PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plNasz gośćBanki w pogoni za klientami

Banki w pogoni za klientami

Nasz gość 16.12.2011 (07:49)
Bankowość mobilna

W ciągu kliku ostatnich lat bardzo zmienili się klienci bankowości. Z badań wyłania się obraz coraz bardziej znaczącej ich grupy: osób mniej lojalnych wobec swojego banku, dobrze poinformowanych, bardziej wybrednych i… bardziej dla niego dochodowych. Jak zmienią się banki, które będą starały się za nimi nadążyć?

Rośnie grupa „smart customers”, czyli tych, którzy przed zakupami porównują oferty, sprawdzają strony producentów, korzystają ze specjalistycznych serwisów, a zdobytymi informacjami dzielą się z innymi, najczęściej w internecie. Zakupowe przyzwyczajenia klientów przenoszą się też na produkty bankowe. Klienci „sparzeni” na kryzysie rozważnie i metodycznie podchodzą do inwestowania pieniędzy i zadłużania się.

Według firmy analitycznej Gartner, banki chcące dotrzeć do tak nastawionych klientów będą stawiać na rozwiązania wspomagające zarządzanie osobistymi finansami (PFM – ang. Personal Finance Management). Według grudniowego raportu tej firmy do 2013 roku 65% banków zastąpi swoje systemy bankowości elektronicznej rozwiązaniami typu PFM. W Polsce widać już pierwsze przykłady wprowadzania do bankowości ich elementów, jednak polscy użytkownicy ciągle czekają na uruchomienie w swoim banku systemu pozwalającego np. prognozować przyszłe przychody i koszty utrzymania na podstawie dotychczasowych operacji na kontach oraz długoterminowo planować cele finansowe.

Z analiz wynika, że głównym powodem zainteresowania banków na świecie rozwiązaniami typu PFM jest możliwość indywidualnego (a za razem automatycznego) dopasowania oferty do aktualnej sytuacji finansowej klienta, dzięki czemu nie jest on irytowany ofertami pożyczek, kiedy ma nadwyżki na koncie lub ofertami lokat, kiedy korzysta z linii kredytowej. Tak prezentowany produkt ma znacznie większe szanse na zainteresowanie klienta.

Banki będą też inwestować w długoterminowe relacje z klientami traktując ich indywidualnie i edukując. Klienci świadomie dokonujący wyboru odpowiednich dla siebie rozwiązań, chętniej zdecydują się na zakup produktów skomplikowanych (jak np. lokaty ustrukturyzowane) jeśli będą mieli dostęp do szczegółowych informacji na temat ich działania.

Klienci są „uspołecznieni”

Aktywność użytkowników internetu, a więc także bankowości elektronicznej, koncentruje się obecnie w serwisach społecznościowych, to dla nich naturalne miejsce do poszukiwania informacji i wyrażania swoich opinii. Jak wynika z badań brytyjskiej firmy konsultingowej MHP Communications (Social Media – Catching up with the Banks), banki bardzo ostrożnie podchodzą do serwisów społecznościowych, a ich pierwsze kroki są nieporadne. Tylko 16 procent ankietowanych banków opracowało strategie obecności w sieciach społecznościowych, 28 procent nad tym pracuje, a aż 13 procent przyznaje, że jeszcze się nad tym nie zastanawiało. Tymczasem pytanie nie brzmi czy banki będą obecne w serwisach społecznościowych (bo za sprawą aktywności swoich klientów już są), ale w jaki sposób będą obecne.

Media społecznościowe mają duży potencjał, który banki dopiero uczą się wykorzystywać. Pierwsze kroki poczyniły już instytucje finansowe zupełnie nowego typu jak SmartyPig, który pozwala klientom zintegrować swoje konta oszczędnościowe z profilem na Facebooku, dzięki czemu użytkownik może zbierać wraz z przyjaciółmi na wspólne cele i dzielić się z nimi postępami w oszczędzaniu.

Klienci są coraz mniej lojalni

Według badania „Klienci banków w Polsce”, realizowanego regularnie przez Millward Brown SMG/KRC, na przestrzeni ostatnich kilku lat liczba osób przenoszących główne konto do innego banku stopniowo rosła, wraz ze wzrostem posiadaczy kont. Dynamika przeniesień głównych kont wzrosła w 2010 roku o niemal 50 procent.

W dodatku, jak wynika z raportu Bain & Company (Customer Loyalty in Retail Banking, Americas 2011), najbardziej wartościowi dla banków klienci, czyli posiadający najwięcej wolnych środków do zainwestowania, są najmniej lojalni. Według autorów raportu, jednym ze sposobów na przywiązanie klientów jest atrakcyjna bankowość mobilna.

Klienci są coraz bardziej „mobilni”

Z badań Bain & Company wynika, że spośród różnych kanałów kontaktu banku z klientem, bankowość mobilna ma największy potencjał do generowania pozytywnych emocji (wow experience), a zarazem (w przeciwieństwie do infolinii) niesie najniższe niebezpieczeństwo zirytowania klienta. Jak podkreślają autorzy raportu, bez względu na kanał obsługi klienci banków najbardziej cenią szybkość i prostotę działania. Kanał mobilny idealnie spełnia obydwa te wymagania.

Obsługa jak największej liczby klientów przez kanał mobilny jest bardzo opłacalna dla banków. Jak zdradził uczestnikom czerwcowej konferencji „Rewolucja w finansach” Adam Grabarczyk z Citi Banku Handlowego, klienci mobilni są o 16 procent bardziej dochodowi niż klienci nie-mobilni z tego samego segmentu, a obsługa klienta mobilnego jest dwa razy tańsza niż klienta internetowego i 10 razy tańsza niż obsługa przez bankomat. W porównaniu z obsługą w oddziale, koszt jest aż 50 razy mniejszy. W świetle tych danych można się spodziewać, że banki będą rozwijać kanały mobilne dla smartfonów i tabletów, a będą to szczególnie aplikacje stworzone dla dwóch systemów, które zdominowały rynek urządzeń mobilnych, których użytkownicy przebywają w sieci najczęściej czyli Apple iOS i Google Android.

Jeśli większość posiadaczy smartfonów nie korzysta jeszcze z bankowości mobilnej, to jest to głównie wina rozwiązań proponowanych im przez banki. Z analizy firmy Deloitte zaprezentowanej na konferencji „Rewolucja w finansach” wynikało, że osoby nie korzystające z tego kanału dostępu nie widzą w nim wartości dodanej. Konieczność skomplikowanego logowania, wpisywania numerów kont odbiorców przelewów lub nieczytelny wygląd ekranu mogą zniechęcić nawet najbardziej zapalonych zwolenników nowinek technologicznych. Tymczasem jak pokazuje badanie na temat bankowości mobilnej przeprowadzone przez instytut Homo Homini, dobrze zaprojektowana aplikacja mobilna może skłonić aż 30% użytkowników do wybrania tej formy dostępu do banku, nawet jeśli w danej chwili mają dostęp do komputera. Co więcej, aż 49 procent respondentów uznało, że bankowość mobilna w końcu zastąpi bankowość internetową.

Czy to już koniec gotówki?

Bezgotówkowo można zapłacić już nie tylko za duże zakupy, ale też za bilet komunikacji miejskiej, czy parkowanie. Gotówka przydaje się jeszcze w kioskach albo na placach targowych, ale i to może się zmienić za sprawą rozwijających się technologii płatności mobilnych. Wirtualne portmonetki wprowadzili już światowi giganci jak Google i lokalni gracze jak mPay. Dlatego można się spodziewać, że proces odchodzenia od gotówki znacznie przyspieszy. Rozliczenia bezgotówkowe są bardziej opłacalne dla banków, które od dawna zachęcają klientów do płatności kartami za pomocą obniżania opłat i programów lojalnościowych.

Najbliższy okres będzie przełomowy także z powodu rozwoju płatności bezdotykowych, czyli komunikacji bliskiego zasięgu (Near Field Communication). Sandy Shen, dyrektor działu badań w firmie Gartner, przewiduje, że szerokie rozpowszechnienie się standardu NFC jest kwestią czterech lat. Umożliwi ona dokonywanie płatności w sklepach poprzez zbliżenie telefonu komórkowego do terminala.

Czy nowy typ klientów, którzy nigdy nie pojawiają się w oddziale, nie korzystają z bankomatów i funkcjonują bez grosza w gotówce, a za to ze smartfonem w kieszeni pojawi się już w 2011 roku? Pewnie tak, ale na to, żeby ta grupa stała się naprawdę liczna, banki będą musiały jeszcze poczekać.

Autorzy: Anna Płowiec-Wandas, Business Solutions Manager w Comarch, Tomasz Drożdż, Business Solutions Manager w Comarch

Źródło: PR News

bankowość internetowa bankowość mobilna innowacje 2011-12-16
Redakcja PRNews.pl
Tagi: bankowość internetowa bankowość mobilna innowacje

Sprawdź także:

a 0 Niemiecki nadzór finansowy BaFin zaostrza nadzór nad N26. Neobank dostaje „specjalnego pełnomocnika” i ograniczenia w hipotekach
Wojciech BoczońWojciech Boczoń
16.12.2025 (09:47)

Niemiecki nadzór finansowy BaFin zaostrza nadzór nad N26. Neobank dostaje „specjalnego pełnomocnika” i ograniczenia w hipotekach

BaFin ogłosił 15 grudnia 2025 r. pakiet środków wobec berlińskiego N26 po wykryciu uchybień w obszarze zgodności. …

a 0 Magdalena Różczka przedłużyła współpracę z VeloBankiem. Rozmowa z aktorką
16.12.2025 (05:38) – informacja prasowa

Magdalena Różczka przedłużyła współpracę z VeloBankiem. Rozmowa z aktorką

Magdalena Różczka przedłużyła na kolejne dwa lata współpracę z VeloBankiem. W rozmowie aktorka opowiedziała o …

a 0 ING sponsorem filmu „Lalka”
16.12.2025 (05:35) – informacja prasowa

ING sponsorem filmu „Lalka”

ING Bank Śląski będzie Sponsorem Strategicznym najnowszej ekranizacji powieści Bolesława Prusa …

a 0 Robert Tomaszewski na czele zarządu Link4
16.12.2025 (05:34) – informacja prasowa

Robert Tomaszewski na czele zarządu Link4

Rada Nadzorcza LINK4 SA w wyniku przeprowadzonego postępowania kwalifikacyjnego podjęła 5 grudnia 2025 r. uchwałę w …

a Kariera w finansach 0 Zmiany w zarządzie Unum Życie TUiR od stycznia 2026 roku
16.12.2025 (05:33) – informacja prasowa

Zmiany w zarządzie Unum Życie TUiR od stycznia 2026 roku

Rada Nadzorcza Unum Życie TUiR S.A. zdecydowała powołać do zarządu spółki dwóch nowych członków - Renatę Stawiczny …

a 0 Szerszy dostęp do e-podpisu mSzafir. KIR wprowadza nową metodę weryfikacji tożsamości
16.12.2025 (05:31) – informacja prasowa

Szerszy dostęp do e-podpisu mSzafir. KIR wprowadza nową metodę weryfikacji tożsamości

Od momentu wprowadzenia na rynek, kwalifikowany e-podpis mSzafir był dostępny online, dzięki weryfikacji tożsamości …

PRNews.pl

Zobacz również

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

1,8 mln euro kary dla ZEN.COM. Fintechowi doradza Andrzej Duda

1,8 mln euro kary dla ZEN.COM. Fintechowi doradza Andrzej Duda

Bank Litwy ukarał fintech ZEN.COM grzywną 1,8…

Raport: Liczba placówek bankowych – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba placówek bankowych – III kwartał 2025 r.

Placówek bankowych w Polsce nadal ubywa, choć…

Spór o nagrody w PKO BP. Pracownicy z wypowiedzeniem mówią o „karze za odejście”

Spór o nagrody w PKO BP. Pracownicy z wypowiedzeniem mówią o „karze za odejście”

Po publikacji artykułu o nagrodach rocznych w…

Szybkie ładowanie, mocne szkło i pakiet monitorujący zdrowie, czyli Apple Watch SE 3 za transakcje kartą

Szybkie ładowanie, mocne szkło i pakiet monitorujący zdrowie, czyli Apple Watch SE 3 za transakcje kartą

Apple Watch SE 3 to jeden z…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

manhee:

Co za idiotyzm: betoniarka, chirurżka, cieślini, drukarka, majsterka, nianiek, rybaczka, szlifierka, tapicerka …

sob., 13 gru 2025 (15:59) • Neutralne nazwy stanowisk obowiązkowe od grudnia

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców