Mimo kryzysu w europejskiej gospodarce jest branża, która rozwija się niezależnie od dekoniunktury rynkowej – to branża zarządzania należnościami. W kraju polskie firmy windykacyjne mają coraz więcej zleceń. Podobnie jest na innych rynkach. Największa polska firma windykacyjna KRUK inwestuje w swoją spółkę-córkę w Rumunii. KRUK International w zaledwie półtora roku zdobył 30 strategicznych klientów i rozbudowuje centrum operacyjne pod Bukaresztem.
Rozwój spółki od początku nastawiony był zarówno na powiększanie bazy kluczowych klientów, jak i stały wzrost zasobów firmy. Oba te założenia udaje się w pełni realizować. Obecnie KRUK International obsługuje ponad 30 kluczowych klientów, wśród których są największe banki, operatorzy telekomunikacyjni, ubezpieczyciele i pośrednicy kredytowi.
– Firma nie skupia się jednak jedynie na pozyskiwaniu nowych zleceń, ale także intensywnie inwestuje we własny rozwój – mówi Piotr Krupa, prezes zarządu KRUK S.A. – Dowodem na to jest uruchomione niedawno Call Center w Targoviste, miejscowości oddalonej o kilkadziesiąt kilometrów od Bukaresztu, które staje się podstawowym centrum operacyjnym naszych działań w Rumunii.
Centrala firmy nadal mieści się w stolicy Rumunii. Tu znajduje się większość działów odpowiedzialnych za funkcjonowanie firmy (administracja, finanse). Tu także tworzone jest Biuro Detektywistyczne CORBUL (po rumuńsku „kruk”).
– Jednak działalność operacyjną, rozwijamy intensywnie w Targoviste. Utworzenie podstawowego Call Center w tym mieście było spowodowane kilkoma czynnikami. Przede wszystkim jest to miasto akademickie, a w większości przypadków pracownicy centrów telefonicznych rekrutują się spośród studentów i absolwentów wyższych uczelni. Nie ma też co ukrywać, że inwestycja poza Bukaresztem jest zdecydowanie tańsza. Podobne rozwiązanie zastosowaliśmy kilka lat temu w Polsce (otwierając Call Center w Wałbrzychu) i sprawdziło się to znakomicie. Pierwsze doświadczenia w Rumunii z potwierdzają, że i tam ulokowanie Call Center w Targoviste było strzałem w dziesiątkę – dodaje Piotr Krupa.
Centrum w Targoviste jest jednym z najnowocześniejszych w Rumunii. Infrastruktura oparta jest na zaawansowanych rozwiązaniach teleinformatycznych. Sercem Call Center jest autorski system windykacyjny Delfin, który umożliwia kompleksowe zarządzanie procesem odzyskiwania należności.
Nowe Call Center obsługuje pakiet około 30 tys. zakupionych wierzytelności o wartości przekraczającej 100 mln RON oraz 60 tys. spraw przyjętych na zlecenie o wartości 40 mln RON. Tylko w styczniu 2009 roku negocjatorzy z Targoviste odbyli niemal 60 tysięcy rozmów telefonicznych dzięki czemu udało się odzyskać 4 mln RON od dłużników.
Obecnie w Targoviste pracuje 45 osób, w tym 38 negocjatorów telefonicznych, ale docelowo w centrum może pracować nawet 300 agentów. Do końca bieżącego roku planowane jest zwiększenie zatrudnienia do 100 osób, jednak w kolejnych latach liczba ta będzie dynamicznie rosnąć.
Także w Polsce w odróżnieniu od firm z innych branż, KRUK nie redukuje zatrudnienia, wręcz przeciwnie – właśnie rekrutuje 40 nowych pracowników, których zadaniem będą negocjujcie z dłużnikami. W sumie Grupa KRUK w Polsce zatrudnia już prawie 900 osób. W pierwszym kwartale tego roku firma przyjęła do obsługi o ponad 70% spraw więcej niż planowała i dwa razy tyle ile w analogicznym okresie poprzedniego roku.
Źródło: Kruk S.A.