do roku, produkty nie dłuższe niż 3 lata a przekraczające 1 rok oraz na te, których czas trwania przekracza okres 3 lat, a następnie zestawić ich średnie stopy zwrotu to okaże się, że najlepiej sytuacja przedstawia się wśród produktów najdłuższych. Średni zwrot na tej grupie inwestycji wyniósł +6,7%. W drugiej grupie (1-3 lat) prym wiedzie opisywana wcześniej WARTA Zysk Azjatycki. Średnia arytmetyczna stopa zwrotu dla całej grupy produktów wynosi +3,6% – w tym samym czasie na lokacie bankowej zarobić można było nieco więcej, bo +4%. Najsłabiej wypadły natomiast struktury działające nie dłużej niż rok. Na 5 takich produktów aż 4 nie zdołały wypracować dodatkowego zysku, a średnia ich stóp zwrotu okazała się być o 1,7 pkt proc. gorsza od zysku, który przyniosłaby inwestycja w formie lokaty bankowej.

Jak widać wyniki produktów strukturyzowanych pozostawiają wiele do życzenia. Niewątpliwie poszerzyły one paletę możliwości lokowania kapitału i uczyniły wiele rynków bardziej dostępnymi, niewiele z nich może jednak zadowalać pod względem wysokości stóp zwrotu. Ich rzeczywiste wyniki obiegają bowiem w dosyć znaczny sposób od potencjalnych stóp zwrotu prezentowanych w materiałach marketingowych, mających zachęcać klientów do inwestycji.

PLIK PDF

struktury 2008-08-13
Redakcja PRNews.pl
Tagi: struktury

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

Raporty PRNews.pl

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Większość banków może się pochwalić wzrostem poziomu…

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

W pierwszym kwartale 2022 r. liczba obsługiwanych…

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Pierwszy kwartał 2022 r. przyniósł spadek sprzedaży…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców