W ciągu ostatniego roku zaufanie Polaków do Unii Europejskiej spadło o 13%. Tylko 25% z nas ufa wspólnej walucie euro – wynika z przedstawionego przez wydawnictwo Reader’s Digest badania European Trusted Brands.
W ciągu ostatniego roku spadło zaufanie Polaków do Unii Europejskiej (45 proc. w 2012r. vs. 58 proc. w 2011r. i 2010r.). Polacy jednak częściej niż inni Europejczycy darzą zaufaniem tę instytucję. Średnio w 15 krajach europejskich biorących udział w badaniu Unii Europejskiej ufa jedynie 30 proc. Europejczyków. Oprócz Polaków najczęściej ufają jej Rumuni, Belgowie i Słoweńcy.
Zaufanie do Unii Europejskiej i jej instytucji jest od wielu lat znacznie wyższe w Polsce, jak dowodzą tego badania Reader’s Digest oraz Diagnoza Społeczna, niż zaufanie do własnego parlamentu i rządu. Nadzieje, jakie rodacy pokładają w Unii, są źródłem naszych obaw o jej stabilność. Nam, w przeciwieństwie do innych narodów, zależy bardzo na stabilności UE. Inni, widząc kryzys w Grecji, Hiszpanii i Portugalii, oczekują być może raczej „pomyślnego” dla nich rozpadu wspólnej Europy – komentuje wyniki badania Profesor Janusz Czapiński, psycholog społeczny.
Słabe zaufanie Europejczycy wyrażają również w stosunku do wspólnej waluty euro. Ufa jej średnio tylko 35 proc. ankietowanych. Najczęściej Finowie (53 proc.), Belgowie (51 proc.) oraz Rumuni (49 proc.), bardzo rzadko Polacy – 25 proc.
Polacy jak mało kto upodobali sobie Unię Europejską, ale są zarazem bardzo przywiązani do złotego i w okresie kryzysu w kilku krajach strefy euro wspólnej walucie ufa już zaledwie co czwarty nasz rodak (a jeszcze niedawno połowa Polaków chciała przystąpienia RP do strefy euro) – dodaje Profesor Czapiński.
Europejczycy w większości nie mają nadziei na stabilność Unii Europejskiej w najbliższej przyszłości (ponad 60 proc.). Obawy te bardzo często potwierdzają Polacy (ponad 70 proc.) i Rosjanie, najczęściej zaś – Szwajcarzy, Szwedzi i Francuzi. W stabilną przyszłość UE wierzą głównie Rumuni, Słoweńcy oraz Niemcy. Taki pogląd ma w tych krajach ponad połowa ankietowanych.
***
European Trusted Brands to jedno z największych i najszerzej zakrojonych badań konsumenckich, przeprowadzane w Europie przez Reader’s Digest. Oprócz tematyki marketingowej coroczne badanie European Trusted Brands porusza również tematy społeczne. Pozwala na poznanie dominujących nastrojów mieszkańców Europy, postaw i wartości, które kształtują nasze opinie i decyzje, a także zaufanie do wielu innych aspektów życia.
Badanie European Trusted Brands po raz pierwszy przeprowadzono w 2001 roku. Co roku kontynuowane jest ono w kilkunastu krajach europejskich. Tegoroczna – dwunasta już edycja badania – została przeprowadzona w 15 krajach europejskich. Kraje, które zostały objęte tegorocznym badaniem to: Austria, Belgia, Chorwacja, Czechy, Finlandia, Francja, Holandia, Niemcy, Polska, Portugalia, Rosja, Rumunia, Słowenia, Szwecja oraz Szwajcaria. Wzięło w niej udział 27 467 respondentów.
Badanie realizowano metodą kwestionariusza on-line lub wywiadów pocztowych. Respondenci zostali wybrani spośród wielomilionowej bazy prenumeratorów miesięcznika Reader’s Digest. Jak co roku próba została dobrana tak, aby odzwierciedlała szeroki profil badanej populacji
Źródło: Euro RSCG Poland