Banki spółdzielcze od wielu lat cieszą się zaufaniem swoich klientów. Wiele z nich od ponad 100 lat działa na lokalnym rynku, pracując na tą opinię.
Z szacunków Instytutu Bankowości Spółdzielczej wynika, że banki spółdzielcze prowadzą milion rachunków bieżących dla firm. Oznacza to, że obsługują one około 25-33 proc. podmiotów gospodarczych w naszym kraju. Co więcej w pierwszej połowie roku łączny zysk netto wszystkich 583 działających banków spółdzielczych wyniósł 344 mln zł i był o 33,9 proc. wyższy niż rok wcześniej. Wpływ na taki wynik ma wiele czynników. Po pierwsze unijne dopłaty bezpośrednie, które w większości trafiają właśnie na konta banków spółdzielczych. Po drugie klienci banków coraz chętniej inwestują w fundusze inwestycyjne oraz kupują nieruchomości na kredyt. Kolejnym czynnikiem warunkującym rozwój bankowości spółdzielczej jest ich otwartość na nowe technologie oraz praktyczne rozwiązania. Przykładem są zawiązywane przez banki porozumienia bankowo – ubezpieczeniowe, tzw. bancassurance.
Ubezpieczony w banku
Bancassurance w skrócie to po prostu współpraca banku i towarzystwa ubezpieczeniowego, jednak służąca przede wszystkim klientom banku. Ideą tego typu powiązań bankowo – ubezpieczeniowych jest zaspokajanie potrzeb klientów zarówno indywidualnych, ale też instytucjonalnych banku w jego środowisku lokalnym. Właśnie ten fakt decyduje o wzroście popularności usługi bancassurance, a sieć sprzedaży w bankach spółdzielczych to obecnie 173 placówek w kraju.
– Dla klienta banku spółdzielczego jest to przede wszystkim uproszczenie procedury związanej z zawarciem kredytu, gdyż teraz może on przy jednym okienku załatwić wszelkie procedury z tym związane. Poza tym oferujemy mu dodatkowo atrakcyjne produkty powiązane z ubezpieczeniem karty płatniczej – mówi Katarzyna Kasztelan – Przybylska, dyrektor biura organizacji i wsparcia sprzedaży Grupy Concordia. – klient, który ufa swojemu bankowi spółdzielczemu może zaufać również nam, gdyż nasza współpraca z bankami spółdzielczymi opiera się na zasadzie wzajemnego uzupełniania swoich ofert – dodaje.
Oferta Grupy Concordia skierowana do banków w początkowym etapie współpracy opiera się na produktach ubezpieczeniowych powiązanych z kredytami (gotówkowymi, hipotecznymi), kartami płatniczymi (debetowymi i kredytowymi) oraz rachunkami osobistymi, a w kolejnym etapie na pozostałych produktach ubezpieczeniowych zgodnych z zapotrzebowaniem lokalnego rynku. Produkty Grupy Concordia są przeznaczone dla każdego klienta banku spółdzielczego, a są to przede wszystkim mieszkańcy miast do 100 tysięcy mieszkańców oraz rolnicy. Oferta obejmuje nie tylko osoby fizyczne, ale też samorządy oraz małe i średnie przedsiębiorstwa związane z lokalnym rynkiem.
– Współpraca Concordii i banków spółdzielczych jest od samego początku wpisana w naszą strategię rozwojową – mówi Katarzyna Kasztelan – Przybylska – dlatego stale udoskonalamy naszą ofertę, tak aby była ona jak najbardziej korzystna dla klientów banków spółdzielczych – dodaje.
Co ciekawe inicjatorem powstania Concordii TUW były same banki spółdzielcze. Pomysł powstał we wrześniu 1995 roku w Poznaniu podczas I Konferencji „Związki Finansowe gmin i banków spółdzielczych”. Zgromadzeni wówczas przedstawiciele banków spółdzielczych uznali, że powinna powstać instytucja ubezpieczeniowa o charakterze regionalnym, służąca wypełnianiu potrzeb gmin i banków spółdzielczych Uzgodniono wtedy formułę prawną przyszłego zakładu ubezpieczeń i przyjęto, że będzie to towarzystwo ubezpieczeń wzajemnych. W wyniku tych uzgodnień w lutym 1996 roku powstała Concordia Wielkopolska TUW ( dzisiaj Concordia Polska TUW).