PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plInformacjeJak na finanse Polaków wpłynie sztuczna inteligencja? Pokolenie Z jest do niej najbardziej przekonane

Jak na finanse Polaków wpłynie sztuczna inteligencja? Pokolenie Z jest do niej najbardziej przekonane

Informacje 30.10.2025 (09:51) informacja prasowa

67 proc. Polaków obawia się, że sztuczna inteligencja (AI) może zwiększyć skalę oszustw finansowych. 65 proc. martwi się, że korzystanie przez nich z AI może prowadzić do błędów, które negatywnie wpłyną na ich finanse osobiste – wynika z raportu CRIF Banking on Banks 2025 Usługi finansowe w Europie w drodze do roku 2030.

Stale rośnie rola nowoczesnych technologii w sektorze finansowym. Jednak z raportu CRIF Banking on Banks 2025 Usługi finansowe w Europie w drodze do roku 2030 wynika, że Polacy ostrożnie podchodzą do sztucznej inteligencji (AI), jako do narzędzia wspierającego finanse osobiste.

Sztuczna inteligencja budzi obawy o bezpieczeństwo

Aż 67 proc. Polaków (oraz wszystkich Europejczyków badanych we Włoszech, Niemczech, Francji, Polsce i Wielkiej Brytanii) obawia się, że sztuczna inteligencja może zwiększyć skalę oszustw finansowych. Z kolei 66 proc. osób (64 proc. wszystkich respondentów) uważa, że uzyskanie przez sztuczną inteligencję dostępu do ich danych osobowych nie jest dobrym pomysłem.

– Konkurencyjność instytucji finansowych polega m.in. na szybkości i prostocie procesów, przez które przechodzi klient, także jako użytkownik dedykowanych stron i aplikacji. Raport CRIF dowodzi, że równie ważnym aspektem jest bezpieczeństwo. Od dostawców usług finansowych wymaga to zachowania równowagi między wdrażaniem innowacji a zagwarantowaniem bezpieczeństwa. Nie jest już możliwy dalszy rozwój usług bez udziału sztucznej inteligencji. Jeśli to rodzi obawy konsumentów, niezbędne jest postawienie na edukację i wysokie standardy bezpieczeństwa – mówi Kamil Gosławski, Head of Banking & Insurance w CRIF Polska.

Polacy chcą korzystać z nowoczesnych technologii, ale się ich boją

65 proc. badanych Polaków obawia się, że korzystanie przez nich z generatywnej AI w związku z finansami osobistymi może prowadzić do błędów, które negatywnie wpłyną na ich kapitał. Jednocześnie są otwarci na usługi zasilane technologią AI. 48 proc. ankietowanych zamierza w przyszłości używać chatbotów opartych na sztucznej inteligencji, żeby szybciej załatwić swoją sprawę (łącznie otwartość taką deklaruje 43 proc. badanych Europejczyków). Ogólnie na usługi oparte na sztucznej inteligencji jest otwartych 59 proc. osób (56 proc. ankietowanych we wszystkich badanych krajach). Instytucje finansowe musiałyby jednak spełnić jeden warunek – wdrożyć jasne zasady i regulacje.

Co ciekawe, w opinii Polaków rozwiązaniem na zagrożenia generowane przez używanie sztucznej inteligencji jest… sztuczna inteligencja. 46 proc. respondentów (44 proc. wszystkich badanych) wierzy, że technologia AI może pomóc w wykrywaniu oszustw, np. deepfake’ów, phishingu, czy klonowania głosu.

– Generatywna sztuczna inteligencja zwiększa efektywność sektora finansowego i dostępność usług – są  osiągalne 24 godziny na dobę, 365 dni w roku. Mimo to, samo upowszechnienie produktów finansowych i poprawa jakości usług nie wystarczy, bo zagrożenie bezpieczeństwa np. cyberprzestępstwami wciąż rośnie. Żeby sztuczna inteligencja miała w pełni pozytywny wpływ na finanse osobiste konsumentów – poza oczywistym zapewnieniem im poczucia bezpieczeństwa – potrzebna jest koncentracja dostawców usług na wartościach. Uczciwość, transparentność i zaufanie to podstawa przejrzystej komunikacji. Warto pamiętać, że na końcu każdego procesu finansowego stoi pojedynczy człowiek ze swoimi obawami i ostrożnym podejściem do technologii i instytucji, tym bardziej w kwestii swoich pieniędzy – wyjaśnia Kamil Gosławski.

Powyższa teza znajduje potwierdzenie w raporcie CRIF. Jedna czwarta (24 proc.) respondentów jest zdania, że do 2030 r. prawdopodobnie będzie zwracać większą uwagę na etykę, wartości i przejrzystość dostawców. Wpłynie to również na ich decyzje o wyborze dostawcy usług finansowych.

Pokolenie Z najbardziej otwarte na AI, ale nie wierzy w pełną cyfryzację

Zdaniem badanych Europejczyków do 2030 r. proces cyfryzacji jeszcze przyspieszy. Spodziewają się m.in. możliwości załatwienia wszystkich spraw finansowych online (77 proc.). Co ciekawe, najmłodsze pokolenie ma do tego mniejsze przekonanie. Tylko 59 proc. Zetek (18 – 27 lat) wierzy w możliwość zarządzania środkami za pomocą jednej aplikacji i zaledwie 57 proc. spodziewa się, że w przyszłości nie będzie miało żadnych interakcji z pracownikami banku. Dla porównania, 76 proc. przedstawicieli pokolenia X (44 – 59 lat) oczekuje jednej aplikacji do wszystkich spraw finansowych, a 70 proc. przewiduje interakcje bez udziału personelu.

Mimo sceptycyzmu odnośnie pełnej cyfryzacji pokolenie Z ma najbardziej pozytywne nastawienie do sztucznej inteligencji na tle wszystkich badanych grup wiekowych. Ponad połowa (53 proc.) osób jest otwarta na współpracę z asystentem AI, jeśli oznacza to szybciej realizowane i bardziej efektywne usługi. Podobnie sądzi 51 proc. Milenialsów (28 – 43 lata), podczas gdy mniejszą otwartość deklaruje 43 proc. ogółu badanych.

– Otwartość konsumentów na usługi oparte na sztucznej inteligencji różni się w zależności od pokolenia, to dość oczywiste. Dla dostawców usług finansowych oznacza to jednak potrzebę dostosowania oferty i komunikacji do różnych grup klientów. Możliwe, że pośrednim, ale dobrym rozwiązaniem, żeby sprostać różnym oczekiwaniom i poziomom akceptacji technologii, będzie pozostawienie klientowi wyboru między obsługą tradycyjną w placówce, a tą opartą na AI – mówi ekspert CRIF.

Badanie na zlecenie CRIF zostało przeprowadzone przez Opinium Research wśród 6000 konsumentów na rynkach europejskich (Francja, Niemcy, Włochy, Polska i Wielka Brytania) w dniach 20–27 marca 2025 r. Opinium przeprowadziło również ankietę wśród 200 pracowników sektora usług finansowych, kadry kierowniczej średniego i wyższego szczebla, pracujących w Wielkiej Brytanii (w tym również obsługujących rynki europejskie) w dniach 14–18 marca 2025 r.

2025-10-30
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców