Co jedenasty Polak (9%) w wieku 18 lat i więcej planował na początku 2009 roku zakup samochodu osobowego dla siebie lub swojego gospodarstwa domowego, 6% respondentów deklarowało zamiar zakupu auta w okresie styczeń 2009 – styczeń 2010. Najczęściej planowany jest zakup auta używanego.
Plany dotyczące zakupu samochodu nie uległy zasadniczym zmianom w stosunku do lat ubiegłych (2007 – 2008), kiedy to po wyraźnym wzroście intencji zakupu w porównaniu z 2006 r. ustabilizowały się na poziomie około 10%.
Rys.1: Plany zakupu samochodu osobowego przez Polaków w latach 2006 – 2009.
Pytanie: Czy obecnie planuje Pan(i) zakup samochodu osobowego dla siebie lub dla swojego gospodarstwa domowego? Podstawa: wszyscy respondenci w wieku 18 lat i więcej; N=1919 w 2006, N=1886 w 2007, N=1952 w 2008, N=1967 w 2009
Z badania wynika, że 6% ogółu dorosłych Polaków planowało dokonać zakupu samochodu w okresie styczeń 2009 r. – styczeń 2010 r. Pozostałe 3% planowało zakup w okresie późniejszym niż w ciągu 12 miesięcy, z czego większość deklarowała okres najwyżej dwóch lat. Odsetek osób wyrażających zamiar zakupu samochodu w ciągu bieżącego roku jest taki sam, jak na początku 2008 r.
Rys. 2. Planowany zakup samochodów osobowych – porównanie 2007, 2008, 2009 roku, podstawa: wszyscy respondenci w wieku 18 lat i więcej; N=1886 w 2007 r., N=1952 w 2008 r., N=1967 w 2009 r.
Planując zakup auta, zdecydowana większość Polaków myśli o pojeździe używanym (92% planujących zakup w 2009 r.); jedynie 6% chce wybrać auto fabrycznie nowe. Intencja zakupu nowego fabrycznie pojazdu nie uległa istotnym zmianom w stosunku do roku 2008 kiedy takie plany deklarowało 8% respondentów.
„TNS OBOP realizował badanie w okresie, kiedy do Polski napływały informacje o kryzysie gospodarczym w USA i w Europie Zachodniej oraz o pogarszającej sytuacji w kraju. Mimo to wyniki badania pokazują, że intencja zakupu samochodu wśród Polaków nie osłabła – taki sam odsetek Polaków planuje kupić samochód osobowy w 2009 roku co w roku ubiegłym. Podobna jest też grupa planująca zakup auta fabrycznie nowego. Można przypuszczać, że samochód stał się dla Polaków dobrem na tyle użytecznym, że nawet w obiektywnie niesprzyjającej sytuacji makroekonomicznej, nie chcą odkładać na później swoich planów zakupowych.” – komentuje wyniki badania dr Magdalena Sawińska Lider Sektora Badań Rynku Motoryzacyjnego TNS OBOP.
Źródło: TNS OBOP