Relacja zakładu ubezpieczeń z klientem w dużym stopniu opiera się na wzajemnym zaufaniu stron, a reklama powinna to zaufanie wzmacniać.
Reklama jest narzędziem, które niewłaściwie wykorzystywane, może godzić w interesy jej odbiorców, jak również naruszać zasady uczciwej konkurencji, a w konsekwencji uderzać również w wizerunek zakładów ubezpieczeń jako instytucji zaufania publicznego.
Konieczność zachowywania odpowiednich zasad formułowania i publikowania informacji reklamowych dotyczy nie tylko samych zakładów ubezpieczeń, ale również podmiotów współpracujących z zakładami, w tym pośredników ubezpieczeniowych.
Dlatego też Komisja Nadzoru Finansowego,
realizując ustawowe cele nadzoru polegające na zapewnieniu prawidłowego funkcjonowania rynku finansowego, jego przejrzystości, zaufania do rynku finansowego, a także zapewnieniu ochrony interesów uczestników tego rynku,
uwzględniając uniwersalne zasady dobrych praktyk wypracowane przez uczestników rynku finansowego, w szczególności Kanon Dobrych Praktyk Rynku Finansowego,
mając na względzie dbałość o prawidłowe funkcjonowanie sektora ubezpieczeniowego, w tym ochronę interesów klientów zakładów ubezpieczeń, a także przestrzeganie reguł uczciwego obrotu,
przyjmuje niniejsze zasady:
I.Zasady ogólne
§ 1.
1. Niniejszy zbiór zasad precyzuje oczekiwania Komisji Nadzoru Finansowego co do sposobu reklamowania usług przez zakłady ubezpieczeń a także na rzecz zakładów ubezpieczeń.
2. Niewładczy charakter niniejszego dokumentu nie zwalnia zakładów ubezpieczeń od stosowania się do dyrektyw postępowania ujętych w niniejszych „Zasadach” w takim zakresie w jakim stanowią one powtórzenie bezwzględnie obowiązujących przepisów prawa, pod rygorami wynikającymi z tych przepisów.
§ 2.
l. Przekaz reklamowy dotyczący zakładu ubezpieczeń lub usługi przez niego oferowanej cechuje się dbałością o interes klientów zakładów ubezpieczeń, rzetelnością oraz poszanowaniem powszechnie obowiązujących przepisów prawa i dobrych obyczajów.
2. Przekaz reklamowy:
1) nie wprowadza w błąd ani nie stwarza możliwości wprowadzenia w błąd, w szczególności co do:
tożsamości podmiotu oferującego reklamowaną usługę,
istotnych cech reklamowanej usługi,
korzyści, które można osiągnąć korzystając z reklamowanej usługi,
kosztów związanych z reklamowaną usługą,
czasu i terytorialnej dostępności reklamowanej usługi,
charakteru prawnego reklamowanej usługi,
2) nie odwołuje się do danych nieprawdziwych lub nieudokumentowanych,
3) nie sugeruje, że reklamowana usługa jest korzystniejsza niż ma to miejsce w rzeczywistości.
§ 3.
1. Zakład ubezpieczeń czuwa nad kształtem przekazów reklamowych dotyczących zakładu ubezpieczeń i jego usług, przygotowywanych i publikowanych przez osoby trzecie, zarówno na zlecenie zakładu ubezpieczeń jak i bez takiego zlecenia.
2. Przekaz reklamowy uwzględnia wnioski płynące z analizy uwag zgłaszanych do wcześniejszych przekazów reklamowych dotyczących zakładu ubezpieczeń lub usług przez niego oferowanych.
§ 4.
Przekaz reklamowy informuje o istnieniu ograniczeń i wyłączeń odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń.
§ 5.
Przekaz reklamowy dotyczący ofert specjalnych i promocji, jasno i jednoznacznie wskazuje datę ich wygaśnięcia, a jeżeli one jeszcze nie obowiązują, wskazuje również datę, od której zaczną obowiązywać.
§ 6.
Przekaz reklamowy odwołujący się do wyników sondaży, badań statystycznych, rankingów, ratingów itp., podaje źródło prezentowanych informacji.
§ 7.
Przekaz reklamowy wskazuje na istnienie wzorca umowy.
II.Zasady dotyczące formy przekazu reklamowego
§ 8.
1. Przekaz reklamowy nie sprawia wrażenia, iż jest informacją neutralną.
2. Przekaz reklamowy jest ukształtowany w sposób, który pozwala odbiorcy na swobodne zapoznanie się ze wszystkimi treściami składającymi się na przekaz, w szczególności ze wszelkiego rodzaju wskazaniami i zastrzeżeniami stanowiącymi integralną część przekazu reklamowego. Rozwiązania graficzne zastosowane w przekazie nie utrudniają zapoznania się z istotnymi informacjami na temat reklamowanej usługi zawartymi w tym przekazie.
3. Treści składające się na przekaz reklamowy są sformułowane w sposób dostosowany do wiedzy oraz możliwości percepcji przeciętnego odbiorcy oraz uwzględniają charakterystykę grupy docelowej, do której kierowany jest przekaz reklamowy.
4. Przekaz reklamowy, jego treść, forma i sposób prezentacji, nie nadużywają braku doświadczenia lub niewiedzy odbiorcy, dla realizacji celu przekazu reklamowego założonego przez zakład ubezpieczeń.
§ 9.
1. Przekaz reklamowy jest dostosowany do specyfiki medium, wykorzystywanego do jego rozpowszechniania, w szczególności dla zapewnienia rzetelnego wypełnienia powinności, o których mowa w .
2. W przekazie reklamowym w formie audiofonicznej lub audiowizualnej niezbędne zastrzeżenia są odczytywane przez lektora.
§ 10.
Przekaz reklamowy wskazuje miejsce, w którym dostępny jest dokument zawierający pełne informacje na temat reklamowanej usługi.
§ 11.
Przekaz reklamowy nie kreuje negatywnego wizerunku innych podmiotów działających na rynku finansowym.
III.Zasady szczegółowe
§ 12.
Przekaz reklamowy podający wysokość składki wymienia wszystkie zmienne uwzględnione przy jej wyliczeniu.
§ 13.
Przekaz reklamowy ubezpieczenia pełniącego dodatkowo funkcję instrumentu inwestycyjnego zawiera:
1) wyeksponowaną informację o tym, iż reklamowana usługa jest ubezpieczeniem,
2) informację o istnieniu czynników ryzyka inwestycyjnego,
3) informację o istnieniu opłat i prowizji,
4) informację o braku gwarancji bądź – w przypadku gdy przekaz reklamowy zawiera informację o gwarancji uzyskania określonego wyniku z inwestycji – rzetelną informację o zakresie gwarancji.
§ 14.
Przekaz reklamowy prezentujący historyczny wynik inwestycyjny ubezpieczenia pełniącego dodatkowo funkcję instrumentu inwestycyjnego zawiera wyraźne zastrzeżenie, że przedstawiane informacje finansowe są wynikiem inwestycyjnym osiągniętym w konkretnym okresie historycznym i nie stanowią gwarancji osiągnięcia podobnych wyników w przyszłości.
§ 15.
Przekaz reklamowy prezentujący historyczny wynik inwestycyjny:
1) zawiera informację o wyniku za okres 12 miesięcy lub jego wielokrotności, uwzględniającym opłaty pomniejszające inwestowaną część składki jak również kwotę wypłacaną ubezpieczonemu po zamknięciu inwestycji,
2) precyzyjnie wskazuje okres 12 miesięcy lub jego wielokrotność, w którym uzyskano prezentowany wynik.
§ 16.
Przekaz reklamowy odnoszący się do usługi łączącej w sobie elementy usług o różnym charakterze prawnym zawiera wyeksponowaną informację o:
1) charakterze komponentów reklamowanej usługi,
2) czynnikach ryzyka związanych z reklamowaną usługą,
3) informację o istnieniu opłat i prowizji.