PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościAnalizyDlaczego, kiedy konsumpcja rośnie, sprzedaż nowych samochodów w Polsce spada?

Dlaczego, kiedy konsumpcja rośnie, sprzedaż nowych samochodów w Polsce spada?

Analizy 09.08.2010 (08:30)

Pierwsze miesiące 2010 roku przyniosły znaczące zmniejszenie dynamiki sprzedaży nowych samochodów w Polsce. W tym samym czasie wskaźniki makroekonomiczne informowały o wzroście konsumpcji krajowej.

Zapaść na rynku motoryzacyjnym jest spowodowana kryzysem, jaki przeżywa obecnie światowa gospodarka. Pogorszenie perspektyw na przyszłość nie sprzyja zakupom nowych samochodów. Wiążą się one z dużym wydatkiem, a konsumenci nie są przekonani, czy w niepewnych czasach zdołają unieść taki ciężar. Co więcej, sytuacja na rynku pracy i wysokie bezrobocie potęgują złe nastroje.

Kryzys finansów publicznych dotyka w szczególności sektor bankowy. Z tej przyczyny obserwuje się obecnie spowolnienie akcji kredytowej i zaostrzenie wymagań dla kredytobiorców. Duże znaczenie ma również wyższe niż w minionym roku oprocentowanie kredytów. Jest to kolejny czynnik wywierający presję na ograniczenie zakupów nowych samochodów.

W tej sytuacji rodzi się pytanie, dlaczego wskaźniki poziomu konsumpcji nie reagowały na tak silne załamanie popytu na polskim rynku motoryzacyjnym. Odpowiedzią może być szczególnie duża rola nabywców z zagranicy, których zakupy nie były uwzględnione w krajowych statystykach.

Sprzedaż i rejestracje nowych samochodów na polskim rynku

Od października 2009 r. sprzedaż nowych samochodów w Polsce wykazywała ujemną dynamikę w ujęciu rocznym. Dopiero w maju tego roku sprzedaż osiągnęła wyższy poziom niż w analogicznym miesiącu poprzedniego roku. Nie oznacza to jednak istotnej poprawy na rynku – był to raczej efekt słabej bazy.

Liczba zarejestrowanych nowych samochodów utrzymywała negatywną dynamikę w ujęciu rocznym do lutego tego roku. Tak jak w przypadku sprzedaży nowych samochodów, dobry wynik w ostatnich miesiącach jest efektem słabej bazy. Na uwagę zasługuje fakt, że liczba nowych rejestracji w maju – podobnie jak sprzedaż – wzrosła w stosunku analogicznego miesiąca poprzedniego roku.

Wzrost konsumpcji w Polsce

Produkt krajowy brutto w Polsce w ostatnich latach charakteryzował się bardzo wysokim tempem wzrostu. Konstrukcja tego wskaźnika sprawia, że koncentruje się on na wydatkach konsumpcyjnych. Udział spożycia indywidualnego gospodarstw domowych w polskim produkcie krajowym brutto wynosi około dwie trzecie. Stąd podstawową informacją, jaką przekazuje rosnący wskaźnik, jest wiadomość o zwiększeniu konsumpcji.

Także sprzedaż detaliczna w ostatnim czasie osiąga zadowalające wyniki. Po niewielkich spadkach spowodowanych czynnikami losowymi, w szczególności żałobą narodową, odzyskała ona dodatnią dynamikę. To także jest wyraźny sygnał, że konsumpcja w Polsce znajduje się w trendzie wzrostowym.

Wskaźniki dotyczące krajowej konsumpcji świadczą o wzroście zakupów i mogą napawać optymizmem. Nie ma to jednak przełożenia na wyniki branży motoryzacyjnej, która wciąż odczuwa zastój.

Znaczenie kryzysu i wzrost obciążenia z tytułu kredytów

Światowa gospodarka boryka się dziś z kolejnym kryzysem. Rany po złamaniu systemu finansowego w Stanach Zjednoczonych nie zdołały się jeszcze zabliźnić, gdy pod koniec 2009 roku pojawił się nowy problem dotyczący zadłużenia państw Unii Europejskiej.

W sytuacji zagrożenia niewypłacalnością państw strefy euro banki zacieśniają politykę kredytową. Przeciętny konsument odczuwa to poprzez wzrost oprocentowania oraz zaostrzenie warunków przyznawania kredytów. Dzieje się tak, mimo że stopy banki centralne utrzymują stopy procentowe na rekordowo niskim poziomie.

W tym roku wyraźnie zaznacza się wzrost oprocentowania kredytów w stosunku do minionego roku. Jest to bez wątpienia silny czynnik, który osłabia popyt na nowe samochody, gdyż zakupy są z reguły finansowane kredytem.

Pogorszenie nastrojów na rynku można również tłumaczyć rosnącym w zastraszającym tempie zadłużeniem gospodarstw domowych. W maju wzrosło ono o niemal 10% w stosunku do analogicznego okresu 2009 r.

Ogólna niechęć do zaciągania zobowiązań związana z sytuacją kryzysową jest zatem potęgowana przez mniej atrakcyjne warunki finansowania zakupów nowych samochodów oraz coraz większe zadłużenie Polaków. Te czynniki mają olbrzymie znaczenie, jeśli chodzi o siłę krajowego popytu na rynku motoryzacyjnym.

W tle pozostaje wciąż wysokie bezrobocie. Co prawda jego stopa spadła w maju do poziomu 11,9%, jednak w dalszym ciągu liczba osób poszukujących pracy jest bardzo duża. Sprawia to, że Polacy niezbyt chętnie decydują się na zakupy, które będą stanowiły istotne obciążenie przez długi okres. Stanowi to psychologiczny czynnik, który ogranicza zakupy nowych samochodów.

Wpływ indywidualnych nabywców z zagranicy na obraz rynku krajowego

Liczba zarejestrowanych samochodów jest lepszym wskaźnikiem kondycji polskiego rynku motoryzacyjnego niż liczba sprzedanych samochodów. Jest tak ze względu na fakt, że część eksportu jest realizowana przez prywatne osoby. Owo zjawisko zniekształca obraz krajowego rynku, jaki rysuje się na podstawie statystyk samej sprzedaży.

Polska jest obecnie jednym z czołowych producentów samochodów w Europie. Część oferty przeznaczonej na polski rynek jest kupowana przez indywidualnych nabywców z zagranicy. Stąd różnica między liczbą samochodów sprzedanych w kraju a liczbą zarejestrowanych.

Polski konsument, kupując samochód, z reguły rejestruje go jak najszybciej, gdyż chce z niego korzystać. Z kolei konsument zagraniczny nie rejestruje samochodu w Polsce, tylko w swoim rodzimym kraju. Zatem różnica między liczbą sprzedanych samochodów a liczbą zarejestrowanych obrazuje skalę eksportu indywidualnego.

Eksport prywatny osiągnął apogeum w zeszłym roku. Było tak ze względu na program pomocy dla sektora motoryzacyjnego prowadzony przez niemiecki rząd. Polegał on na dotowaniu kwotą 2,5 tysiąca euro każdego zakupu nowego auta. Niemiecki rząd nie precyzował jednak, czy samochód miał pochodzić z rynku krajowego, czy na przykład z Polski.

W czasie obowiązywania programów zachęcających do zakupu samochodów w Niemczech rozbieżność między liczbą rejestracji a liczbą sprzedanych samochodów wynosiła nawet ponad 9 tysięcy. Z tej przyczyny polski przemysł motoryzacyjny notował bardzo dobre wyniki, mimo że popyt krajowy na nowe auta nie wzrastał w dużym tempie.

Dziś eksport prywatny znów nabiera dużego znaczenia ze względu na spadek kursu złotego wobec euro. Osłabienie krajowej waluty sprawiło, że polska oferta ponownie stała się bardzo atrakcyjna na rynkach międzynarodowych. Konkurencyjność samochodów wyprodukowanych w naszym kraju jest umacniana także przez wysoką jakość, jaką zapewniają polskie fabryki.

Konsumpcja w Polsce a wyniki sprzedaży w branży motoryzacyjnej

Do kwietnia tego roku dynamika sprzedaży nowych samochodów pozostawała ujemna. Dane dotyczące rejestracji nowych samochodów były bardziej optymistyczne – liczba rejestracji rośnie od dłuższego czasu. Może to być sygnał zwiększenia popytu na rynku krajowym, gdyż import nowych samochodów nie ma w Polsce zbyt dużego znaczenia. Za granicą Polacy chętnie kupują samochody używane, których ceny są bardziej przystępne.

Spadek sprzedaży nowych samochodów jest bez wątpienia spowodowany zakończeniem programów rządowych wspierających przemysł motoryzacyjny u naszego zachodniego sąsiada. Spowodowało to osłabienie zjawiska eksportu indywidualnego. Wygląda na to, że atrakcyjny kurs euro do złotego nie jest wystarczającą zachętą, aby przyciągnąć indywidualnych nabywców zza granicy. Jedynie silny impuls ze strony rządu mógłby poprawić zagraniczny popyt na polskie samochody.

Sprzedaż detaliczna uwzględnia transakcje przeznaczone na rynek krajowy. Jeśli nabywca był spoza Polski, w ewidencji traktowano transakcję jako eksport. Dlatego zmiany popytu na nowe samochody w Polsce ze strony nabywców zza granicy nie miały odzwierciedlenia w wielkości sprzedaży detalicznej. Jest to wyjaśnienie, dlaczego załamanie popytu ze strony niemieckich nabywców nie wywołało istotnych zmian dla wskaźnika sprzedaży detalicznej, mimo że było bardzo dotkliwe dla branży.

Według raportu Instytutu SAMAR, w lutym 2009 r. eksport indywidualny mógł odpowiadać za 10% sprzedaży nowych samochodów w Polsce. W następnych miesiącach skala tego zjawiska była jeszcze większa. W marcu 2009 r. różnica pomiędzy liczbą sprzedanych samochodów a liczbą zarejestrowanych wyniosła ponad 9 tys. Ta wielkość pokazuje, jak duże było znaczenie eksportu indywidualnego. Jednak to zjawisko w żaden sposób nie przekładało się na wskaźniki informujące o dynamice konsumpcji w Polsce.

Analogiczną sytuację możemy obserwować obecnie. Pogorszenie wyników sprzedaży w branży motoryzacyjnej na wewnętrznym rynku nie jest obrazowane przez wskaźniki mówiące o konsumpcji, ponieważ za dużą część popytu odpowiadali indywidualni nabywcy zza granicy. Stąd zmniejszenie sprzedaży na rynku samochodowym nie idzie w parze ze spadkiem oficjalnej konsumpcji w Polsce.

Trochę inaczej jest w przypadku produktu krajowego brutto, w którym eksport odgrywa istotną rolę. Okazało się jednak, że spadek sprzedaży nowych aut za granicę nie był wystarczający, aby silnie wpłynąć na wielkość tego wskaźnika. Spożycie indywidualne, jako składnik produktu krajowego brutto, również nie zostało mocno dotknięte przez zmniejszoną sprzedaż nowych samochodów.

Rozbieżność między wielkością sprzedaży nowych samochodów w Polsce a dynamiką konsumpcji bierze swoje źródło z metodologii liczenia wskaźników makroekonomicznych. Ich konstrukcja jest anachroniczna i nie odpowiada warunkom gospodarczym, w jakich obecnie znajduje się Polska. Z tej przyczyny pogorszenie na jednym z najważniejszych rynków nie ma odzwierciedlenia w oficjalnych statystykach.

Piotr Lonczak

Źródło: Bankier.pl

analizy motoryzacja 2010-08-09
Redakcja PRNews.pl
Tagi: analizy motoryzacja

Sprawdź także:

a 0 Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska
23.12.2025 (18:00) – informacja prasowa

Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska

Santander Bank Polska planuje zmienić nazwę na Erste Bank Polska oraz wprowadzić globalne logo Erste Group. Bank …

a 0 ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z
23.12.2025 (06:53) – informacja prasowa

ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z

ING Bank Śląski ruszył z kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z, w której pokazuje jak ważne jest …

a 0 Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.
23.12.2025 (06:49) – informacja prasowa

Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.

Pierwsze opady śniegu co roku powodują ogromne utrudnienia dla kierowców. Opony niezmienione na zimowe w połączeniu …

a 0 Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK
23.12.2025 (06:48) – informacja prasowa

Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK

Bank Pekao S.A. uczestniczy w finansowaniu konsorcjalnym, w formule project finance, budowy bloku gazowo-parowego …

a 0 Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem
23.12.2025 (06:47) – informacja prasowa

Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem

Liczba udzielonych pożyczek w listopadzie wyniosła 0,41 mln szt., a ich średnia wartość to 4,460 zł – wynika z …

a 0 BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy
23.12.2025 (06:41) – informacja prasowa

BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy

Bank Ochrony Środowiska aktywnie włącza się w rozwój produkcji najnowszej generacji środków transportu publicznego …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

Who is who

Elżbieta Anders

Elżbieta Anders

Dyrektor Departamentu Komunikacji Korporacyjnej, PKO Bank Polski…

Olga Małecka

Olga Małecka

Olga Małecka, Marketing and Communications Manager w First…

Marek Baran

Marek Baran

Dyrektor biura komunikacji korporacyjnej Grupy PZU Marek…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców