PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plInformacjeJaki byłby świat bez płatności?

Jaki byłby świat bez płatności?

Informacje 18.10.2022 (14:58) Nasz Gość
Bezpieczeństwo

Czy ktoś zastanawiał się jak wyglądałby świat, którym realizacja płatności elektronicznych nie byłaby możliwa? Wiele firm posiada plany awaryjne na czas zaniku zasilania, klęsk żywiołowych, nieobecności pracowników, a nawet awarii w bankach, z którymi współpracują. Ale czy firmy mają procedury na czas niedostępności całego systemu bankowego – w szczególności braku możliwości realizacji przelewów? Między innymi my – banki dbamy o to, żeby uniknąć takich kryzysowych sytuacji.

Maciej Kuske, Dyrektor Pionu Technologii i Bezpieczeństwa w NatWest Group w Polsce

Banki od zawsze stały na straży bezpieczeństwa klientów. Edukujemy w zakresie procedur ochrony danych, urządzeń i transakcji. W swoich strukturach mamy wyspecjalizowane zespoły i narzędzia, które zapobiegają wyłudzeniom, praniu pieniędzy, służą walce z cyberprzestępczością. Jeśli mimo naszych starań, sami klienci nie zastosują się do zalecanych przez nas zasad to może dojść do licznych komplikacji.

Oddziały banków działają bardzo sprawnie. Możemy do nich wejść, spotkać się z opiekunami klienta, podpisać różne dokumenty, a nawet wpłacić i wypłacić gotówkę. Jesteśmy w stanie przeprowadzić każdą procedurę. Wyobraźmy sobie, że jednak nie możemy zrealizować płatności. Co to oznacza? Jako przedsiębiorcy nie możemy wypłacić wynagrodzeń pracownikom, jako konsumenci zapłacić rachunków. Nie działają karty kredytowe i płatności mobilne. Zadłużenie z tytułu niezapłaconych rat rośnie. Z czasem możemy stracić dostęp do gotówki. Nie wygląda to dobrze, prawda?

Co mogłoby spowodować taką katastrofę?

Jednym z największych zagrożeń dzisiejszego świata są ataki hakerskie. W połączeniu z błędami w konfiguracji i brakami w zabezpieczeniach systemów informatycznych, niedostatecznym wyszkoleniu pracowników i przede wszystkim beztroską klientów, są głównym zagrożeniem dla nas, instytucji płatniczych i ich klientów – przedsiębiorców oraz klientów indywidualnych. Dla bankowości, globalnych korporacji, jak i przedsiębiorstw dużym niebezpieczeństwem jest malware (ang. malicious software). To oprogramowanie, które kiedy przedostanie się do wnętrza organizacji, pozwala na przechwytywanie danych, przejęcie kontroli nad systemami informatycznymi i ich niekontrolowane wyłączenie. Innym przykładem znanego i popularnego ataku jest ransomware. To rodzaj złośliwego oprogramowania, które szyfruje dane w celu późniejszego wyłudzenia okupu. Aby takie oprogramowanie przedostało się do organizacji, przestępcy posługują się np. metodami wyłudzania informacji, jakimi są phishing lub vishing. Są to ataki socjotechniczne skierowane na pracowników firm, zmuszające ich do popełnienia błędu i wykonania akcji, która prowadzi do wprowadzenia złośliwego programowania do wnętrza firmy. Innymi bardzo powszechnymi przykładami ataków cybernetycznych są: Denial of Service, Man-in-the-Middle lub Cross Site Scripting (XSS). Są to ataki kierowane bezpośrednio na infrastrukturę dostawcy.

Mimo że, tego rodzaju ataki nie należą do najbardziej skomplikowanych, dokonane u kilku dostawców usług płatniczych w tym samym czasie mogą sprawić, że nie tylko konsumenci nie dokonają podstawowych transakcji, ale doprowadzą do zatrzymania całych łańcuchów dostaw i strat m.in. w sektorze e-commerce. A to już jest duży problem. Banki są częścią globalnego łańcucha dostaw, a jest on tak mocny jak jego najsłabszy element. W skład niego wchodzą małe firmy, duże przedsiębiorstwa, banki, organizacje płatnicze itp. Skuteczny atak na jedno ogniwo może zagrozić zablokowaniem całej produkcji i dostaw dóbr wytwarzanych w tym procesie. Według analityków, ataki na dostawców będą coraz powszechniejsze, ponieważ wyłączając jednego z nich, bardzo niskim kosztem możemy zakłócić cały łańcuch i pozbawić dostępu do produktów lub usług dziesiątki tysięcy klientów. W ostatnim czasie głośno było o ataku na SolarWinds, która sprzedaje usługi monitoringu infrastruktury IT. Po włamaniu do SolarWinds, hakerzy zmodyfikowali kod systemu monitorującego Orion, który pracował u trzydziestu tysięcy klientów korporacyjnych, agencji publicznych i rządowych, doprowadzając do wycieków danych i przejęcia kontroli nad wieloma systemami.

Banki kontra cyberprzestępcy

Banki i instytucje finansowe są bardzo dobrze zabezpieczone przed atakami hakerskimi. Mamy dostęp do najnowszych technologii takich jak AI czy Machine Learning. Jednak, coraz częściej do tych samych technologii mają też dostęp również hakerzy. Aby móc czuć się bezpiecznie i nie dać się złamać, cały czas poprawiamy zabezpieczenia swoich systemów, weryfikujemy i tworzymy nowe procedury na wypadek kolejnych zagrożeń oraz szkolimy naszych pracowników. Wszystkie te działania podejmujemy po to, żeby zapobiegać kryzysom i w pełni chronić klientów.

Banki są organizacjami zaufania publicznego i posiadają krytyczne dla obywateli zasoby, dlatego podlegają regulatorom. Wymagania te pomagają utrzymać złożony system zabezpieczeń spójny ze sobą, ofertą produktową i zagrożeniami, na jakie są narażone. Są też gwarantem i wsparciem dla każdej komórki organizacyjnej banku, a nie ciężarem. Warto, aby wiedzieli o tym nasi pracownicy. Mamy zaufanie publiczne i łatwość dotarcia do klienta, to oznacza, że mamy realny wpływ na społeczeństwo. Stąd pojawia się oczekiwanie, abyśmy dzielili się wiedzą oraz doświadczeniem, jakie posiadamy i uruchamiali projekty podnoszące świadomość na temat zagrożeń w cyberprzestrzeni. Wiele instytucji już dziś to robi dla swoich własnych klientów.

Biorąc pod uwagę procedury jakie posiadają, doświadczenie i narzędzia, jakimi dysponują instytucje finansowe, rodzi się pytanie: czy banki nie mogą dzielić się tą wiedzą ze wszystkimi swoimi klientami w ramach swojej oferty? Słowem, czy banki i instytucje finansowe mogą świadczyć usługę bezpieczeństwa swoim klientom jako osobny produkt. Wierzę, że tak! Z całą pewnością możemy doradzać naszym klientom w tym obszarze. Klienci indywidualni oraz małe przedsiębiorstwa często nie mają dostępu do specjalistów i usług w tym zakresie. Zwiększenie zabezpieczeń i ochrona klientów pozytywnie wpływa na cały system finansowy.

Maciej Kuske, Dyrektor Pionu Technologii i Bezpieczeństwa w NatWest Group w Polsce

2022-10-18
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska
23.12.2025 (18:00) – informacja prasowa

Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska

Santander Bank Polska planuje zmienić nazwę na Erste Bank Polska oraz wprowadzić globalne logo Erste Group. Bank …

a 0 ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z
23.12.2025 (06:53) – informacja prasowa

ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z

ING Bank Śląski ruszył z kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z, w której pokazuje jak ważne jest …

a 0 Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.
23.12.2025 (06:49) – informacja prasowa

Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.

Pierwsze opady śniegu co roku powodują ogromne utrudnienia dla kierowców. Opony niezmienione na zimowe w połączeniu …

a 0 Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK
23.12.2025 (06:48) – informacja prasowa

Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK

Bank Pekao S.A. uczestniczy w finansowaniu konsorcjalnym, w formule project finance, budowy bloku gazowo-parowego …

a 0 Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem
23.12.2025 (06:47) – informacja prasowa

Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem

Liczba udzielonych pożyczek w listopadzie wyniosła 0,41 mln szt., a ich średnia wartość to 4,460 zł – wynika z …

a 0 BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy
23.12.2025 (06:41) – informacja prasowa

BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy

Bank Ochrony Środowiska aktywnie włącza się w rozwój produkcji najnowszej generacji środków transportu publicznego …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców