PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plInformacjeEksperci alarmują: finansowi przestępcy przyprawią o ból głowy w Cyber Poniedziałek

Eksperci alarmują: finansowi przestępcy przyprawią o ból głowy w Cyber Poniedziałek

Informacje 23.11.2023 (12:15) informacja prasowa
Bezpieczeństwo

Nadejście sezonu zakupów świątecznych wiąże się z gwałtownym wzrostem aktywności handlowej w sieci i liczby oszustw, zwłaszcza w takie dni jak Black Friday i Cyber Monday. Internetowa sprzedaż konsekwentnie rośnie podczas tych specjalnych dni. Sam Cyber Monday w 2022 r. przyniósł 11,3 miliarda dolarów, co oznacza 5,3% wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim. Trajektoria ta utrzymała się pomimo inflacji, a analitycy oczekują, że wzrośnie jeszcze bardziej w nadchodzącym sezonie 2023 r.

Podczas szaleństwa zakupów warto jednak uważać. Na to handlowe święto rzucają cień przestępstwa finansowe i oszuści, wykorzystujący wzrost liczby transakcji online do kamuflażu swoich nielegalnych przedsięwzięć. Aż 38% kupujących online spotkało się z próbami oszustwa jak wynika z badania przeprowadzonego przez firmę NordVPN w 2022 roku. Może to oznaczać prawie 14 milionów użytkowników Internetu w Polsce. Ogromny ruch podczas tych szczytowych dni zakupowych stanowi doskonałą przykrywkę dla przestępców wykorzystujących zaawansowane boty do popełniania oszustw na dużą skalę. Banki decydują się wesprzeć swoich klientów zaawansowanymi systemami wspieranymi przez sztuczną inteligencję (AI)

Jak to działa?

W dniach wzmożonych zakupów, takich jak Cyber Monday, przestępcy wykorzystują zautomatyzowane boty. Korzystając z bazy danych ze skradzionych kart kredytowych dokonują one nielegalnych zakupów. Wszystko to przy jednoczesnym wtapianiu się w zwiększony ruch legalnych klientów. Klienci, którzy zorientują się, że dane ich karty zostały skradzione – przy wsparciu banku i procesora płatności takiego jak Visa czy Mastercard może zażądać od sklepu zwrotu pieniędzy – tzw. chargebacku.

Podczas Cyber Poniedziałku sklepy internetowe kwitną dzięki wysokiej sprzedaży, ale okres po sprzedaży przynosi falę chargebacków w pierwszym kwartale kolejnego roku. Oszuści fałszywie zgłaszają nieautoryzowane transakcje lub niedostarczone towary, co prowadzi do cofnięcia sprzedaży i wysokich opłat. Obciążenie finansowe wynikające z tych nieuczciwych obciążeń zwrotnych, w połączeniu ze zwiększoną kontrolą ze strony wcześniej wspomnianych procesorów płatności, zagraża rentowności firmy i przyszłym operacjom. A to oznacza, że obiecujący sezon sprzedaży może zamienić się w kosztowny test bezpieczeństwa. Chargeback pomaga kupujący odzyskać kwotę za zakup uszkodzonego lub niezgodnego z opisem produktu, a nawet otrzymać zwrot pieniędzy w przypadku oszustwa. Niestety, procedura ta coraz częściej jest wykorzystywana przez przestępców.

Skoro istnieje takie ryzyko to dlaczego sprzedawcy się przed nim nie chronią? Sprzedawcy mogą zakładać, że dzięki większym zyskom ewentualne straty nie uderzą ich po kieszeni. Mają oni wskaźnik obciążeń zwrotnych, który jest monitorowany przez banki i wydawców kart. Zbyt wysoki wskaźnik może wiązać się ze znacznymi karami. Nieostrożność w okresie świątecznym o dużym natężeniu ruchu może łatwo zepchnąć sprzedawcę do poziomu zagrożenia.

Eksperci ds. przeciwdziałania praniu pieniędzy ostrzegają przed przestarzałymi systemami ochrony klientów, które mogą fałszywie identyfikować klientów jako finansowych oszustów. – Nowi klienci sklepów internetowych, to duża część ruchu, który pozwala bić rekordy zakupowe od kilku lat. Jednak często wykazują oni nieprzewidywalne, „podejrzane” zachowanie, które może zostać błędnie zidentyfikowane jako oszustwo. Bezmyślne wzmacnianie zabezpieczeń przed oszustwami może prowadzić do fałszywych alarmów, które mogą zrazić prawdziwych klientów. Znalezienie właściwego balansu między bezpieczeństwem a użytecznością dla klienta jest kluczowe, a punkt równowagi będzie się znacznie różnić w zależności od sprzedawcy. Rosnąca popularność handlu mobilnego (mCommerce) i kryptowalutami jeszcze bardziej poszerzyły wachlarz możliwości przestępców finansowych – mówi Bartosz Michałowski, Head of Operations w NatWest Polska, pionu odpowiedzialnego za przeciwdziałanie praniu pieniędzy.

Biorąc pod uwagę te poważne wyzwania, wzmocnienie ochrony online przed przestępstwami finansowymi ma ogromne znaczenie. Dlatego jedna z globalnych instytucji finansowych – NatWest – wzmocnić swój system zapobiegania oszustwom finansowym. Ochronę klientów wesprze użycie nowoczesnych technologii, w szczególności sztucznej inteligencji. Ta będzie służyć zespołowi ekspertów i ekspertek, autonomicznie rozróżniać transakcje autentyczne od oszustw, znosząc blokady i zamykając alerty dla prawdziwych transakcji w czasie rzeczywistym. System będzie chronić klientów przed oszustwami, dzięki zwiększonej wydajności i poprawionej obsłudze klienta poprzez eliminację niepotrzebnych powiadomień o alertach.

Uczenie maszynowe zamiast twardej blokady

Każda transakcja klienta dokonana przy użyciu karty osobistej będzie wspierać analityków i analityczki w ocenie prawdopodobieństwa oszustwa finansowego. Ten element systemu pozostanie bez zmian. Jednak do tej pory działo się to na podstawie reguł, a każda transakcja oznaczana była jako autentyczna lub oszustwo. Ryzykowne transakcje wyzwalały alerty – na przykład SMS, które prowadziły do odrzucenia i zablokowania karty. Choć skuteczny, system generował wiele fałszywych alarmów utrudniając zakupy klientom, a sprzedawcom – klientom banku – mógł uniemożliwiać procesowanie transakcji. Te prawdziwe, oznaczane jako nieuczciwe, wymagały ręcznego sprawdzania przez zespół ds. oszustw i kontaktu z klientami w celu weryfikacji. To generuje czas i uwagę.

– Konieczność posiadania solidnego mechanizmu zapobiegania oszustwom jest bezcenna. Wdrożenie rozwiązań do kontroli w czasie rzeczywistym, które działają dyskretnie, ma kluczowe znaczenie dla utrzymania płynnej obsługi klienta podczas sprzedaży o dużym natężeniu ruchu w dni takie jak Cyber Monday. Uczenie maszynowe staje się potężnym sprzymierzeńcem w walce z oszustwami, oferując zniuansowane i proaktywne podejście do wykrywania i udaremniania nieuczciwych działań. Ta kompleksowa analiza znacznie zwiększa precyzję wykrywania oszustw, tworząc bezpieczniejszą atmosferę zakupów zarówno dla sprzedawców, jak i konsumentów – dodaje Bartosz Michałowski.

Źródło: NatWest

2023-11-23
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a Kariera w finansach 0 Polacy średnio oceniają mijający rok na rynku pracy. Tylko co trzecia osoba zadowolona z pensji
18.12.2025 (05:23) – informacja prasowa

Polacy średnio oceniają mijający rok na rynku pracy. Tylko co trzecia osoba zadowolona z pensji

Koniec roku sprzyja podsumowaniom. Najnowsza edycja „Barometru Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service pokazuje, …

a Analizy 0 Zdolność kredytowa 3-osobowej rodziny ociera się już o pierwszy milion
18.12.2025 (05:21) – informacja prasowa

Zdolność kredytowa 3-osobowej rodziny ociera się już o pierwszy milion

Większość banków gotowa jest już pożyczyć rodzinie ponad 900 tysięcy złotych na zakup mieszkania. Wymagają jednak …

a 0 Saltus Ubezpieczenia Partnerem Strategicznym Forum Odpowiedzialnego Biznesu
18.12.2025 (05:19) – informacja prasowa

Saltus Ubezpieczenia Partnerem Strategicznym Forum Odpowiedzialnego Biznesu

SALTUS Ubezpieczenia został oficjalnie ogłoszony Partnerem Strategicznym Forum Odpowiedzialnego Biznesu na …

a 0 Cyberubezpieczenia, już teraz warte 16,3 mld USD globalnie, będą nadal szybko rosnąć
17.12.2025 (14:48) – informacja prasowa

Cyberubezpieczenia, już teraz warte 16,3 mld USD globalnie, będą nadal szybko rosnąć

W miarę jak rynek będzie się rozwijał, ubezpieczyciele przejdą od ogólnych modeli wyliczeń do szczegółowego audytu …

a 0 BGK zainwestował w paneuropejski fundusz centrów danych
17.12.2025 (14:46) – informacja prasowa

BGK zainwestował w paneuropejski fundusz centrów danych

Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) zainwestował 25 mln euro w fundusz PIMCO European Data Centre Opportunity Fund …

a 0 Ruszyła Platforma Sprzedaży Wierzytelności - BIK Debt360
17.12.2025 (14:44) – informacja prasowa

Ruszyła Platforma Sprzedaży Wierzytelności - BIK Debt360

Już działa na rynku Platforma Sprzedaży Wierzytelności - BIK Debt360, pierwsze w Polsce zintegrowane rozwiązanie …

PRNews.pl

Zobacz również

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

1,8 mln euro kary dla ZEN.COM. Fintechowi doradza Andrzej Duda

1,8 mln euro kary dla ZEN.COM. Fintechowi doradza Andrzej Duda

Bank Litwy ukarał fintech ZEN.COM grzywną 1,8…

Raporty PRNews.pl

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Większość banków może się pochwalić wzrostem poziomu…

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

W pierwszym kwartale 2022 r. liczba obsługiwanych…

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Pierwszy kwartał 2022 r. przyniósł spadek sprzedaży…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców