PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • VeloBank
    • Visa
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plNasz gośćJerzy Ciszewski: PR w czasie fuzji

Jerzy Ciszewski: PR w czasie fuzji

Nasz gość 10.12.2007 (06:34)

Michał Macierzyński: Jakie wyzwania komunikacyjne stoją przed działami PR w czasie fuzji?

Jerzy Ciszewski: Jestem przekonany, że podstawowym wyzwaniem w czasie fuzji jest koordynacja działań public relations dwóch firm. Niestety, praktyka wskazuje, że jest to cel niezwykle trudny osiągnięcia. Zwykle między łączącymi się firmami występuje sprzeczność interesów, zaś narzędzia PR-owe wykorzystywane są jako oręż w walce o wpływy. W sytuacji idealnej i najbardziej korzystnej dla obu stron w długim dystansie, łączące się przedsiębiorstwa powinny opracować jednolitą linię komunikacyjną dotyczącą przygotowań do fuzji, jej przeprowadzenia oraz efektu końcowego. Kluczowe są też dwa kierunki komunikacji: do wewnątrz organizacji i na zewnątrz, do klientów. Obydwie te grupy powinny otrzymywać informacje zarówno przed połączeniem, w trakcie tego procesu, jak i po nim. Najważniejszym wyzwaniem jest opracowanie jasnego i jednolitego przekazu.

Jest to szczególnie istotne w przypadku dużych fuzji i przejęć, w czasie których przedsiębiorstwa znajdują się „na świeczniku”. Wtedy nawet najdrobniejsza niespójność polityki informacyjnej może zaowocować kryzysem medialnym i niepokojem zarówno wśród pracowników, klientów jak i rynku.

M.M.: Jakich komunikatów oczekują od pracodawcy pracownicy?

J.C.: Według badań prowadzonych w USA od 30 lat najważniejszą informacją dla pracowników są plany organizacyjne firmy. Dopiero na drugim miejscu pracownicy stawiają sprawy kariery osobistej. W naturalny sposób fuzja budzi więc niepokój pracowników; zatem kwestie zatrudnienia, w naturalny sposób wysuwają się często na pierwszy plan. W komunikacji wewnętrznej nie możemy jednak zapominać o powodach, dla których przeprowadzono fuzję i perspektywach nowej organizacji.

Pracownicy każdego szczebla rozważają połączenie firm w różnych aspektach i ważne jest by rozumieli, a najlepiej wspierali decyzje zarządzających. Dobrze poinformowani pracownicy, to tacy, którzy o zmianach dowiedzą się od przełożonych, a nie z mediów czy też krążących pogłosek. Taki model komunikacji pozwala w pełni kontrolować informacje przepływające przez firmę. Dobrze jest też, jeżeli pracownicy mogą w łatwy sposób uzyskać odpowiedzi na niepokojące ich pytania, czy to dotyczące ich osobistej przyszłości, ale i przyszłości firmy. W sytuacji, kiedy te warunki nie są spełnione, pracownicy dowiadują się informacji nawzajem od siebie, a to niezwykle często prowadzi do nieporozumień i wypaczeń komunikatów przedsiębiorstwa.

M.M.: Jesteśmy w czasie fuzji dwóch instytucji finansowych, z których powstanie największy bank w Polsce. Jakich informacji w takim czasie oczekują klienci? Co jest najważniejsze w komunikacji z klientami BPH i Pekao?

J.C.: Fuzja banków to, jeśli chodzi o komunikację z klientami, z pewnością największe wyzwanie PR-owe. Dzieje się tak z prostej przyczyny – w grę wchodzą nasze pieniądze. Z tego wynika też podstawowy cel całej komunikacji skierowanej na zewnątrz – bezpieczeństwo. Klienci muszą wiedzieć, co stanie się z ich kontami bankowymi, kartami kredytowymi, oddziałami i wszystkimi innym elementami, które wiążą się z korzystaniem z usług banku. Co więcej trzeba przekazywać takie informacje z odpowiednim wyprzedzeniem i często je powtarzając. Dziś wykonanie tego zadania jest znacznie łatwiejsze niż np. 5 lat temu, kiedy Citibank łączył się z Bankiem Handlowym, ze względu na powszechny dostęp do Internetu, dzięki któremu łatwo i tanio możemy informować niemal wszystkich użytkowników banku o nadchodzących zmianach i ważnych terminach. To oczywiście nie wystarczy. Niezwykle istotny jest również dostęp do kluczowych informacji w oddziałach firmy, a także komunikacja z mediami. Ten ostatni aspekt jest szczególnie istotny, ponieważ firmy mają nad nim ograniczoną kontrolę. Dlatego, aby nie prowokować jakichkolwiek kryzysów i niespójności w komunikatach z różnych źródeł, należy zadbać o jasność i spójność przekazów wysyłanych z obu firm. I tu pojawia się największy problem, czyli wspomniana już wcześniej sprzeczność interesów. W sytuacji, w której znalazły się Pekao i BPH, obydwa banki walczą o klientów i przyszłą pozycję na rynku. Powstaje zatem nowy cel działań PR-owych, którego realizacja z definicji wymaga różnych, często sprzecznych komunikatów płynących z obydwu firm. Trudno odpowiedzieć, jak obu bankom uda pogodzić się te cele. Jedno jest pewne – sędziami w tym przypadku będą jak zwykle klienci.

bph pekao 2007-12-10
Redakcja PRNews.pl
Tagi: bph pekao

Sprawdź także:

a 0 Rekordowy popyt na kredyty hipoteczne a stopy procentowe w dół [komentarz]
06.07.2025 (06:21)

Rekordowy popyt na kredyty hipoteczne a stopy procentowe w dół [komentarz]

Według danych Biura Informacji Kredytowej w czerwcu 2025 złożono o niemal 37 proc. wniosków kredytowych więcej niż …

a 0 VeloFotka nagrodzona podczas PayTech Awards 2025
06.07.2025 (06:20)

VeloFotka nagrodzona podczas PayTech Awards 2025

Kredyt „na zdjęcie” VeloFotka od VeloBanku zwyciężył w kategorii Top Payments Innovation in Banking …

a 0 PKO Bank Polski współorganizował emisję obligacji Allegro o wartości 1 mld zł
06.07.2025 (06:18)

PKO Bank Polski współorganizował emisję obligacji Allegro o wartości 1 mld zł

PKO Bank Polski był współorganizatorem i agentem emisji 5-letnich obligacji korporacyjnych spółki Allegro.eu, …

a 0 Garden of Words partnerem PKO Ubezpieczenia w komunikacji PR
06.07.2025 (06:17)

Garden of Words partnerem PKO Ubezpieczenia w komunikacji PR

Do grona klientów Garden of Words, będącej częścią Garden of Words Group dołączyło PKO Ubezpieczenia – marka …

a 0 Statystyki systemów rozliczeniowych KIR w czerwcu 2025 r.
06.07.2025 (06:16)

Statystyki systemów rozliczeniowych KIR w czerwcu 2025 r.

W czerwcu 2025 r. KIR przetworzył w systemie Elixir 183,5 mln transakcji o łącznej wartości 785,69 mld zł. W …

a 0 Mennica Skarbowa wprowadziła płatności odroczone PayPo
06.07.2025 (06:15)

Mennica Skarbowa wprowadziła płatności odroczone PayPo

Mennica Skarbowa, we współpracy z PayPo uruchomiła usługę „PayU Płacę Później”, wprowadzając możliwość odroczenia …

PRNews.pl

Zobacz również

Te banki odchodzą od obsługi kasowej w oddziałach

Te banki odchodzą od obsługi kasowej w oddziałach

Już niemal w jednej trzeciej placówek banków…

Nowy rekord bezgotówkowości. Zgadniecie, w którym kraju?

Nowy rekord bezgotówkowości. Zgadniecie, w którym kraju?

Najniższy w historii udział gotówki w transakcjach…

Sąd Apelacyjny stwierdził nieważność ponad tysiąca umów „frankowych” mBanku

Sąd Apelacyjny stwierdził nieważność ponad tysiąca umów „frankowych” mBanku

Sąd Apelacyjny w Łodzi stwierdził nieważność ponad…

Tylko w aplikacji. Nowy gracz na rynku kredytów ratalnych

Tylko w aplikacji. Nowy gracz na rynku kredytów ratalnych

Raiffeisen Digital Bank wchodzi na rynek z…

Klientka padła ofiarą phishingu. Bank oddał pieniądze i wezwał do ich zwrotu

Klientka padła ofiarą phishingu. Bank oddał pieniądze i wezwał do ich zwrotu

Klientka mBanku stała się ofiarą oszustwa –…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

e_s_g:

"...a rzeczywistymi działaniami przedsiębiorców na rzecz zrównoważonego rozwoju (ESG)..." - nie ma znaku …

śr., 25 cze 2025 (07:50) • Czy ESG wpływa na decyzje inwestycyjne? Raport EY

Iwo:

Konto oszczędnościowe Cyfrowy Zysk. Teraz oprocentowanie dla środków do 50 000 jest 7,2%, …

śr., 11 cze 2025 (12:29) • BOŚ uruchamia mobilne konto oszczędnościowe „Cyfrowy Zysk”. Proponuje 8,1 proc.

Xandi:

Tak, bardzo brakuje tej opcji. Mam wrażenie, że wszyscy dużo mówią o poprawie …

niedz., 8 cze 2025 (08:08) • PKO Bank Polski na EKF 2025: banki powinny stanąć do rywalizacji o jak najlepsze zaspokojenie potrzeb klientów

Adam K.:

Drogie PKO, zróbcie tylko jedną rzecz - wprowadźcie bezpłatne, nielimitowane przelewy natychmiastowe, a …

pt., 6 cze 2025 (01:09) • PKO Bank Polski na EKF 2025: banki powinny stanąć do rywalizacji o jak najlepsze zaspokojenie potrzeb klientów

Robert P:

kwoty do 200 tyś przez 3 miesiące od założenia konta i za spełnienie …

pon., 26 maj 2025 (20:42) • ING promuje nową ofertę oszczędnościową. Można zyskać do 6 proc.

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców