PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plNasz gośćJerzy Ciszewski: PR w czasie fuzji

Jerzy Ciszewski: PR w czasie fuzji

Nasz gość 10.12.2007 (06:34)

Michał Macierzyński: Jakie wyzwania komunikacyjne stoją przed działami PR w czasie fuzji?

Jerzy Ciszewski: Jestem przekonany, że podstawowym wyzwaniem w czasie fuzji jest koordynacja działań public relations dwóch firm. Niestety, praktyka wskazuje, że jest to cel niezwykle trudny osiągnięcia. Zwykle między łączącymi się firmami występuje sprzeczność interesów, zaś narzędzia PR-owe wykorzystywane są jako oręż w walce o wpływy. W sytuacji idealnej i najbardziej korzystnej dla obu stron w długim dystansie, łączące się przedsiębiorstwa powinny opracować jednolitą linię komunikacyjną dotyczącą przygotowań do fuzji, jej przeprowadzenia oraz efektu końcowego. Kluczowe są też dwa kierunki komunikacji: do wewnątrz organizacji i na zewnątrz, do klientów. Obydwie te grupy powinny otrzymywać informacje zarówno przed połączeniem, w trakcie tego procesu, jak i po nim. Najważniejszym wyzwaniem jest opracowanie jasnego i jednolitego przekazu.

Jest to szczególnie istotne w przypadku dużych fuzji i przejęć, w czasie których przedsiębiorstwa znajdują się „na świeczniku”. Wtedy nawet najdrobniejsza niespójność polityki informacyjnej może zaowocować kryzysem medialnym i niepokojem zarówno wśród pracowników, klientów jak i rynku.

M.M.: Jakich komunikatów oczekują od pracodawcy pracownicy?

J.C.: Według badań prowadzonych w USA od 30 lat najważniejszą informacją dla pracowników są plany organizacyjne firmy. Dopiero na drugim miejscu pracownicy stawiają sprawy kariery osobistej. W naturalny sposób fuzja budzi więc niepokój pracowników; zatem kwestie zatrudnienia, w naturalny sposób wysuwają się często na pierwszy plan. W komunikacji wewnętrznej nie możemy jednak zapominać o powodach, dla których przeprowadzono fuzję i perspektywach nowej organizacji.

Pracownicy każdego szczebla rozważają połączenie firm w różnych aspektach i ważne jest by rozumieli, a najlepiej wspierali decyzje zarządzających. Dobrze poinformowani pracownicy, to tacy, którzy o zmianach dowiedzą się od przełożonych, a nie z mediów czy też krążących pogłosek. Taki model komunikacji pozwala w pełni kontrolować informacje przepływające przez firmę. Dobrze jest też, jeżeli pracownicy mogą w łatwy sposób uzyskać odpowiedzi na niepokojące ich pytania, czy to dotyczące ich osobistej przyszłości, ale i przyszłości firmy. W sytuacji, kiedy te warunki nie są spełnione, pracownicy dowiadują się informacji nawzajem od siebie, a to niezwykle często prowadzi do nieporozumień i wypaczeń komunikatów przedsiębiorstwa.

M.M.: Jesteśmy w czasie fuzji dwóch instytucji finansowych, z których powstanie największy bank w Polsce. Jakich informacji w takim czasie oczekują klienci? Co jest najważniejsze w komunikacji z klientami BPH i Pekao?

J.C.: Fuzja banków to, jeśli chodzi o komunikację z klientami, z pewnością największe wyzwanie PR-owe. Dzieje się tak z prostej przyczyny – w grę wchodzą nasze pieniądze. Z tego wynika też podstawowy cel całej komunikacji skierowanej na zewnątrz – bezpieczeństwo. Klienci muszą wiedzieć, co stanie się z ich kontami bankowymi, kartami kredytowymi, oddziałami i wszystkimi innym elementami, które wiążą się z korzystaniem z usług banku. Co więcej trzeba przekazywać takie informacje z odpowiednim wyprzedzeniem i często je powtarzając. Dziś wykonanie tego zadania jest znacznie łatwiejsze niż np. 5 lat temu, kiedy Citibank łączył się z Bankiem Handlowym, ze względu na powszechny dostęp do Internetu, dzięki któremu łatwo i tanio możemy informować niemal wszystkich użytkowników banku o nadchodzących zmianach i ważnych terminach. To oczywiście nie wystarczy. Niezwykle istotny jest również dostęp do kluczowych informacji w oddziałach firmy, a także komunikacja z mediami. Ten ostatni aspekt jest szczególnie istotny, ponieważ firmy mają nad nim ograniczoną kontrolę. Dlatego, aby nie prowokować jakichkolwiek kryzysów i niespójności w komunikatach z różnych źródeł, należy zadbać o jasność i spójność przekazów wysyłanych z obu firm. I tu pojawia się największy problem, czyli wspomniana już wcześniej sprzeczność interesów. W sytuacji, w której znalazły się Pekao i BPH, obydwa banki walczą o klientów i przyszłą pozycję na rynku. Powstaje zatem nowy cel działań PR-owych, którego realizacja z definicji wymaga różnych, często sprzecznych komunikatów płynących z obydwu firm. Trudno odpowiedzieć, jak obu bankom uda pogodzić się te cele. Jedno jest pewne – sędziami w tym przypadku będą jak zwykle klienci.

bph pekao 2007-12-10
Redakcja PRNews.pl
Tagi: bph pekao

Sprawdź także:

a Kariera w finansach 0 Polacy średnio oceniają mijający rok na rynku pracy. Tylko co trzecia osoba zadowolona z pensji
18.12.2025 (05:23) – informacja prasowa

Polacy średnio oceniają mijający rok na rynku pracy. Tylko co trzecia osoba zadowolona z pensji

Koniec roku sprzyja podsumowaniom. Najnowsza edycja „Barometru Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service pokazuje, …

a Analizy 0 Zdolność kredytowa 3-osobowej rodziny ociera się już o pierwszy milion
18.12.2025 (05:21) – informacja prasowa

Zdolność kredytowa 3-osobowej rodziny ociera się już o pierwszy milion

Większość banków gotowa jest już pożyczyć rodzinie ponad 900 tysięcy złotych na zakup mieszkania. Wymagają jednak …

a 0 Saltus Ubezpieczenia Partnerem Strategicznym Forum Odpowiedzialnego Biznesu
18.12.2025 (05:19) – informacja prasowa

Saltus Ubezpieczenia Partnerem Strategicznym Forum Odpowiedzialnego Biznesu

SALTUS Ubezpieczenia został oficjalnie ogłoszony Partnerem Strategicznym Forum Odpowiedzialnego Biznesu na …

a 0 Cyberubezpieczenia, już teraz warte 16,3 mld USD globalnie, będą nadal szybko rosnąć
17.12.2025 (14:48) – informacja prasowa

Cyberubezpieczenia, już teraz warte 16,3 mld USD globalnie, będą nadal szybko rosnąć

W miarę jak rynek będzie się rozwijał, ubezpieczyciele przejdą od ogólnych modeli wyliczeń do szczegółowego audytu …

a 0 BGK zainwestował w paneuropejski fundusz centrów danych
17.12.2025 (14:46) – informacja prasowa

BGK zainwestował w paneuropejski fundusz centrów danych

Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) zainwestował 25 mln euro w fundusz PIMCO European Data Centre Opportunity Fund …

a 0 Ruszyła Platforma Sprzedaży Wierzytelności - BIK Debt360
17.12.2025 (14:44) – informacja prasowa

Ruszyła Platforma Sprzedaży Wierzytelności - BIK Debt360

Już działa na rynku Platforma Sprzedaży Wierzytelności - BIK Debt360, pierwsze w Polsce zintegrowane rozwiązanie …

PRNews.pl

Zobacz również

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

1,8 mln euro kary dla ZEN.COM. Fintechowi doradza Andrzej Duda

1,8 mln euro kary dla ZEN.COM. Fintechowi doradza Andrzej Duda

Bank Litwy ukarał fintech ZEN.COM grzywną 1,8…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców