Noble Concierge, prestiżowy asystent, którego obsługa od lat uzupełnia ofertę dla klientów private banking w Noble Banku, prezentuje wnioski i najciekawsze trendy w zakresie planowania wolnego czasu przez najbogatszych Polaków. Co wolą zlecić asystentowi, a co zaplanować sami, gdzie najchętniej spędzają wakacje, jakich prezentów poszukują i ile są gotowi na nie wydać, jakie wydarzenia cieszą się wśród nich dużym zainteresowaniem, jakie mają pasje? Na te i wiele innych pytań odpowiedź znają ci, którzy na co dzień spełniają setki życzeń najzamożniejszych Klientów, wspierając ich w organizacji czasu z najbliższymi i realizacji marzeń – zespół Noble Concierge, dostępny 24 godziny na dobe, 7 dni w tygodniu.
Kim są najbogatsi Polacy?
Wzrost zamoznosci Polakow bardzo mocno wpłynął na rozwoj rynku dobr luksusowych oraz kreacje nowych usług. Szacuje sie, ze do roku 2017 liczba klientow zamożnych i bogatych w Polsce siegnie 1.153 tys., a ich łaczny dochod wzrosnie do ok. 200 mld. zł. Przy czym sama definicja osoby zamożnej jest dość złożona „Na pewno nie da się zdefiniować zamożnej osoby w oparciu wyłącznie o widełki kwotowe.
W przypadku niektórych naszych klientów, np. 30/40-latków budujących biznesy na rynku technologii, piastujących stanowiska top managerskie czy wolne zawody, potencjał majątkowy może rosnąć praktycznie z dnia na dzień. Jednocześnie, wielu teoretycznie zamożnych ludzi, np. posiadaczy nieruchomości, może nie dysponować bieżącymi wolnymi środkami do wydania i nie żyje wystawnie”– mówi Mariusz Latek, Dyrektor Zarządzający Obszarem Private Banking z Noble Banku.
Klienci private banking to głównie osoby lokujące kilka milionów złotych. Ich historie są naprawdę różne. Specyfiką rynku jest fakt, że w Polsce nie ma jeszcze historii kapitału. Najbogatsi Polacy to głównie przedsiębiorcy, którzy sami budowali swoje biznesy w ciągu ostatnich 25 lat. Nawet jeśli pierwsi polscy milionerzy zbliżają się już do wieku 60 lat, są zwykle bardzo aktywni zawodowo
i niezwykle zajęci. Potrzebują wsparcia w zarządzaniu majątkiem prywatnym, firmowym, a coraz częściej także w kwestiach prawnych czy podatkowych i wreszcie – w zarządzaniu swoim prywatnym czasem. Private bankier staje się często biznesowym powiernikiem i przyjacielem domu, stoi na straży rodzinnych interesów, zabezpiecza przyszłość najbliższych. Concierge natomiast jest często jeszcze bliżej – towarzyszy Klientom w najbardziej codziennych i niecodziennych sprawach związanych z prywatnym życiem. Można mówić o pewnym zróżnicowaniu profilu osób bardzo zamożnych w różnych miastach, np. w Warszawie notuje się większą niż gdzie indziej reprezentację wolnych zawodów i top managementu, podczas gdy w pozostałych regionach znaczną większość stanowią prywatni przedsiębiorcy. Ważnym trendem jest na pewno rosnące zapotrzebowanie na luksusowe dobra i usługi także poza stolicą.
Czas – największy luksus
Co łączy wszystkich tych ludzi? Bardzo świadome podejście do gospodarowania swoim czasem, szczególnie prywatnym. „Obserwujemy dwie strony tego zjawiska, obie składają się na coraz większe zapotrzebowanie na usługi takie jak nasze. Z jednej strony: klienci chcą maksymalnie oszczędzać czas tam, gdzie nie muszą sami go na coś poświęcać lub gdzie po prostu go nie mają. Bardzo często zlecają nam pomoc w pozornie prostych i tanich, ale wymagających np. wykonania wielu telefonów, porównania ofert czy skoordynowania kilku osób, kwestiach codziennych – od zamówienia taksówki w czasie, gdy siedzą jeszcze na spotkaniu (dyskretny sms do Concierge), przez znalezienie zajęć angielskiego czy baletu dla córki, zestawienie kilku ofert cateringu, odwiezienie do pralni wymagających specjalnego czyszczenia rzeczy, po odbiór tortuwzabieganym dniu rodzinnej imprezy lub znalezienie odpowiedniej ekipy do drobnych poprawek remontowych” – mówi Edyta Brykała, Prezes Zarządu Noble Concierge.
„Z drugiej strony natomiast: ten wolny czas, który mają, nasi Klienci chcą coraz bardziej wykorzystać, a wręcz celebrować. Po części traktują go jako nagrodę dla siebie, a po części wpisuje się to w kolejne zjawisko w tej grupie – coraz większą koncentrację na rodzinie i bliskich. Czasy, gdy w dobrym tonie było spędzanie weekendów i wieczorów na „robieniu biznesu” mijają.
Dziś czas prywatny jest świętością, a zamożni ludzie chcą w niego inwestować – by gromadzić doznania, korzystać z życia, poszerzać horyzonty swoje i swoich dzieci. Stąd: ogromna ilość zleceń dla Noble Concierge dotyczy organizowania urlopów, podróży, weekendowych wyjazdów, czasu związanego z pasjami, rodzinnych uroczystości czy wyjątkowych prezentów dla najbliższych” – dodaje.
Nie lubią czekać
Wyniki badań przeprowadzonych przez Noble Concierge wskazują, że powodem, dla którego zamożni Polacy bardzo często sięgają po słuchawkę, by zlecić jakieś zadanie, jest fakt, że nie są przyzwyczajeni do czekania. I szybko się niecierpliwią. Chcą każdą rzecz załatwić szybko, bez niepewności, mieć ją zorganizowaną od razu – tak jak działają w biznesie. I tak, wymagający Klienci wysoce cenią sobie pomoc zarówno w codziennych obowiązkach – jak umówienie od ręki niani czy lekcji tańca dla dzieci, jak i przy okazji większych przedsięwzięć: np. czasochłonnym wyszukiwaniu połączeń na przysłowiowej trasie Warszawa-Miami, czy zdobyciu niedostępnych nigdzie biletów na koncert ulubionego artysty. Lubią mieć też poczucie bezpieczeństwa w wypadku nagłych zdarzeń – w razie natychmiastowej potrzeby zorganizowania domowej wizyty lekarskiej czy pozyskania jak najszybciej np. niedostępnego w Polsce wydania zagranicznej prasy z konkretnego dnia.
Proszę „to samo co zawsze”
Tym, co szczególnie cenią Klienci Concierge jest doskonała znajomość ich przyzwyczajeń. Często zamawiając w biegu usługi posługują się stwierdzeniami typu „to samo co zawsze”, „garnitur taki jak zawsze”, „kolacja i wino takie jak zawsze”, „niech taksówka czeka tam gdzie ostatnio”. Bezcenna jest dla nich osoba, która w lot rozumie takie sformułowania, dodatkowo pamięta o najważniejszych wydarzeniach z życia rodzinnego klienta: urodzinach żony czy Dniu Dziecka, i sama wychodzi z propozycją upominku lub pomysłem na uczczenie danego święta. A jest to możliwe dzięki dokładnemu poznaniu preferencji klienta, o których powinno się pamiętać w przyszłości. W zawód konsultantów wpisana jest nadzwyczajna dyskrecja i indywidualne podejście do każdego klienta.
Podróż życia
W ostatnich latach największym powodzeniem cieszy się oferta związana z organizacją podróży.
W samym Noble Concierge działa już osobny zespół funkcjonujący jak biuro turystyczne – przygotuje wyprawę szytą na miarę indywidualnych potrzeb i budżetu, dokona zakupu biletów lotniczych, poleci najlepszy hotel, a nawet zamówi taksówkę czy limuzynę na drugim końcu świata. Zapewni też pomoc w odnalezieniu zagubionego bagażu, przesyłek, niezbędne ubezpieczenia, informację turystyczną (np. przepisy wizowe, opieka zdrowotna, pogoda, atrakcje) z dowolnego miejsca na świecie. Zamożni zazwyczaj korzystają z gotowych pakietów wycieczek, ale bardzo często rozbudowują je o dodatkowe usługi po to, by idealnie je dopasować do swoich potrzeb. Do najpopularniejszych destynacji w ostatnich latach należą Nowy Jork, Dubaj, Laponia i Finlandia. W ubiegłym roku, ale jak widzimy i w tym, są to także Japonia i Oman.
Bywa, że Klienci proszą asystenta o skontaktowanie się w danym języku z hotelową recepcją,
by przedłużyć dobę, zorganizować lód do szampana w pokoju lub zamówić taxi. Niekiedy potrzebują wsparcia w odnalezieniu się w nieznanym mieście, czy nawetna pustyni podczas przejażdżki quadem.
Korzystając z Concierge przy planowaniu wyjazdu Klienci szczególną uwagę zwracają na swoją drugą pasję: podróże kulinarne. Zawsze chcą wiedzieć, które restauracje cieszą się najlepszą renomą – nieważne czy są w swoim rodzinnym mieście, czy po drugiej stronie kuli ziemskiej. Lubią mieć możliwość szybkiego zarezerwowania stolika w restauracjach, w których na miejsce czeka się miesiącami. Z drugiej strony, jeśli chcą zorganizować wyjątkowe przyjęcie u siebie – proszą o zarekomendowanie najlepszego szefa kuchni, który przygotuje niezapomnianą ucztę lub dyskretnie przyrządzi wieczór z popisowymi potrawami pani domu.
Gwiazdka z nieba
Zamożni ludzie w Polsce, jak wszędzie na świecie, szukają rzeczy i przeżyć unikalnych Chcą spełniać marzenia i pozwalać sobie na rzeczy pozornie nieosiągalne. Dlatego prośba
o zorganizowanie ekskluzywnego spotkania z gwiazdą po koncercie, zaaranżowanie prywatnego spotkania ze znanym projektantem i uszycie przez niego sukni czy o wynajem unikatowego modelu Ferrari podczas wakacji w Dubaju nikogo już nie zdziwią – wiele z równie ekstrawaganckich zleceń zakończyło się sukcesem organizacyjnym.
Jeśli chodzi o usługi trudno osiągalne, Klienci doceniają także klubowy charakter usług, dostępnych tylko dla wybranego grona. Interesuje ich dostęp do miejsc, wydarzeń czy zakupów w specjalnym trybie – przedpremiery nowych modeli samochodów, pokazy specjalne kolekcji, otwarcia VIP restauracji, ale też specjalne zniżki, spotkania dla szczególnych klientów itd. Zorganizowanie prywatnego „midnight shopping” w ekskluzywnych butikach, zdobycie zaproszenia na przedpremierowy pokaz najnowszych technologii czy wejścia do kuchni w najmodniejszej restauracji to zlecenia na porządku dziennym.
W ostatnim roku do wydarzeń, które cieszyły się szczególnym zainteresowaniem zaliczyć można np.: British Fashion Awards, wiedeński koncert noworoczny, festiwale filmowe w Berlinie i Cannes. Rokrocznie wielu Klientów chętnie wyjeżdża na koncerty muzyczne gwiazd, które nie planują przyjazdu w najbliższym czasie do Polski. W tym roku największa grupa klientów zainteresowana jest oczywiście londyńskim koncertem Adele.
Miłość
I wreszcie, co ciekawe, bardzo wyraźnym trendem obserwowanym wśród klientów usług concierge, jest szczególne zaangażowanie w organizację wydarzeń romantycznych. Kategoria zadań zlecanych przez panów-klientów, z myślą o uszczęśliwieniu ich wybranek, jest z roku na rok coraz szersza i coraz bardziej pojemna kwotowo. Noble Concierge zdarzało się już np. organizować zaręczyny w windzie na nowojorskim Manhattanie, rozwieszać banner przeprosinowy na zagranicznym lotnisku, aranżować występ orkiestry na dachu w egzotycznym kurorcie czy łagodzić „napięte” sytuacje dostarczając najpiękniejszy bukiet świeżych kwiatów, bez różnicy czy do Aten czy Gołdapi. Pojawiają się także spektakularne zlecenia prezentowe – wśród nich np. zorganizowanie indywidualnych nocnych zakupów w jednym z luksusowych damskich butików w Warszawie, w towarzystwie karty kredytowej męża oraz konsultantki, która miała go powiadomić dopiero gdy kwota przekroczyłaby 50 tysięcy złotych.
Jak to działa i ile kosztuje?
Zespół Noble Concierge liczy 30 osób, a konsultanci są dostępni pod telefonem 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Do szczęśliwców korzystających na co dzień z ich obsługi należą Klienci Noble Banku. Dodatkowo abonament jest również dostępny w ofercie otwartej – za opłatą 6 tysięcy złotych rocznie, przy czym nie ma ograniczeń co do częstotliwości czy zakresu jej użytkowania. Wyjątkowa karta „klucz, poza zapewnianiem pomocy konsultanta ma dodatkowe zalety – uprawnia do specjalnego traktowania w wielu najlepszych restauracjach, klubach i różnego rodzaju najmodniejszych miejscach w Polsce i na świecie bez dodatkowych opłat. Opłacie podlega jedynie wybrana przez Klienta usługa, a czas i praca, które Noble Concierge włożył, by znaleźć rozwiązanie i spełnić życzenie swojego klienta, są już ujęte w abonamencie.