Gazeta Bankowa po raz osiemnasty ogłosiła ranking Najlepsze Banki w trzech kategoriach: Banki Duże, Banki Małe i Średnie oraz Banki Spółdzielcze. Ranking stanowi syntezę wyników finansowych z roku 2009.
Instytucje bankowe uszeregowano według kryteriów: aktywa/pasywa, rachunek wyników, Wskaźnik Gazety Bankowej, dynamika i efektywność pozycji rynkowej, struktura portfela oraz poziom zysków osiągniętych w roku ubiegłym. Na ankietę Gazety Bankowej odpowiedziało 46 banków dużych i średnich oraz 57 banków spółdzielczych.
W tym roku konkurs został przygotowany wspólnie z PricewaterhouseCoopers i przy udziale niezależnego jury. Oprócz głównych nagród, przyznano także dyplomy za zajęcie drugiego miejsca. Dodatkowo w każdej z kategorii wyróżniono banki za najwyższą dynamikę, najlepszą strukturę portfela i najlepszą efektywność.
– Rok 2009 nie był jak każdy inny dla sektora bankowego zarówno w skali globalnej, jak i w Polsce, co potwierdzają wyniki tegorocznego rankingu. Nie był okresem dynamicznego wzrostu, ale okresem, które banki poświęciły w większości na działania na restrukturyzacyjne i reorganizacyjne – podsumowuje Łukasz Bystrzyński, partner odpowiedzialny za usługi dla sektora finansowego w PricewaterhouseCoopers. – Po raz pierwszy od wielu lat wzrost aktywów i przychodów nie był uzależniony głównie od konkurencyjności oferty danego banku, ale przede wszystkim od jego możliwości zapewnienia sobie odpowiedniego poziomu finansowania i wyposażenia w odpowiednią bazę kapitałową.
Części banków udało się nie tylko zapewnić znaczną dynamikę wzrostu portfela kredytów i finansujących go depozytów w tym trudnym okresie, ale również uzyskać znaczny zwrot z zaangażowanych kapitałów i aktywów. Pokazuje to niewątpliwie, iż banki mogły wykorzystały kryzys do polepszenia przewagi konkurencyjnej na rynku, a nie jedynie do wewnętrznej restrukturyzacji i że były przygotowane do znacznego wzmocnienia bazy depozytowej z rynku krajowego. Kilka banków potwierdziło również, iż pomimo kurczących się portfeli i baz depozytowych można osiągnąć relatywnie wysoki zwrot z kapitału, aktywów i utrzymać bazę kosztową współmierną do osiąganych przychodów. Prawdziwym testem dla banków będzie jednak rok 2010 r. – pierwszy etap na drodze do przywrócenia długoterminowego zaufania klientów, akcjonariuszy i nadzoru.
Banki Duże:
- I miejsce – PKO BP, II miejsce – Nordea Bank Polska
-Najwyższa dynamika – Getin Noble Bank
-Najlepsza struktura portfela – ex aequo: Santander Consumer Bank i Bank DnB Nord Polska
-Najlepsza efektywność – Deutsche Bank Polska
Banki Małe i Średnie:
- I miejsce – Bank Polskiej Spółdzielczości, II miejsce – Gospodarczy Bank Wielkopolski
-Najwyższa dynamika – Gospodarczy Bank Wielkopolski
-Najlepsza struktura portfela – BRE Bank Hipoteczny
-Najlepsza efektywność – Bank of Tokio Mitsubishi UFJ (Polska)
Banki Spółdzielcze:
- I miejsce – Bank Spółdzielczy w Oławie, II miejsce – Wielkopolski Bank Spółdzielczy w Poznaniu
-Najwyższa dynamika – Wielkopolski Bank Spółdzielczy w Poznaniu
-Najlepsza struktura – Południowo-Mazowiecki Bank Spółdzielczy w Jedlińsku
-Najlepsza efektywność – Lubusko-Wielkopolski Bank Spółdzielczy w Drezdenku
Dodatkowo po raz pierwszy wyłoniono zwycięzcę konkursu „Najlepszy SKOK”, gdzie I miejsce zajął SKOK Stefczyka, który uzyskał także największą liczbę punktów w kategoriach Najwyższa dynamika i Najlepsza struktura portfela. Drugie miejsce ex aequo otrzymały SKOK Chmielewskiego i SKOK im. Unii Lubelskiej – laureat również w kategorii Najlepsza efektywność.
Nagrodę Specjalną Redaktora Naczelnego Gazety Bankowej „Nowe Horyzonty Finansów” otrzymał Andrzej Krzemiński, Prezes Europejskiego Funduszu Leasingowego za aktywny udział w otwieraniu przed polskim rynkiem finansowym nowych obszarów rozwoju. Andrzej Krzemiński uczestniczył m.in. w wydaniu pierwszej karty płatniczej w Polsce, tworzył nowoczesne sieci bankowe w Millennium i Handlobanku.
Uroczystość swoją obecnością zaszczycili prezesi, członkowie zarządów i dyrektorzy największych polskich instytucji finansowych. Na zakończenie Gali wśród gości wylosowano zegarek firmy Atlantic, który wręczył Brand manager marki Jarosław Guzek oraz zaproszenia na kolację do restauracji Living Room. Wieczór swoim występem uświetnili Joanna Kołaczkowska i Tomasz Majer z kabaretu ”Hrabi”. Sponsorami konkursu były firmy Arvato Services Polska oraz Blue Software sp. z o.o.
Patronat medialny nad wydarzeniem objęły portale: wp.pl, bankier.pl, mediarun.pl, newsline.pl, miesięczniki: Świat Elit, Brief, Harvard Business Review Polska, Polish Market, TvBiznes i Puls Biznesu.
Źródło: Gazeta Bankowa