PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościAnalizyJedenaste: Kontroluj bank swój

Jedenaste: Kontroluj bank swój

Analizy 05.03.2009 (08:51) artykuł nadesłany
Kredyty

Żyjemy w dobie nowoczesnych technologii i coraz lepszych możliwości komunikacyjnych. Również sektor finansowy próbuje nadążyć za technologicznymi nowinkami oraz wymaganiami klientów, którzy oczekują od instytucji finansowych coraz więcej. Niestety wciąż pojawiają się problemy ze sprawą podstawową we wszystkich branżach – kontaktem z klientem.

Pan Jarosław w 2003 r. zdecydował się wziąć w banku PKO BP kredyt hipoteczny. W umowie kredytowej widnieje zapis, umożliwiający nadpłacanie rat kredytu. Oznacza to, że spłacenie danej raty z pewną nadwyżką powoduje zmniejszenie długu o nadpłaconą sumę. Do lipca 2008 r. nie było żadnych problemów – nadpłaty rat był rozliczane prawidłowo, zmniejszając kolejne obowiązkowe raty. Jednak w grudniu 2008 r. i styczniu 2009 r. Pan Jarosław ze zdumieniem zauważył w powiadomieniu o aktualnym stanie spłaty kredytu, że w jego saldzie nie uwzględniono nadpłat. Według obliczeń Klienta brakowało ok. 3500 zł.

 „Podstawą uregulowania relacji pomiędzy kredytobiorcą a bankiem zawsze jest umowa kredytowa, jednak z oczywistych względów nie wszystkie zagadnienia mogą być z góry ustalone. Wtedy kluczowe znaczenie ma tryb dokonywania aneksów oraz wpływ zmian regulaminu banku. Istniejące w umowach kredytowych odesłania do tabeli prowizji i opłat oraz niewiele mówiących regulaminów wewnętrznych niestety będą wiążące dla klienta. Niemniej jednak klient ma zawsze prawo domagać się od banku wyjaśnień i naprawienia szkody, gdy z winy banku kredytobiorca poniesie stratę. W piśmie reklamacyjnym należy dokładnie określić swoje roszczenia” – radzi Bogusław Półtorak, Główny Ekonomista portalu Bankier.pl. Oczywiście Pan Jarosław to właśnie uczynił.

Nasz Czytelnik wybrał ofertę PKO BP m.in. właśnie ze względu na możliwość bezprowizyjnego nadpłacania rat kredytu. Niezmiernie zdenerwował go fakt, że gdyby nie to, że sam uważnie kontroluje sytuację, mógłby nawet nie zauważyć nierozliczonych nadpłat. W dodatku nie miał pojęcia co takiego się stało, że funkcjonujący dotychczas poprawnie system rozliczania nadpłat w ratach, nagle przestał działać. „Podobna sytuacja dotyczy kilku moich kolegów, którzy również nadpłacali raty. Na całą sytuację ja i moi koledzy złożyliśmy pisemną reklamację do PKO BP” – mówi Pan Jarosław. Niestety konsultanci w infolinii Banku nie potrafili wyjaśnić przyczyn zaistniałego problemu. Panu Jarosławowi pozostało cierpliwie czekać na odpowiedź na reklamację.

Ta nadeszła w połowie lutego, jednak nie wyjaśniła istoty problemu. Owszem, Klient został poinformowany, że Bank po rozpatrzeniu jego pisma dokonał „rozksięgowania wpłaconych kwot zgodnie z datami wpływu”, a także skorygował kwoty zapłaconych odsetek i różnicę przekazał na wskazany rachunek. W odpowiedzi na reklamację podano również aktualny stan zadłużenia oraz wysokość raty. Pan Jarosław nie dowiedział się jednak jaka była przyczyna owej pomyłki, mimo że pismo zakończono słowami „wyrażamy nadzieję, że przekazane wyjaśnienia uzna Pan za wystarczające”.

Naszej redakcji udało się nieco rozjaśnić sytuację. „Z informacji podanych przez Klienta wynika, że do lipca 2008 r. dokonywane przez niego nadpłaty rozliczane były na spłatę kredytu. W drugiej połowie roku, w związku z przejściem PKO BP na nowy zintegrowany system informatyczny, zmianie uległy zasady dokonywania przedterminowych częściowych lub całkowitych spłat kredytu. Obecnie nie wystarczy samo dokonanie nadpłaty. Dokonana nadpłata będzie rozliczona na spłatę kredytu dopiero po złożeniu przez klienta odrębnej pisemnej dyspozycji. Klienci oddziałów podlegających konwersji byli informowani pisemnie (listami zwykłymi) o zmianach w konstrukcji i funkcjonowaniu niektórych produktów i usług” – wyjaśnia Maciej Kazimierski, Specjalista Banku PKO BP.

„Nadpłaty dokonywane przez Klienta (bez składania przez niego odpowiednich dyspozycji) księgowane były na rachunku przejściowym. Skutkiem reklamacji było rozksięgowanie wpłaconych kwot zgodnie z datami wpływu, skorygowane zostały także kwoty zapłaconych odsetek, a różnica została przeksięgowana na rachunek wskazany przez Klienta. O sposobie rozwiązania sprawy Klient został poinformowany pisemnie (pismem datowanym na 12 lutego 2009 r.)” – dodaje Specjalista Banku. Nasz Czytelnik twierdzi, że stosownego powiadomienia nie otrzymał. Prawdopodobnie zaginęło ono w czeluściach Poczty. Nie zmienia to jednak faktu, że pomimo pozytywnego rozpatrzenia reklamacji, Pan Jarosław nie zyskał wiedzy o tym, w czym leży problem. Wciąż spłacałby raty jak dotychczas i za pewien czas sytuacja powtórzyłaby się.

 „Pomijając kwestię oczywistych pomyłek banku lub błędów systemu, należy zwrócić uwagę, że na klientach również spoczywają określone obowiązki. Jednym z nich jest kontrolowanie własnej sytuacji kredytowej. Nie jest do końca tak, że jedynie w gestii banku leży monitorowanie aktualnego stanu kredytu i wysokości raty. Obowiązkiem takim obarczony jest również klient – w jego dobrym interesie jest uniknięcie podobnych sytuacji. W dzisiejszych czasach osobiste kontrolowanie spłaty kredytu umożliwiają już systemy internetowe banków. Warto więc skorzystać z takiego podglądu, aby na bieżąco sprawdzać co dzieje się z kredytem, zwłaszcza w przypadku składania dodatkowych zleceń (takich, jak korzystanie z nadpłat). Klienci banków muszą pamiętać, że ich rola nie kończy się na podpisaniu umowy kredytowej i złożeniu zleceń spłaty. Kredytobiorcy są aktywną stroną umowy kredytowej, do momentu potwierdzenia całkowitej spłaty kredytu. Warto o tym pamiętać” – przypomina Bogusław Półtorak, Główny Ekonomista Bankier.pl.

Osobista kontrola bieżącej sytuacji kredytowej powinna być sprawą oczywistą. W końcu pomyłki zdarzają się wszystkim (również pracownikom banków), nie wspominając już o błędach systemu. Mimo to, brak sprawnych metod komunikacji banku z klientem może z drobnej sprawy uczynić poważny problem. Na razie pozostaje nam wzmocnić własną czujność i mieć nadzieję, że z każdą podobną sytuacją zbliżamy się do momentu, gdy komunikacja instytucji z klientami będzie przebiegać bez nieporozumień.

Imię Czytelnika zostało zmienione, dane do wiadomości redakcji.

Katarzyna Kowalczyk
[email protected]
Źródło: Bankier.pl

kredyty mieszkaniowe 2009-03-05
Redakcja PRNews.pl
Tagi: kredyty mieszkaniowe

Sprawdź także:

a 0 Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska
23.12.2025 (18:00) – informacja prasowa

Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska

Santander Bank Polska planuje zmienić nazwę na Erste Bank Polska oraz wprowadzić globalne logo Erste Group. Bank …

a 0 ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z
23.12.2025 (06:53) – informacja prasowa

ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z

ING Bank Śląski ruszył z kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z, w której pokazuje jak ważne jest …

a 0 Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.
23.12.2025 (06:49) – informacja prasowa

Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.

Pierwsze opady śniegu co roku powodują ogromne utrudnienia dla kierowców. Opony niezmienione na zimowe w połączeniu …

a 0 Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK
23.12.2025 (06:48) – informacja prasowa

Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK

Bank Pekao S.A. uczestniczy w finansowaniu konsorcjalnym, w formule project finance, budowy bloku gazowo-parowego …

a 0 Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem
23.12.2025 (06:47) – informacja prasowa

Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem

Liczba udzielonych pożyczek w listopadzie wyniosła 0,41 mln szt., a ich średnia wartość to 4,460 zł – wynika z …

a 0 BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy
23.12.2025 (06:41) – informacja prasowa

BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy

Bank Ochrony Środowiska aktywnie włącza się w rozwój produkcji najnowszej generacji środków transportu publicznego …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

Raporty PRNews.pl

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Większość banków może się pochwalić wzrostem poziomu…

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

W pierwszym kwartale 2022 r. liczba obsługiwanych…

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Pierwszy kwartał 2022 r. przyniósł spadek sprzedaży…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców