PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościAnalizyKondycja negocjacyjna, czyli od czego zależy nasz sukces w negocjacjach?

Kondycja negocjacyjna, czyli od czego zależy nasz sukces w negocjacjach?

Analizy 25.02.2011 (07:50)

Specjaliści twierdzą, że negocjacje mamy we krwi. Jeśli istnieje ziarno prawdy w tych słowach, to co one dla nas konkretnie oznaczają? Jak uaktywnić ten czynnik sukcesu, w stopniu, który nie tylko przyniesie nam satysfakcję, ale i korzyści, jakich oczekujemy?

Warto rozpocząć od podstawowej analizy siebie i całego zjawiska, jakim są negocjacje. Rzadko uświadamiamy sobie, jak często negocjujemy, w domu, w pracy, we wszelkich interakcjach z innymi. Każdy z nas dąży do swoich celów, używając do tego przeróżnych sposobów. Wielu ludzi deklaruje również dużą wiedzę w dziedzinie negocjacji, przy czym tak naprawdę nigdy nie zastanawiali się nad podstawami skutecznych negocjacji.

Kto ma największe szanse powodzenia w negocjacjach, szczególnie tych biznesowych?


– Z mojego punktu widzenia negocjacje nie są dla każdego. Jest to swoista forma komunikacji oparta o grę coś za coś. – odpowiada Tomasz Piotr Sidewicz, ekspert Langas Group w dziedzinie negocjacji i perswazji – Z pewnością osoby twardsze, które odniosły sukcesy w biznesie, które mają w sobie charyzmę, doskonale wiedzą czego chcą i potrafią bronić swojego stanowiska mają większe szanse powodzenia w negocjacjach. Cechy, które wymieniam to jedne z wielu składników koktajlu umiejętności miękkich nabytych lub wrodzonych. Musimy szczególnie zwrócić uwagę na jedną ze składowych inteligencji emocjonalnej – zdolności negocjacyjne i perswazyjne. Skoro taka składowa EQ została wyróżniona, to świadczy to o tym, że jest ważnym elementem, który umożliwia odpowiednie prowadzenie dyskusji. W moim przekonaniu umiejętności negocjacyjne są kwestią mentalności. Ludzie, którzy boją się konfliktu, nigdy niczego nie ugrają.

Negocjacje nie są przypadkowym zdarzeniem w biznesie. Jeżeli dwie strony zdecydowały spotkać się przy stole negocjacyjnym oznacza to, że jedna ze stron chce czegoś od drugiej, a ta druga strona spełni to, pod pewnymi warunkami. Traktując etap przygotowania do negocjacji, po macoszemu, pozostawiając wynik losowemu zdarzeniu, skazujemy siebie na duże ryzyko niepowodzenia, szczególnie jeśli pominiemy również wątek umiejętności komunikacyjnych, które są najbardziej niedocenianymi umiejętnościami. Bagatelizowanie ich znaczenia może zapędzić nas w liczne pułapki, z których ciężko będzie się wydostać. A jak wygląda polska kondycja negocjacyjna w biznesie? 

– Wypadamy słabo. Nasz kraj liczy około 40 milionów ludzi, 55 milionów, jeśli policzymy Polaków z całego świata, a mamy tylko dwie, trzy osoby na liście najbogatszych ludzi na świecie. To o czymś świadczy – tłumaczy Tomasz Piotr Sidewicz –  Nasza kultura oczywiście zmienia się, ale według badaczy reprezentujemy kulturę pro relacyjną, najpierw budujemy relacje, aby móc robić interesy. Brakuje u nas postawy pro transakcyjnej, która dużo łatwiej przychodzi osobom pochodzącym z kultur anglosaskich.

Jakie zatem błędy popełniamy w negocjacjach?

– Akceptowanie pierwsze oferty jest najczęstszym z błędów. Takie zachowanie podyktowane jest niechęcią wobec konfliktu. – tłumaczy Tomasz Piotr Sidewicz – Przysposobienie umiejętności poradzenia sobie z taką sytuacją można opanować w 20 minut, ale to jest trochę jak z 10 przykazaniami, większość z nas je zna, ale nie stosuje. Inny błąd to zła komunikacja. Rozpoczynamy od bicia piany, czasem pyskówek, przeciągania liny, na zasadzie uderz w stół, a odezwą się nawet tępe nożyce. Strony nie koncentrują się na przedmiocie sporu, tylko na sobie. Wszystko to wynika z niskiej samooceny. Opisane wcześniej zachowania na starcie negocjacji pokazują, że samoocena szwankuje. Skuteczny negocjator jest konkretny, koncentruje się na przedmiocie sporu a nie na partnerze. Zwracam uwagę, że ci, którzy mają wysoką częstotliwość akceptacji samego siebie, czyli wysoką samoocenę, nie potrzebują specjalnej stymulacji w postaci dowartościowywania się kosztem partnera.

A jakie są podłoża niskiej samooceny?

– Jesteśmy narodem zestresowanym, jesteśmy przyzwyczajeni do walki o byt, a to przekłada się na działanie naszego układu nerwowego – wyjaśnia ekspert – Brytyjczycy są np. osadzeni w bezpieczniejszym otoczeniu. Łatwiej jest im związać koniec z końcem. Pamiętajmy też, że wśród siedmiu podstawowych emocji wyróżniono tylko jedną pozytywną: radość i jedną neutralną: zaskoczenie, a pozostałych pięć: smutek, złość, wstręt, strach i pogarda są u ludzi dominujące. Zbyt rzadko potrafimy uruchomić tą jedną pozytywną. Człowiek działa w taki sposób, że albo poszukuje przyjemności, albo unika bólu. Według moich obserwacji u nas Polaków częściej występuje unikanie bólu. Taka postawa przekłada się na zdolności negocjacyjne.

Podstawą negocjacji jest dobre przygotowanie samego siebie. Dbałość o rozwój samoświadomości i umiejętność samoregulacji to ideał solidnego przygotowania. Swoista dyscyplina umysłu i ciała jest wyznacznikiem naszej skuteczności. Do czego powinna dążyć osoba, która chce rozwijać swoje umiejętności negocjacyjne? – Wysoka motywacja wewnętrzna to podstawa – twierdzi Tomasz Piotr Sidewicz –  Człowiek jest takim zwierzęciem, które jak osiągnie minimum satysfakcji spoczywa na laurach. Musimy wiedzieć do czego dążymy, musimy stawiać sobie wysoko poprzeczkę, jednocześnie pamiętając o naszej silnej wewnątrz sterowności. Musimy też określić  w jakim czasie osiągniemy to, co zaplanowaliśmy. Nie zapominajmy o rozwijaniu inteligencji emocjonalnej. – tłumaczy dalej ekspert – Jak zaznaczyłem wcześniej, negocjacje nie są dla każdego. Ludzie którzy podejmują się negocjacji, powinni mieć w sobie wyrobioną dobrą świadomość biznesową, wysoką samoocenę, muszą mierzyć siły na zamiary. Ucząc ludzi sztuki negocjacji stwarzam im warunki, tworzę im tor, a oni muszą wiedzieć na co się piszą. Zaznaczę, że warto uczyć negocjacji osób, które naprawdę tego chcą i nie boją się wyjść poza swoją strefę komfortu psychicznego, po to aby poznać własne obszary rozwoju.

Źródło: Langas Group

szkolenia 2011-02-25
Redakcja PRNews.pl
Tagi: szkolenia

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców