PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • VeloBank
    • Visa
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościAktualnościFranczyza bankowa: Bankom ubyło placówek partnerskich

Franczyza bankowa: Bankom ubyło placówek partnerskich

Aktualności 21.01.2011 (10:15)

Według raportu firmy doradczej PROFIT system w 2010 roku spadła liczba partnerskich placówek bankowych – na rynku ubyło 246 licencyjnych punktów sprzedaży.

W Polsce działa obecnie 3834 takich placówek. Osiem banków odnotowało w sieciach partnerskich spadki, wzrosty były udziałem siedmiu. W tym roku nieśmiałe plany banków przewidują uruchomienie nieco ponad 300 nowych punktów partnerskich.

Obecnie siedemnaście banków detalicznych posiada placówki licencyjne – niemal wszystkie pod własną marką. Należą do nich AIG, Alior Bank, BPH, Bank Zachodni WBK, Bank DnB Nord (marka Monetia), BNP Paribas Fortis, eurobank, Getin Noble Bank, ING, Invest Bank, Lukas Bank, mBank, Meritum Bank, Multibank, Bank Pekao SA, Bank PKO BP oraz Polbank.

W 2010 roku ubyło 246 placówek partnerskich – donosi raport PROFIT system. Na wynik bankowej franczyzy w 2010 roku największy wpływ wywarły spadki w sieci agencyjnej PKO BP. Bank kontynuuje bowiem proces przebudowy najstarszej w Polsce sieci agencji bankowych (pierwsza agencja ruszyła w 1952 roku), opartych dotąd na transakcjach gotówkowych. W ciągu ubiegłego roku bankowi ubyły 233 punkty i obecnie jest ich 1942. PKO BP liczył się z taką sytuacją i zapewnia, że wszystkie otwarte w 2010 roku placówki agencyjne (ok. 150) działają zgodnie z nową formułą. Do banków, którym spadła liczba placówek partnerskich w 2010 roku należą również: Pekao SA (- 45), BNP Paribas Fortis (- 44) Getin Noble Bank (- 31), mBank (- 27),  ING (- 4), BPH (sieć agencji skurczyła się o 26 punktów, sieć placówek partnerskich pozostała na poziomie 157 punktów). Ubytki w swoich sieciach banki tłumaczą najczęściej rezygnacją z najsłabszych placówek, które nie poradziły sobie w czasach kryzysu lub rezygnacją ze strony partnerów.

Na plusie

W 2010 roku na franczyzowym rynku zadebiutował Meritum Bank, który zrezygnował z kosztownej budowy oddziałów własnych i postawił na sieć partnerską. Obecnie ma 42 franczyzowe oddziały, wobec jedynie 5 własnych. Do końca 2011 roku Meritum zamierza uruchomić około 100 placówek partnerskich. Deklarowanych 200 placówek nie otworzył w 2010 roku Alior Bank, który uruchomił 55 placówek partnerskich. Urosła także sieć Monetia należąca do banku DnB Nord (+46), eurobanku (+13), BZ WBK (+11) oraz Multibank (+3). Eurobank, który oficjalnie zakończył budowę sieci partnerskiej postanowił przeobrazić niektóre własne oddziały na placówki partnerskie. Efektem tego procesu był wzrost liczby placówek partnerskich o 13 punktów. Bank nie wyklucza naboru nowych partnerów w 2011 roku.

W stronę banku uniwersalnego

Kryzys finansowy poważnie osłabił atrakcyjny dotąd rynek consumer finance (pożyczki gotówkowe na dowód, karty kredytowe czy kredyty ratalne). Banki zaczęły borykać się z rosnącą liczbą niespłacalnych kredytów konsumenckich i koniecznością zakładania rezerw na ten cel. Ogłoszenie rekomendacji T wymusiło zmiany w polityce oceny ryzyka, co ograniczyło rynek szybkich kredytów gotówkowych i zdopingowało wiele banków do prac nad dywersyfikacją oferty. Trudną sytuację najszybciej odczuli partnerzy banków typu mono-liner, którzy największe zyski czerpali z prowizji od kredytów gotówkowych. Banki, którym zależało na utrzymaniu i rozwoju sieci partnerskiej dywersyfikację oferty wspierały zmianą zasad wynagradzania partnerów. Centrale zaczęły motywować franczyzobiorców do sprzedaży rachunków, produktów dla firm oraz depozytów. Do łask powróciły także produkty inwestycyjne. Popularne dotąd pożyczki na dowód część banków zarezerwowała dla własnych klientów posiadających dobrą historię kredytową i regularne przychody.

Jednym z pierwszych banków, który zareagował na nowe warunki rynkowe był Getin Noble Bank, który już w połowie 2009 roku przykręcił kredytowy kurek i położył nacisk na produkty inwestycyjne oraz ofertę dla firm. Eurobank, który należał do czołówki consumer finance ograniczył dostępność szybkich pożyczek z początkiem kwietnia ubiegłego roku. W lipcu wprowadził w sieci partnerskiej system wynagrodzeń, mający zrekompensować partnerom spadki przychodów. Od stycznia 2011 roku Eurobank wprowadził nowy system prowizyjny dla partnerów, który wyżej premiuje produkty hipoteczne, ubezpieczeniowe i oszczędnościowe.

Bank Zachodni WBK również pracował nad dywersyfikacją oferty kładąc nacisk na odpowiednie wynagrodzenie partnerów. Bank ogłosił, że w 2 połowie ubiegłego roku kilkukrotnie zwiększył sprzedaż rachunków osobistych oraz lokat, a za realizację planów sprzedażowych wypłaca dodatkowe premie. Swoim potencjalnym franczyzobiorcom bank zaoferował też kredyt na otwarcie placówki partnerskiej BZ WBK.

Podsumowanie

Rok 2010 był dla większości sieci partnerskich okresem próby i pokazał, bezpośredni wpływ oferty produktowej banku na kształt i kondycję kanału partnerskiego.  Żaden z banków nie ogłosił oficjalnie rezygnacji z placówek partnerskich, jednak kilka instytucji zaprzestało ich dalszego rozwoju. Banki, w których kanał partnerski odgrywa istotną rolę zintensyfikowały działania dywersyfikujące źródła przychodów swoich partnerów.

Michał Wiśniewski
dyrektor doradztwa we franczyzie
PROFIT system

Źródło: PROFIT system

banki franczyza oddziały 2011-01-21
Redakcja PRNews.pl
Tagi: banki franczyza oddziały

Sprawdź także:

a 0 Fundacja Uniqa startuje z kampanią społeczną o hejcie „Między wersami”
09.11.2025 (11:00) – informacja prasowa

Fundacja Uniqa startuje z kampanią społeczną o hejcie „Między wersami”

Nie pozwól na hejt między wersami – to hasło najnowszej kampanii, w której Fundacja UNIQA zachęca do bycia uważnym …

a 0 zondacrypto wchodzi na Florydę. Licencja stanowa otwiera drogę do ekspansji w USA
07.11.2025 (15:09) – informacja prasowa

zondacrypto wchodzi na Florydę. Licencja stanowa otwiera drogę do ekspansji w USA

zondacrypto ogłosiło, że BB Trade Florida Inc., spółka z rodziny zondacrypto, uzyskała licencję Florida Office of …

a 0 Mastercard zwiększa obecność w Polsce. Rozwija centra usług profesjonalnych w Warszawie i Gdańsku
07.11.2025 (15:07) – informacja prasowa

Mastercard zwiększa obecność w Polsce. Rozwija centra usług profesjonalnych w Warszawie i Gdańsku

Mastercard uruchamia centra usług profesjonalnych w Warszawie i Gdańsku. Nowozatrudnieni pracownicy będą wspierać …

a 0 Dyrektorzy oddziałów Banku BPS w nowej kampanii reklamowej
07.11.2025 (15:02) – informacja prasowa

Dyrektorzy oddziałów Banku BPS w nowej kampanii reklamowej

Bank BPS rozpoczął nową kampanię reklamową pod hasłem „Otwarci na ludzi” z udziałem dyrektorów i kierowników swoich …

a 0 PKO Leasing z wyróżnieniem „Marka Godna Zaufania” w kategorii leasing i wynajem dla firm
07.11.2025 (15:00) – informacja prasowa

PKO Leasing z wyróżnieniem „Marka Godna Zaufania” w kategorii leasing i wynajem dla firm

Z badania ARC Rynek i Opinia wynika, że największym zaufaniem klientów branży leasingowej cieszy się PKO Leasing – …

a 0 Volkswagen Financial Services kontynuuje wsparcie Ochotniczych Straży Pożarnych
07.11.2025 (14:57) – informacja prasowa

Volkswagen Financial Services kontynuuje wsparcie Ochotniczych Straży Pożarnych

Firma nieodpłatnie użyczyła 10 samochodów wybranym jednostkom OSP. Akcja ma szerszy kontekst – obejmuje też …

PRNews.pl

Zobacz również

Alior przekonuje, że należy wam się 1000 zł. Rusza nowa promocja

Alior przekonuje, że należy wam się 1000 zł. Rusza nowa promocja

Alior Bank rozpoczął nową promocję kont osobistych…

Wyciek danych z 9000 sklepów, rozważcie zastrzeżenie PESEL-u

Wyciek danych z 9000 sklepów, rozważcie zastrzeżenie PESEL-u

Doszło do wycieku danych z platformy sky-shop.pl,…

Odbierz paczkę i weź kredyt. InPost instaluje Paczkomaty w placówkach BNP Paribas

Odbierz paczkę i weź kredyt. InPost instaluje Paczkomaty w placówkach BNP Paribas

InPost rozpoczyna instalację paczkomatów w placówkach Banku…

Openbank zastąpi kolejną markę w Polsce. Zmiana dla 1,5 mln klientów

Openbank zastąpi kolejną markę w Polsce. Zmiana dla 1,5 mln klientów

Szykuje się kolejny rebranding na Polskim rynku.…

Rób codzienne zakupy spożywcze i odbierz Apple Watch. Zasady promocji

Rób codzienne zakupy spożywcze i odbierz Apple Watch. Zasady promocji

W zamian za wydawanie 1000 zł miesięcznie…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Maciej Zamysloski:

Ciekawi mnie, czy Ci młodzi ludzie pamiętają o odprowadzaniu podatków od inwestycji na …

wt., 9 wrz 2025 (10:32) • Revolut Money Report: młodzi Polacy wolą inwestować w akcje, niż preferowane przez starsze pokolenia nieruchomości

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców