Klienci PKO Banku Polskiego coraz częściej sięgają po nowoczesne metody płatności internetowych. Szczególnie chętnie płacą w wirtualnych sklepach za pomocą aplikacji IKO – 7-krotnie częściej niż jeszcze kilka miesięcy temu. To efekt nowych rozwiązań, jakie wprowadza bank.
Od lipca 2016 roku podczas płatności w internecie za pomocą tzw. szybkiego przelewu (pay-by-link), obok możliwości logowania do iPKO jest również opcja zapłacenia kodem BLIK z aplikacji IKO. Dzięki tej zmianie Bank udostępnia klientom w jednym miejscu dwie metody autoryzacji: poprzez logowanie do serwisu transakcyjnego bądź poprzez aplikację mobilną. Oznacza to również, że klienci PKO Banku Polskiego i Inteligo mogą płacić za pomocą IKO w większości sklepów internetowych w Polsce (w tym w tych największych i najpopularniejszych) oraz w wybranych zagranicznych.
– Sukcesywnie wdrażamy nowe rozwiązania w zakresie wygodnych i nowoczesnych płatności i już widzimy tego pozytywne efekty. Dziś transakcje za zakupy w internecie autoryzowane za pomocą kodu BLIK w aplikacji IKO stanowią prawie połowę liczby płatności dokonywanych kartami debetowymi w e-commerce przez naszych klientów – stają się więc istotnym elementem rozwoju obrotu bezgotówkowego w Polsce – podkreśla Paweł Placzke, dyrektor Departamentu Produktów Klienta Indywidualnego w PKO Banku Polskim.
Płatności IKO w internecie dynamicznie rosną
Stale przybywa płatności internetowych dokonywanych przez klientów PKO Banku Polskiego za pośrednictwem kart płatniczych, pay-by-linków oraz aplikacji IKO. PKO Bank Polski prognozuje, że w całym 2016 roku suma wydatków klientów banku w internecie autoryzowanych tymi metodami wyniesie ponad 6 miliardów złotych. Najbardziej dynamiczny wzrost obserwujemy w płatnościach internetowych IKO. Dla przykładu – w drugim tygodniu listopada klienci PKO Banku Polskiego i Inteligo dokonali za pomocą aplikacji mobilnej ponad 100 tysięcy transakcji w sklepach internetowych. Oznacza to, że średnio więcej niż co piąty aktywny klient IKO zrobił w tym czasie transakcję w e-commerce. Transakcji internetowych w IKO było 4-krotnie więcej niż wypłat z bankomatu – co świetnie ilustruje to, w jaki sposób zmienia się sposób korzystania z aplikacji mobilnej przez klientów Banku. W 2013 roku, kiedy IKO debiutowało na rynku, klienci używali go głównie do wypłat gotówki z bankomatów, dziś zdecydowanie dominują transakcje bezgotówkowe.
Rozwój kanałów internetowego i mobilnego wpisuje się w nową strategię PKO Banku Polskiego na lata 2016-2020, m.in. poprzez wzbogacanie dostępnych funkcji oraz rozszerzanie oferty usług dostępnych zdalnie, z naciskiem na zwiększenie aktywności klientów w kanałach cyfrowych. Zgodnie z analizami BCG, w 2020 roku 74 proc. transakcji odbywać się będzie w bankowości internetowej i mobilnej (w porównaniu z 54 proc. w 2014).