PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plNasz gośćBędą rozmawiać. Klienci i banki grupy BRE

Będą rozmawiać. Klienci i banki grupy BRE

Nasz gość 03.11.2009 (13:13) artykuł nadesłany
Kredyty

Spór klientów (zgrupowanych wokół nabiciwmbank i mstop) i banków grupy BRE (mBank i Multibank), wydawał się być sporem bez rozstrzygnięcia. Jednakże, obie strony –  postanowiły poważnie porozmawiać o wyzwaniu związanym ze „starym portfelem CHF”.

Obie strony (klienci i banki) opublikowały wspólny komunikat „dot. spotkania przedstawicieli inicjatyw konsumenckich z przedstawicielami banków grupy BRE”. Informują w nim iż, 12.11.2009 odbędzie się spotkanie przedstawicieli obu stron. Tematem będzie „…sprawa starego portfela, czyli kredytów hipotecznych mBanku i MultiBanku, udzielanych na warunkach obowiązujących do jesieni 2006 roku.” Spotkanie to cytując „…organizowane będzie wspólnie przez przedstawicieli mBanku i MultiBanku oraz osoby reprezentujące inicjatywy konsumenckie.”

To duży postęp w sprawie, że po tak długim czasie – ile to już minęło miesięcy…9 lub 10; obie strony stonowały swoje emocje, odłożyły je na bok i postanowiły rozmawiać. Nie będzie na czas rozmów żadnych akcji informacyjnych z jednej lub drugiej strony, nie będzie eskalacji napięcia, jeśli stron dotrzymają obustronnie ustaleń i samoograniczenia które poczyniły w ostatnich dniach. Spór przypominający „wojnę pozycyjną” może był widowiskowy dla obserwatorów zewnętrznych, marketingowców, agencji PR, social media i specjalistów od wizerunku lubujących się w „case bankozaura”, ale nie przybliżał nikogo do wypracowania jakiegokolwiek rozwiązania sytuacji. Pisałem m.in o tej sprawie w jednym z wpisów z kwietnia 2009.

Oczywiście sam fakt spotkania nie przesądza o jego rezultatach, ale obserwując temperaturę sporu która się toczyła na przestrzeni tego czasu można powiedzieć, że sam fakt rozmów jest już dużym osiągnieciem. Na pewno na skalę polska (i światową), to ważne wydarzenie gdzie instytucja bankowa spotka się z klientami i rozmawia o problemach/wyzwaniach z jej produktami bankowymi i zastanowi się wspólnie (…) z klientami w atmosferze dialogu. Notabene, nie było w historii polskiej bankowości i ruchów konsumenckich tak zdecydowanej i silnej, oddolnej inicjatywy walczącej o swoje prawa czy przekonania, z tak skutecznym sposobem i arsenałem działań informacyjnych. Wracając do sprawy…

Jak oświadczają obie strony: „Spotkanie będzie miało charakter wstępny i techniczny. Przewidujemy ewentualne dalsze spotkania, dotyczące już szczegółowych rozmów o wyżej wymienionym zagadnieniu. Obserwatorem rozmów, zaakceptowanym przez obie strony, jest Pan Jacek Gadzinowski.”

Mimo wcześniejszych animozji i sprzecznych interesów, strony postanowiły rozmawiać. Wiadomo, nie można oczekiwać, że problem zostanie załatwiony w przeciągu krótkiego czasu. Widać że w podejściu stron dominuje realizm w świadomości „konieczności kilku spotkań”. Moją rolą w tym procesie jest i będzie to, by strony przestrzegały wzajemnie ustaleń, szanowały się wzajemnie i dążyły do rozmowy na wysokim poziomie biznesowym i merytorycznym. Miałem przyjemność obserwować proces zbliżania się stanowisk (do odbycia spotkania) i przełamania wzajemnej ostrożności (wręcz nieufności) względem siebie. Nie był to proces łatwy i szybki bo trwał od lata 2009, ale jak widać opłacało się, poczyniono naprawdę wiele.  Za to już teraz chciałbym podziękować obu stronom: przedstwicielom banków grupy BRE oraz klientom z inicjatyw konsumenckich; które wspólnie – razem, wykonały naprawdę dobry kawał roboty i wykazały się wolą rzeczywistego dialogu.


Czas i wzajemny szacunek mogą odbudować zaufanie, pozwolić znależć rozwiazanie sporu.

Wyrażam, nadzieję iż strony dotrzymają wszelkich ustaleń i będą wzajemnie się szanowały. Ze swojej strony dodam, że szczegółowo i drobiazgowo określono warunki spotkania z 12.11.2009, tak by nie było niepotrzebnych napięć, a strony skupiły się tylko i wyłącznie na zagadnieniu. By zwiększyć do siebie zaufanie i odbudować minimalny chociaż poziom wzajemnych relacji, obie strony postanowiły przyjąć pewne samoograniczenie:

1. Komunikaty dotyczące dalszych kroków jak i samych spotkań, będą wspólne i jednobrzmiące, przygotowane przez strony rozmów.

2. Uzgodniono, że na czas rozmów obustronnie wstrzymane zostaną “niestandardowe” formy komunikacji z otoczeniem zewnętrznym. (czyli mówiąc kolokwialnie “następiło zawieszenie broni”).

Bezprecedensowe jest to że obie strony wystąpiły ze wspólnym apelem do wszystkich stron (klientów i banków) jak i też stron trzecich… w tym mediów o ograniczenie emocji i wypowiedzi nie zawsze merytorycznych. Ostatnie zdanie, ze wspólnego oświadczenia klientów i banków grupy BRE jest szczególnie ważnym gdy na Internecie krążyły virale, pod wątkami i artykułami toczyły się gorące dyskusje. Nie byłaby to dobra atmosfera do podjęcia rozmów. Zmierzono się z tym wyzwaniem, a komunikat został symultanicznie ogłoszony przez: mstop/nabiciwmbank oraz banki grupy BRE w komunikacie prasowym.

Oby, z tych rozmów wynikła przynajmniej „odwilż” w stosunkach klienci-banki. Później przyjdzie czas na naprawdę biznesowe rozwiązanie o którym wspomniał Michał Macierzyński z Bankier.pl. To nie „pudrowanie PR”, komunikaty czy konferencje zakończą ten kryzys wizerunkowy. To tylko, rzeczowa rozmowa stron o rozwiązaniu biznesowym wyzwania „kredytów starego portfela CHF” może pozytywnie dla obu stron zakończyć ten spór.

Na tą chwilę za wcześnie mówić, w którą stronę potoczą się rozmowy i do czego doprowadzą. Na pewno będzie warto je śledzić. Ze swojej strony powiem, że będę służył pomocą obu stronom w ich niełatwym procesie rozmów.  Dodam –  że warto by strony ograniczyły chociaż na chwilę ambicje, oddzieliły je od osób i zagadnień, skupiły się tylko na meritum sprawy.


Czas na realne rozwiazanie problemu a nie PR pudrowanie…


Wiem, że nie będzie łatwo – ale myślę że warto. Case mbank, Multibanku i BRE Banku na pewno będzie się długo pamiętało i odnosiło do niego. Oby w pozytywny sposób, gdzie Polacy mimo różnic zdań tym razem będą potrafili znaleźć kompromis, a nie cieszyć się dyktatem „silniejszego nad słabszym” (nie wiadomo kto tu jest tym słabszym) lub porażką. Nie moze to też być “PR’owa zabawa”, inaczej zakończy się to nową eskalacją konfliktu. Bo, gdy już bedzie “wspólny mianownik i chęć rozwiaznaia problemu, przyjdzie czas na wspólne odbudowywanie zaufania i wizerunku , gdzie klienci będą pełnoprawnymi uczestnikami komunikacji i budowy produktów dla nich. Bedzie to prawdziwe zwyciestwo prosumeryzmu. Utopia? Nie, to konieczność.

Źródło: www.gadzinowski.pl

bre kredyty mieszkaniowe mbank multibank nasz gość 2009-11-03
Redakcja PRNews.pl
Tagi: bre kredyty mieszkaniowe mbank multibank nasz gość

Sprawdź także:

a 0 Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska
23.12.2025 (18:00) – informacja prasowa

Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska

Santander Bank Polska planuje zmienić nazwę na Erste Bank Polska oraz wprowadzić globalne logo Erste Group. Bank …

a 0 ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z
23.12.2025 (06:53) – informacja prasowa

ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z

ING Bank Śląski ruszył z kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z, w której pokazuje jak ważne jest …

a 0 Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.
23.12.2025 (06:49) – informacja prasowa

Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.

Pierwsze opady śniegu co roku powodują ogromne utrudnienia dla kierowców. Opony niezmienione na zimowe w połączeniu …

a 0 Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK
23.12.2025 (06:48) – informacja prasowa

Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK

Bank Pekao S.A. uczestniczy w finansowaniu konsorcjalnym, w formule project finance, budowy bloku gazowo-parowego …

a 0 Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem
23.12.2025 (06:47) – informacja prasowa

Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem

Liczba udzielonych pożyczek w listopadzie wyniosła 0,41 mln szt., a ich średnia wartość to 4,460 zł – wynika z …

a 0 BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy
23.12.2025 (06:41) – informacja prasowa

BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy

Bank Ochrony Środowiska aktywnie włącza się w rozwój produkcji najnowszej generacji środków transportu publicznego …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców