Łącki Bank Spółdzielczy w styczniu 2019 roku uruchomił Mobilny Wpłatomat. Specjalnie przygotowany „bankowóz” jest testowany w regionie działania banku. Rozmawiamy z Rafałem Szopińskim, Prezesem Zarządu Banku, o wdrożonym projekcie.
Wojciech Boczoń: Idea Bank wycofał mobilne wpłatomaty, a Łącki Bank Spółdzielczy je wdraża. To opłacalny sposób na zbieranie gotówki od klientów?
Rafał Szopiński, prezes Łąckiego Banku Spółdzielczego: Nie wszystko da się wprost przeliczyć na czysty zysk. Istnieje również szereg innych korzyści, które zakładamy i dostrzegamy. Zrobiliśmy dokładne analizy opłacalności projektu i nawet przy relatywnie niskiej prowizji za wpłatę/wypłatę cała inwestycja staje się opłacalna już przy stosunkowo niewielkiej grupie klientów, dokonujących operacji w mobilnym wpłatomacie. Na obszarze działania mobilnego wpłatomatu, funkcjonuje kilkanaście naszych placówek. Pieniądze naszych klientów zamiast trafiać do tych placówek są transportowane bezpośrednio do sortowni – w ten sposób pomijamy koszt własnych transportów. Cały projekt to nie tylko Mobilny Wpłatomat Biometryczny – to nowoczesny system zarządzania obiegiem gotówki i jeżeli będzie funkcjonował według naszych założeń, stanie się przede wszystkim znacznym usprawnieniem dla naszych klientów.
Czym – oprócz tego co widać z zewnątrz, czyli marki samochodu – różni się wpłatomat Łąckiego BS od rozwiązań Idei? Jakie możliwości daje klientom i co można w nim załatwić?
Rafał Szopiński: Tak, to nie jest kompaktowe auto osobowe, jak było w przypadku, który funkcjonował w jednym z banków komercyjnych. Możliwości naszego rozwiązania są naprawdę zaskakujące i dużo większe. Na pokładzie zainstalowany jest bankomat recyklingowy KEBA, dostarczony przez firmę Novum, w którym klienci mogą dokonywać multitransakcji, nie tylko wpłat. System wyposażony jest w autoryzację biometryczną Palm Vein (biometria dłoni), która gwarantuje najwyższe bezpieczeństwo realizacji transakcji, wygodę i szybkość dokonywania tych operacji. Dodatkowo samochód wyposażony jest multisejf i uniwersalne stanowisko do obsługi klienta, również z biurkowym czytnikiem biometrycznym.
Klient Łąckiego Banku Spółdzielczego przykłada dłoń do odpowiedniego skanera i zostaje zautoryzowany – zostają mu przydzielone odpowiednie uprawnienia do odpowiedniego rachunku, to zupełnie nowy poziom identyfikacji klienta i zupełnie nowy poziom bezpieczeństwa. Klient może wtedy dokonać wpłaty gotówki, wypłaty, zamiany na inne nominały, a także rozmiany na bilon. Jednorazowa wpłata lub wypłata to 200 banknotów w jednej transakcji. Biorąc pod uwagę obsługę przez recykler wszystkich polskich nominałów łącznie z 200 zł lub 500 zł, transakcje mogą być wysokie przy niskim czasie ich realizacji.
Wpłatomat przelicza, sortuje i księguje w trybie on-line na rachunku Klienta taką ilość gotówki w niespełna minutę. Klient ma od razu dostępne środki na swoim rachunku. Oprócz tego dedykowany system SMS Banking wysyła na wskazany numer telefonu wiadomość w której mamy kwotę zaksięgowanej wpłaty, godzinę i osobę dokonujący wpłaty, wypłaty lub zamiany. Klient może również dokonać tzw. „wpłaty zamkniętej” bez użycia wpłatomatu, lecz wówczas jego środki pojawią się na koncie w przeciągu kilku godzin. Często nasi klienci zamawiają bilon, wówczas wystarczy dokonać wpłaty w banknotach i odebrać równowartość w bilonie ze specjalnego multisejfu w tej „mobilnej placówce”.
Wpłatomat KEBA pracuje online, więc realizuje również wszystkie wypłaty w oparciu o międzynarodowe karty Visa czy Mastercard. Oznacza to, że z usługi mogą też korzystać osoby nie będące klientami Łąckiego Banku Spółdzielczego. Mobilny Wpłatomat to tak naprawdę mobilna placówka banku. Taką placówkę można również wykorzystać do obsługi imprez masowych lub plenerowych. Oprócz funkcji bankomatu/wpłatomatu można tam zrealizować podstawowe czynności bankowe jak w placówce stacjonarnej. To nas wyróżnia od rozwiązania, które miał jeden z banków komercyjnych. Liczymy, że pozwoli nam to także zdobyć nowych klientów.
Ile wpłatomatów będzie docelowo jeździło po ulicach regionu i po jakim obszarze?
Rafał Szopiński: Aby nasz system obiegu gotówki działał wydajnie i sprawnie, na pewno potrzebujemy kilku takich samochodów. Myślę, że kto raz spróbuje, jak to działa, sam dokona transakcji, skorzysta z naszych usług, doceni wygodę i prostotę tego rozwiązania. Mam tu na myśli nie tylko klientów indywidualnych, ale i biznesowych. Na początek to będzie powiat nowosądecki, a potem… sami klienci zdecydują, gdzie ma być dostępna ta usługa.
Ile kosztuje zamówienie wpłatomatu pod sklep i jakie są prowizje za wpłatę?
W celu zapewnienia bezpieczeństwa i profesjonalizmu Mobilny Wpłatomat obsługuje nasz profesjonalny partner w tym zakresie, firma VIP Security System i to ona ustala stawkę „za dojazd”. Stawka może być na żądanie, w nocy, w trybie ryczałtowym, jako kompleksowa obsługa w określone dni. Możliwości jest wiele, a koszt jednorazowego podjazdu zaczyna się od kilkunastu złotych w trybie najbardziej uniwersalnym. Ponadto bank pobiera prowizję od transakcji gotówkowej w wysokości 0,1% a dla bilonu 0,5%.