BNP Paribas rusza z drugą edycją programu Bank Zielonych Zmian. Tym razem bank będzie poruszał temat odpowiedzialnej konsumpcji i zrównoważonego stylu życia. Pierwsza edycja programu, zainaugurowanego rok temu, okazała się sukcesem zarówno w wymiarze wewnętrznym, jak i zewnętrznym. 1/4 pracowników zaangażowała się w program, a efekty zmian widać w codziennym funkcjonowaniu banku i w jego ofercie.
– Odpowiedzialność wobec środowiska naturalnego to dla nas jeden z czterech kluczowych filarów Strategii CSR i Zrównoważonego Rozwoju. Chcemy ograniczać negatywny wpływ działalności operacyjnej na środowisko naturalne, zwiększać świadomość zagrożeń klimatycznych oraz stale poszerzać ofertę produktów i usług, która pomaga naszym klientom prowadzić działalność bardziej ekologicznie. Wszystkie te działania wpisują się w szeroką ideę Banku Zielonych Zmian – tłumaczy Maria Krawczyńska, Dyrektor Biura CSR – Społecznej Odpowiedzialności Biznesu w Banku BNP Paribas.
Kolejna edycja programu Bank Zielonych Zmian jest poświęcona odpowiedzialnej konsumpcji i zrównoważonemu stylowi życia. Bank nie unika również kontekstu pandemii, która ma wpływ na niemal każdą płaszczyznę naszej aktywności. Dzięki działaniom edukacyjnym, pracownicy BNP Paribas dowiedzą się m.in. jak odpowiedzialnie planować zakupy podstawowych produktów w czasie ograniczonej mobilności i przerwanych łańcuchów dostaw. W kolejnych miesiącach program poruszy również zagadnienia kryzysu wodnego, zrównoważonego rolnictwa, odpowiedzialnej mobilności i turystyki, a także planowania zakupów z troską o środowisko naturalne.
Podobnie, jak w pierwszej edycji planowane są zarówno działania wewnętrzne, jak i dalszy rozwój oferty produktowej.
Działania wewnętrzne, prowadzone w ramach pierwszej odsłony programu obejmowały kampanię edukacyjną kierowaną do pracowników i realne zmiany w funkcjonowaniu organizacji. Pracownicy regularnie poszerzali swoją wiedzę o ekologii – otrzymywali wskazówki i gotowe rozwiązania pomagające żyć w zgodnie z naszą planetą. W quizach dotyczących ochrony środowiska wzięło udział blisko 2 tys. pracowników. Wiedza była chętnie przekładana na praktykę. Ponad 400 osób wzięło udział w akcji sprzątania lasu #TrashChallenge, a we współpracy z Fundacją Łąka, pracownicy Banku zasiali łąki kwietne w Krakowie i Warszawie w 2018 roku i w Rudzie Śląskiej w 2019 roku.
Zmianom w funkcjonowaniu samego BNP Paribas służyły „eko-usprawnienia”. Pracownicy zgłosili 50 pomysłów, a wiele z nich zostało wdrożonych. W Banku sukcesywnie ograniczana jest rola plastiku – między innymi – z platform zakupowych wycofano możliwość zamówienia jednorazowych, plastikowych kubków, sztućców, talerzy oraz napojów w plastikowych butelkach, a centrale, centra biznesowe i oddziały wyposażono w dystrybutory z wodą, karafki i szklanki.
Od kilku lat BNP Paribas wprowadza do bankowej floty samochodowej auta hybrydowe, umożliwiające ograniczenie emisji substancji szkodliwych do środowiska. Bank posiada 128 aut hybrydowych i 2 w pełni elektryczne. Do końca 2020 roku we flocie będzie 170 samochodów z napędami ekologicznymi.
Bank zachęca również pracowników do carpoolingu i carsharingu. Od 2018 roku wszyscy zatrudnieni w Banku łatwo mogą skorzystać też z oferty wynajmu samochodu na godziny czy minuty.
W ramach działań na rzecz zrównoważonego ekosystemu miejskiego, od czerwca 2017 roku na dachu biurowca Centrali banku przy ul. Kasprzaka w Warszawie w trzech ulach mieszkają pszczoły miodne. W 2019 roku kolejna pasieka złożona z sześciu uli powstała w Rudzie Śląskiej.
Działania podejmowane w ramach programu mają wpływ nie tylko na funkcjonowanie samego BNP Paribas, ale tysięcy domów i firm. Bank rozwija ofertę, wspierając klientów w przechodzeniu na gospodarkę niskoemisyjną. Dzięki finansowaniu banku, ponad 10 tysięcy gospodarstw domowych korzysta z paneli fotowoltaicznych. W 2019 roku BNP Paribas aż siedmiokrotnie zwiększył środki przeznaczone na finansowanie OZE i projektów wspierających efektywność energetyczną.
Pro-ekologiczne działania BNP Paribas są nagradzane. W 2019 roku bank został uznany za najbardziej odpowiedzialną firmę w Polsce. W trzynastej edycji Rankingu Odpowiedzialnych Firm zajął pierwsze miejsce w klasyfikacji generalnej oraz pierwsze miejsce w kategorii bankowość, sektor finansowy i ubezpieczeniowy.
Źródło: BNP Paribas