Co skłania osoby kupujące mieszkania do wyboru konkretnej inwestycji? Na jakie projekty stawiają nabywcy? Jak motywacje zakupowe klientów postrzegają sami deweloperzy? Opinie firm na ten temat prezentuje portal nieruchomości Dompress.pl.
Mirosław Kujawski, członek zarządu LC Corp
Nasza strategia zakłada budowę mieszkań z segmentu popularnego w bardzo dobrych lokalizacjach, w jak najlepszej relacji ceny do jakości. Każdy projekt dokładnie analizujemy pod kątem dopasowania struktury oferty do potrzeb konkretnej lokalizacji. Szczególny nacisk kładziemy na funkcjonalność mieszkań. Konsekwencja w realizacji tych założeń powoduje, że klienci skłonni są do zakupu oferowanych przez nas mieszkań bez szczególnych zabiegów marketingowych.
Tomasz Sznajder, wiceprezes zarządu Polnord
Klienci cenią sobie wysoki standard wykończenia mieszkań i możliwość aranżacji wnętrza do własnych potrzeb. Coraz więcej uwagi przykładają do zieleni w swoim otoczeniu i poszukują kameralnych inwestycji w pobliżu parków, lasów, posiadających patio czy ciekawie zaprojektowany wewnętrzny dziedziniec. Niemała rolę odgrywa lokalizacja, blisko centrum miasta, ale dająca wytchnienie w cichym, kameralnym otoczeniu.
Adrian Potoczek, dyrektor ds. sprzedaży w Wawel Service
Najważniejszym kryterium dla klientów jest konkurencyjność inwestycji pod względem budżetowym. W każdym rejonie, gdzie powstają nasze inwestycje jesteśmy liderem cenowym i to wpływa na naszą pozycję rynkową. Poza wysoką jakością mieszkań, klienci w większości poszukują konkurencyjnych cen.
Ponadto we wszystkich naszych inwestycjach kupujący mają możliwość uzyskania dopłat w programie MdM, a niektóre projekty obejmuje dofinansowanie z Narodowego Funduszu Środowiska i Gospodarki Wodnej. Poza tym, część naszych inwestycji jest energooszczędna, co oznacza, że koszt utrzymania mieszkania jest nawet o 30 proc. niższy w porównaniu do budownictwa tradycyjnego, co ma też znaczenie dla nabywców.
Poszczególne nasze osiedla wyróżniają się odmiennymi walorami. Inwestycja Piasta Park cechuje się przede wszystkim sąsiedztwem parku otaczającego Fort Mistrzejowice.
Zawiła to osiedle przyjazne rodzinie. Charakteryzuje się kameralnym klimatem, zielenią i wieloma terenami rekreacyjnymi w okolicy.
Halszki 28A na krakowskim Kurdwanowie jest inwestycją, której zaletą jest energooszczędność i zastosowanie rozwiązań przyjaznych środowisku. Do zakupu zachęca tu możliwość uzyskania bezzwrotnej dopłaty z NFOŚiG zł lub dopłaty w programie MdM.
Apartamenty Sowiniec wybierają najbardziej wymagający klienci, ponieważ projekt wyróżnia się architekturą i jest zlokalizowany w prestiżowej, krakowskiej Woli Justowskiej.
Małgorzata Ostrowska, członek zarządu oraz dyrektor marketingu i sprzedaży w J.W. Construction Holding S.A.
Dotychczas klienci zwracali uwagę głównie na cenę mieszkania, stąd popularność różnego rodzaju rabatów i promocji cenowych. Niewątpliwie podstawowym impulsem popytowym jest program MdM, który młodym zapewnia mieszkanie z rządową dopłatą, a rodzinom z dziećmi wyższy standard i komfort życia. Duże znaczenie ma także sytuacja na rynku i wymagania wobec kredytobiorców. Obecnie trzeba posiadać 10-procentowy wkład własny do kredytu, ale od 2016 roku będzie on musiał wynosić 15 proc. Powodów do nabycia własnego M jest wiele. Mając na względzie wymagania klientów przygotowujemy ofertę na miarę ich potrzeb, oferując szeroki wybór mieszkań w konkurencyjnych cenach oraz wprowadzając rozbudowany system promocji i rabatów.
Wanda Dzikowska, menedżer sprzedaży i marketingu w Atlas Estates
„Perełki”, którymi najbardziej interesują się klienci, to zawsze osiedla w dobrej lokalizacji i dopasowane do potrzeb klientów o konkretnym profilu. W cenie są miejsca niedaleko centrum, dobrze skomunikowane i dające dostęp do infrastruktury miasta. Osiedla położone na przedmieściach również mają swoich zwolenników, ponieważ lokalizacja kompensowana jest niższą ceną.
Poszczególni klienci mają różne potrzeby. Rodzina z dziećmi będzie zwracać uwagę na dostęp do terenów zielonych, szkół, czy przedszkoli, co potwierdziło się w przypadku naszego osiedla Apartamenty przy Krasińskiego. Dla młodej, dynamicznej pary ważny będzie dostęp do rozrywki, sportu i kultury, które zapewnia np. osiedle Capital Art Apartments. Natomiast „biały kołnierzyk”, poszukujący mieszkania z dobrym dojazdem do pracy, czy na lotnisko, będzie zainteresowany inwestycjami takimi jak ConceptHouse Mokotów. Innymi słowy, o sukcesie sprzedażowym danego osiedla decyduje spójne dopasowanie wszystkich parametrów oferty do oczekiwań klienta z grupy, do której jest skierowana.
Urszula Hofman reprezentująca Grupę Inwest
Zakup mieszkania jest zawsze sprawą bardzo indywidualną. W zależności od celu zakupu priorytety klientów są różne. Zawsze jednak kluczowa jest lokalizacja i adekwatna cena. Bardzo ważnym elementem jest możliwe, najbardziej efektywne rozplanowanie przestrzeni. Dlatego też klienci często zwracają mniejszą uwagę na powierzchnię, a większą na liczbę pomieszczeń, które w danej przestrzeni mogą uzyskać. Na przykład większe zainteresowanie wzbudzi mieszkanie o powierzchni 50 m kw., jeżeli znajdą się w nim trzy, a nie dwa pokoje. W przypadku naszych inwestycji dużą wagę przykładamy do wczesnej konsultacji z architektem wnętrz, dotyczącej rozmieszczenia i lokalizacji poszczególnych pomieszczeń. Klienci, którzy dokonują tzw. zakupu inwestycyjnego biorą zaś pod uwagę jedynie współczynnik ceny mieszkania do metra kwadratowego.
Zuzanna Kordzi dyrektor ds. handlowych w ECO-Classic
Zainteresowaniem klientów cieszą się funkcjonalne inwestycje, oferujące atrakcyjne zagospodarowanie terenu wokół budynków, co wyróżnia nasze projekty. W czasie ostatnich upałów hitem okazały się np. fontanny w warszawskim Osiedlu Hubertus.
Usytuowaną w Śródmieściu Warszawy inwestycją TRIO interesują się osoby, które doceniają ciekawą architekturę i piękny widok na panoramę miasta. Jej projekt przygotowała znana pracownia architektoniczna.
Gdańskie osiedle Wolne Miasto, w którym zachowaliśmy istniejący drzewostan, w tym sad owocowy, wybierają miłośnicy przyrody. Każdy z naszych projektów oferuje wartość dodaną, która przyciąga klientów.
Piotr Kijanka, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w Grupie Deweloperskiej GEO
Klienci szczególnie zwracają uwagę na architekturę osiedla. Chcą mieszkać w przyjaznych, kameralnych i bezpiecznych osiedlach, w których można odpocząć. Takie właśnie lokalizacje wybieramy dla swoich inwestycji, miejsca które zapewniają ciszę i spokój, ale jednocześnie znajdują się w dobrej lokalizacji, blisko centrum, z łatwym dojazdem do istotnych punktów w mieście, jak np. w przypadku naszej krakowskiej inwestycji Kwiatowa Równina, czy wrocławskiego osiedla Malinowe Zacisze.
Dla klientów istotny jest standard inwestycji, architektura, zagospodarowanie części wspólnych, otoczenie, zieleń na osiedlu oraz jakość i rozkłady mieszkań.
Atutem są też dodatkowe udogodnienia, jak winda w każdym z budynków, nawet w trzypiętrowych, wewnętrzny parking, czy oczyszczalnia wody, jak w naszym krakowskim osiedlu Fabryka Czekolady.
Katarzyna Żarska z firmy Marvipol
Do zakupu najbardziej dopingują klientów walory poszczególnych inwestycji. Klienci zwracają uwagę na ciekawą ideę urbanistyczną, nieszablonowy artystyczny projekt architektoniczny, rozkład mieszkań, nowatorskie rozwiązania i jakość wykończenia, zagospodarowanie terenu, atrakcje dla dzieci oraz osób aktywnych, jak kort tenisowy, boisko, lodowisko.
Atutem może być bezpieczeństwo wynikające z ograniczonego dostępu do osiedla i wyłączenie terenu osiedla z ruchu kołowego. Klienci poszukują mieszkań na osiedlach, które będą dobrym miejscem nie tylko do zamieszkania, ale również do spędzania wolnego czasu. Luksusowa, warszawska inwestycja Apartamenty Mokotów Park, położona w otulinie jeziorka Czerniakowskiego, przyciąga klientów wieloma z wymienionych atutów.
Liczni klienci, poszukujący pierwszego mieszkania, wybierają te inwestycje, w których ceny dostosowane są do limitów obowiązujących w programie MdM.
Anna Sitnik, dyrektor sprzedaży w firmie Dolcan
Nasze inwestycje są ściśle sprofilowane i skierowane do różnych grup klientów. Budujemy mieszkania z myślą o rodzinach, młodych parach, singlach oraz inwestorach. Ponadto oferujmy atrakcyjne promocje. Klienci cenią wysoką jakość wykonania mieszkań. Osoby dokonujące zakupu w celach inwestycyjnych podkreślają, że atutem jest możliwość odliczenia podatku VAT od mieszkań, które oferujemy np. w inwestycji Miasteczko Rubikon w warszawskich Włochach oraz inwestycyjny system lokowania kapitału – Condo System.
Jarosław Jankowski, prezes zarządu Waryński S.A. Grupa Holdingowa
Dla klientów ważne są walory, wśród których wymienić należy m.in. szeroką ofertę przestronnych i funkcjonalnych mieszkań oraz rozbudowaną infrastrukturę wewnętrzną osiedli. Bardzo istotne jest również elastyczność i szybkie reagowanie na oczekiwania klientów, w tym dostosowywanie wielkości mieszkań do preferencji nabywców. Na podstawie danych z dotychczasowej sprzedaży regularnie analizujemy pojawiające się trendy i wspólnie z partnerami wprowadzamy modyfikacje, które dodatkowo podnoszą atrakcyjność projektów.
Warto podkreślić, iż zarówno Miasto Wola, jak i Stacja Kazimierz, zlokalizowane blisko centrum Warszawy cieszą się dużym powodzeniem również wśród inwestorów nabywających lokale pod wynajem.
Wojciech Stisz, reprezentujący firmę Barc Warszawa S.A.
Atutem inwestycji usytuowanych w warszawskiej Białołęce są ceny mieszkań, które należą do najbardziej konkurencyjnych w mieście. Klienci, którzy zdecydują się zamieszkać w tej dzielnicy najczęściej liczą na uzyskanie rządowej dopłaty do kredytu. W osiedlach, które powstają na terenie Białołęki do programu MdM kwalifikuje się często większość mieszkań. W Tarasach Dionizosa dopłatą można objąć także zakup miejsca postojowego i wykończenie lokalu.
Jerzy Kłeczek, reprezentujący firmę Activ Investment
Największy wpływ na decyzje zakupowe klientów ma korzystny stosunek jakości mieszkania do ceny. Dlatego specjalizujemy się w sprzedaży niedużych, ale funkcjonalnych mieszkań w przystępnej cenie. Ponadto ważna jest jakość wykończenia i korzystna lokalizacja, zapewniająca dobrą komunikację. Dla wielu osób interesujące są dopłaty do kredytów w MdM. W niektórych inwestycjach oferowaliśmy do 85 proc. mieszkań objętych tym programem.
Kamil Niedźwiedzki