Wybierając kartę kredytową Polacy kierują się znacznie częściej dobrymi doświadczeniami z bankiem niż jego ofertą w tym zakresie. W samej ofercie najistotniejszy jest długi bezodsetkowy okres spłaty zadłużenia. Ponad połowa posiadaczy kart kredytowych korzysta z nich przynajmniej raz w tygodniu, jednak 40% użytkowników deklaruje, że mogłaby z karty zrezygnować – wynika z badania „Karty kredytowe, zachowania i preferencje klientów” ARC Rynek i Opinia.
Najczęstsze przyczyny wyrobienia karty kredytowej w banku
Źródło: Badanie Karty Kredytowe, Zachowania i Preferencje Klientów, ARC Rynek i Opinia, grudzień 2011
Idealna karta kredytowa, zdaniem badanych, powinna generować jak najmniejsze koszty użytkowania oraz posiadać cashback. Klienci oczekują również rabatów na zakupy lub usługi. Długi bezodsetkowy okres spłaty zadłużenia został uznany za najbardziej atrakcyjny benefit – oczekiwana długość okresu bezodsetkowego to przynajmniej 62 dni.
Najważniejsze elementy oferty
Źródło: Badanie Karty Kredytowe, Zachowania i Preferencje Klientów, ARC Rynek i Opinia, grudzień 2011
Świadomość badanych dotycząca właściwości ich kart kredytowych jest stosunkowo niska. Jedynie co trzeci respondent znał faktyczną długość okresu bezodsetkowego – w co piątym przypadku rzeczywisty okres bezodsetkowy jest o 10 dni krótszy niż deklarowany przez respondenta. Ponad 40% badanych stwierdziło, że oprocentowanie ich karty po okresie bezodsetkowym jest niższe niż w rzeczywistości.
Blisko 60% użytkowników karty kredytowej uważa, że karta kredytowa zapewnia im bezpieczeństwo. Jednocześnie ponad 40% użytkowników twierdzi, że bez trudu mogłaby z tej karty zrezygnować, zaś blisko połowa respondentów (48%) uważa, że karta kredytowa powoduje, że kupują więcej rzeczy niż wcześniej zaplanują. Ponadto, 34% ankietowanych uważa, że czasami mają poczucie, że karta kredytowa stanowi dla nich znaczne obciążenie finansowe. Badani rzadko korzystający z karty nie widzą potrzeby użytkowania jej w trakcie codziennych zakupów. Co siódmy obawia się trudności ze spłatą zadłużenia.
„Nasze badanie pokazuje, że karta kredytowa budzi w Polakach sprzeczne odczucia i ma zarówno swoich zwolenników, jak i przeciwników. Z jednej strony obserwujemy od 2009 roku systematyczny spadek liczby kart kredytowych na polskim rynku, wynikający w dużej mierze z podwyższonych wymogów przyznawania kart kredytowych oraz likwidowania przez banki kart „nieaktywnych”. Z drugiej zaś – wartość wszystkich transakcji dokonanych przy użyciu karty kredytowej systematycznie rośnie. Ponadto, widoczny jest trend płacenia kartą kredytową również za tańsze usługi i zakupy, gdyż wartość pojedynczych transakcji jest niższa niż jeszcze kilka lat temu” – mówi Michał Kuś, ekspert z ARC Rynek i Opinia.
O badaniu
Badanie Karty Kredytowe, Zachowania i Preferencje Klientów stanowi odpowiedź na potrzeby informacyjne związane z postrzeganą atrakcyjnością, poziomem satysfakcji i oczekiwaniami konsumentów w obszarze kart kredytowych. Badanie przeprowadzono w dniach 29.11 – 15.12.2011, na próbie N=600. Badanie zrealizowano metodą CAPI. Wywiady przeprowadzono w miastach powyżej 50 tysięcy mieszkańców, przy czym przeważającą część próby stanowili respondenci z miast powyżej 200 tys. mieszkańców.
Źródło: ARC Rynek i Opinia