Już za kilka dni klienci PKO BP będą mogli zalogować się do PUE ZUS wykorzystując swój login i hasło do bankowości elektronicznej. Systemy banku są gotowe, trwają ostatnie przygotowania po stronie ZUS. To kolejny element budowania cyfrowej administracji.
Największym wyzwaniem było dostosowanie systemów ZUS-u do „zmasowanego” ataku klientów bankowości internetowej. Systemy był projektowany z myślą o znacznie mniejszej skali i zupełnie innej grupie klientów. Bez odpowiedniego tuningu nie wytrzymałby „ataku DDoS” w postaci tysięcy zapytań kierowanych z systemów bankowości elektronicznej.
Trwają ostatnie testy i po weekendzie majowym system zacznie być stopniowo udostępniany klientom bankowości elektronicznej. Za pomocą loginu i hasła używanego w banku klient będzie mógł się zalogować do Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. W praktyce sam proces logowania będzie przypominał nieco rozwiązania stosowane przy zakupach internetowych z wykorzystaniem pay by linków. Nastąpi wywołanie bankowego okienka z prośbą o dane i po zalogowaniu przejście do systemu ZUS.
W PUE ZUS klient będzie mógł online przeglądać dane o składkach, przesyłać i generować dokumenty zgłoszeniowe i rozliczeniowe oraz inne typu pism i wniosków. Lekarz będzie mógł na przykład wystawić określone typy zaświadczeń lekarskich. Docelowo w przypadku zawierania umów w e-administracji lub składania oświadczeń woli konieczne będzie też dodatkowa autoryzacja narzędziem udostępnionym przez bank (tak, jak np. w przypadku zlecania przelewu).
Dziś do zarejestrowania pełnego profilu konieczna jest wizyta w placówce ZUS, podczas której pracownik potwierdza dane osobowe nowego użytkownika PUE. Weryfikacja tożsamości przez bank będzie dawała dostęp do tego samego zakresu usług, jak weryfikacja w placówce.